דעה: סם ברונפלד ואסתר לבנון לא שווים עוד דקה בתפקיד

כישלונם של ברונפלד ולבנון ברור: הבורסה בתל אביב לא מצליחה למלא את תפקידה בשנים האחרונות, מחזורי המסחר בה לא מצליחים להתרומם, חברות נמחקות בזו אחר זו מהמסחר, וחברות חדשות לא רוצות או לא יכולות להנפיק בה

בסיום השבוע שעבר הודיעה הבורסה באורח רשמי על שינויים בזמני המסחר, לפיהם המסחר יסתיים ב-17:25, כלומר הארכה של שעה לעומת המצב היום. בימי ראשון יתקיים מסחר עד השעה 16:25.

היוזמה להארכת שעות המסחר קודמה על ידי מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון - והוצגה על ידה כניסיון להתמודד עם הירידה המתמשכת בהיקפי המסחר באחד העם 64. זאת, חרף ביקורת מבתי ההשקעות שטענו כי הארכת המסחר צפויה רק להכביד עוד על עלויות התפעול שלהם, מבלי לפתור את בעיית הסחירות.

מחזורי המסחר בבורסה בת"א הולכים ומצטמקים בשלוש השנים האחרונות, תחת הובלתם של סם ברונפלד (יו"ר) ולבנון (מנכ"ל). בשבע השנים בהן מכהנים השניים בתפקידים המובילים בזירת המסחר היחידה בארץ, לא השכילו ברונפלד ולבנון לייצר מנהיגות אמיתית, יוזמת ואקטיביסטית, ולהוות עבור הפעילים בשוק ההון "מבוגר אחראי".

מבחינת ברונפלד ולבנון, האחריות למצב הנוכחי של הבורסה היא מהם והלאה. פעם זה המשבר העולמי שאשם, כדברי ברונפלד אלו הם "הגויים שחירבו את המצב", ובפעם אחרת זו הרגולציה החונקת או האוצר, שלשיטתה של לבנון מרחיקים מכאן את המוסדיים להשקעה בחו"ל. בקיצור, בשלוש השנים האחרונות בהם הבורסה מתייבשת, מצאו ברונפלד ולבנון אחרים להאשים במצב זה, העיקר לא את עצמם.

כישלונם של ברונפלד ולבנון ברור: הבורסה בתל אביב לא מצליחה למלא את תפקידה בשנים האחרונות, מחזורי המסחר בה לא מצליחים להתרומם, חברות נמחקות בזו אחר זו מהמסחר, וחברות חדשות לא רוצות או לא יכולות להנפיק בה.

אך ברונפלד ולבנון מסרבים לקחת אחריות על הנעשה ולהתפטר, אפילו על הבונוס השנתי, של כ-300 אלף שקל המוענק להם מידי שנה תחת הכותרת התמוהה של "הישגים מיוחדים" הם לא ויתרו, ולו פעם אחת, אפילו רק בשביל ההזדהות עם המצב הקיים והדוגמא האישית.

בעולם עסקים תקין, יו"ר ובפרט מנכ"ל של חברה עסקית, היה נקרא בדחיפות לתת הסברים משכנעים לדירקטוריון מדוע החברה לא עומדת ביעדיה. תשובה של "כולם אשמים חוץ ממני" הייתה נשללת על הסף.

ברונפלד (71) נמצא בבורסה כבר 27 שנה ומאז 2006 הוא משמש כיו"ר. לפני כן הוא כיהן כמנכ"ל במשך 15 שנה. אסתר לבנון נמצאת גם היא 27 שנה בבורסה, ומאז 2006 היא משמשת כמנכ"לית הבורסה. לפני כן שימשה כמשנה של ברונפלד.

ב-2011 נהנו ברונפלד ולבנון משכר בעלות שנתית של כ-2 מיליון שקל כל אחד (ברונפלד זכה לסכום הזה עבור 80% משרה), כאמור בתוספת מענק של כ-300 אלף שקל לכל אחד.

למעשה, השנים הרבות בבורסה הפכו את השניים לא רק לדמויות משפיעות בשוק ההון, אלא גם לאנשים עשירים, שמאז כניסתם לתפקידם הנוכחי גרפו במצטבר לא פחות מ-23 מיליון שקל. הגיע הזמן שברונפלד ולבנון יפנו את מקומם, לטובת דם חדש שיזרום בארגון.