הסוף של בטר פלייס? ח"י בוחנת הפסקת פעילות החברה

בטר פלייס זקוקה לעוד 4 שנים לפחות, והשקעות של עוד חצי מיליארד דולר כדי להגיע לאיזון ■ עידן עופר פונה למשקיעים פוטנציאליים בניסיון לגייס כספים ■ דירקטוריון החברה לישראל יתכנס בימים הקרובים ויחליט על גורל החברה

הסוף למיזם המכונית החשמלית? בימים הקרובים תתקיים ישיבה של החברה לישראל בנוגע לסוגיית המשך קיומה של בטר פלייס, ובהתאם ליכולת גיוס הכספים יוחלט על המשך קיום החברה. בתוך כך, פנה לאחרונה עידן עופר למשקיעים פוטנציאליים, כחלק מהמאמץ לגייס כספים.

בבטר פלייס מסרו בתגובה לדברים כי "בחודשים האחרונים ממשיכה בטר פלייס במאמציה הרבים על מנת להמשיך בפעילותה. טרם התקבלה כל החלטה אחרת בנושא".

לאחרונה העריכו גורמים בשוק ההון כי בטר פלייס זקוקה לעוד ארבע שנים לפחות, והשקעות של עוד חצי מיליארד דולר כדי להגיע לאיזון תפעולי. תחשיב זה מתבסס על השקעה שנתית של כ-120 מיליון דולר במיזם, שעבר לאחרונה תוכנית התייעלות מקיפה שכללה פיטורים וסגירת פעילויות.

ככל הידוע, הכספים שיש כיום בקופת החברה מספיקים כדי לממן את פעילותה עד אוגוסט 2013, ובבטר פלייס מחפשים פתרונות יצירתיים לגיוס הון נוסף. ל"גלובס" נודע כי בין היתר נבחנת שוב האפשרות של גיוס אקוויטי ממשקיעים מוסדיים בישראל.

מאז הוקם מיזם בטר פלייס ב-2007 ועד סוף 2012 הצטברו הפסדיו ל-812 מיליון דולר (כ-3 מיליארד שקל), כאשר את השנה החולפת לבדה הוא סיים עם הפסד של 454 מיליון דולר והערת "עסק חי" בדוחותיו. עיקר הנזק נרשם ברבעון הרביעי, אותו סיכמה בטר פלייס בהפסד של כ-251 מיליון דולר, אחרי שבתקופה זו הכירה בטר פלייס בירידת ערך של 179 מיליון דולר בגין פעילותה בישראל ושינוי מבני שביצעה.

בטר פלייס עברה בתקופה האחרונה זעזוע עמוק, שהחל עם הדחת מייסד החברה, שי אגסי, מתפקיד המנכ"ל, על רקע האכזבה מקצב התקדמות המיזם וחוסר שביעות רצון מקצב החדירה של המכוניות החשמליות. מחליפו של אגסי, אוון תורנלי, עזב את בטר פלייס פחות משלושה חודשים לאחר שמונה לתפקיד, כאשר את חילופי התפקידים ליוותה פרישה סיטונית של בכירים נוספים, וצמצום ניכר במצבת העובדים. כחלק מההיערכות המחודשת שביצעה בטר פלייס היא קיצצה שליש ממצבת עובדיה, וכיום יש לה כ-600 עובדים ברחבי העולם, שכ-10% מתוכם קיבלו הודעת פיטורים.

אולם, לפחות בינתיים ההפסדים אינם מרתיעים את החברה לישראל, בעלת השליטה במיזם (29% מההון), שחלקה בהפסד המצטבר עומד על 293 מיליון דולר. סביר להניח כי החברה, שנמצאת בשליטת עידן עופר ומנוהלת על ידי ניר גלעד, תצטרך להמשיך ולהזרים כסף לבטר פלייס גם ב-2013, בנוסף להזרמה של 33 מיליון דולר שביצעה בפברואר האחרון (מתוך גיוס של כ-50 מיליון דולר).

מאז הקמתה בנובמבר 2007 גייסה בטר פלייס למעלה מ-850 מיליון דולר ממחזיקי המניות העיקריים שלה, ביניהם החברה לישראל, עידן עופר עצמו, הבנקים הזרים HSBC ומורגן סטנלי, ותאגיד הענק האמריקני ג'ינרל אלקטריק. כאמור, הגיוס האחרון של החברה שהחל בנובמבר 2012 וזלג לתוך 2013, עמד על 100 מיליון דולר.