אל תהמרו נגד פישר

גם אם הריבית לא תרד שוב, פישר לא ייתן לשקל להתחזק

זוכרים את השיר "איך שגלגל מסתובב לו?" כמדומני שמי שמזמזם אותו עכשיו בחיוך רחב הינו סטנלי פישר, שהפתיע לחלוטין את שוק המט"ח המקומי ומהמריו. רק לפני שבועיים שרר קונצנזוס כמעט מוחלט שנגיד בנק ישראל כבר אורז את המזוודות, שהריבית לא תרד בתקופה הקרובה, ושהשקל ימשיך להתחזק.

נציגי הבנקים הזרים שמהמרים כאן על השקל ניסו להסביר לנו למה כל כך טוב כאן. גם מקומיים רבים השתכנעו שגן עדן זה כאן. אנליסטים רבים חזו כי השקל נמצא במסלול הבטוח לכיוון שער 3.4 שקלים לדולר. והנה לא חלפו להם שבועיים והקונצנזוס גורס שהריבית תופחת בפעם השנייה תוך פחות משבועיים.

מה קרה? כלום, למען האמת. הערכות לחוד ומציאות לחוד, שלא לדבר על אנליזות שמזכירות יותר תהליכים מוכרים של יריית החץ וסימון המטרה מסביבו, במיוחד כשמדובר בבנקים הזרים שהם השחקנים המרכזיים בזירה ומטרתם ברורה.

לעניות דעתי, החלטת הריבית הקרובה היום (ב') תתקבל סמוך מאד למועד פרסומה, היות ומה שיקבע אותה הוא פרמטר אחד בלבד - שער הדולר. מעבר לכל ההסברים המלומדים והפרוטוקולים של בנק ישראל, המסר שניסה פישר להעביר היה ברור - שער סל המטבעות הנוכחי מסוכן לכלכלת ישראל.

שקל חזק עלול לפגוע בתעשייה המקומית וביצוא, שילוב של שקל חזק ומיתון באירופה מהווה מתכון בדוק לנסיגה. כל עוד האוצר, בנסיבות תמוהות, אינו משתף פעולה ופועל כגיס חמישי כפי שראינו לפני שבועיים בסירובו להתייחס להמלצת בנק ישראל לבטל את הפטור ממס לזרים על השקעות שקליות לטווח ארוך - בנק ישראל נאלץ, פעם נוספת יש לומר, להיות המבוגר האחראי ולנקוט בצעדים שיבהירו לשחקנים באופן שאינו משתמע לשני פנים שמבחינתו עדיף שימצאו מגרש משחקים אחר.

הבנק ניסה כדרכו לרמוז בעדינות כשחידש את פעולות ההתערבות לפני כחודש - שחקני השוק לא פירשו זאת כרמז אלא כהפגנת חולשה. משנוכח לדעת שהשוק אינו מבין רמזים והאוצר איננו משתף פעולה, עבר פישר לצעדים דרסטיים יותר, כולל הפחתת הריבית.

השוק משוכנע שבנק ישראל יפחית את הריבית היום, בעיקר בגלל הפרוטוקולים שחשפו כי מחצית מחברי הוועדה תמכו בהפחתה של מחצית האחוז כבר לפני שבועיים, ורק פישר, בזכות הווטו שלו, החליט להפחית ברבע אחוז בלבד.

מדוע השתמש פישר בזכות הווטו שלו אם סבר כי הפחתה של מחצית האחוז היא צעד נכון? כשאתה מעוניין להפתיע את השוק אינך מחלק את ההפתעה לשניים. אני סבור שפישר השאיר לעצמו מרחב תמרון על מנת לראות כיצד ישפיעו הצעדים הדרמטיים אותם נקט על השוק.

אם הרמז הראשון לא הובן, אולי הרמז השני יבהיר מהי עמדת בנק ישראל כלפי שקל חזק. מוסכם על כולנו שהשוק הגיב ואפילו בדרמטיות. לפני הצעדים נסחר הצמד המשמעותי דולר/שקל ב-3.54 שקלים לדולר, ואילו בסוף השבוע כבר נסחר הצמד סביב 3.7 שקלים.

פיחות של למעלה מ-4% זה בדיוק מה שפישר רצה לראות, ויכול מאד להיות שאם לא תהיה היום תפנית חדה והשקל ישוב להתחזק, יחליט בנק ישראל להשאיר את הריבית ללא שינוי ולהשאיר לו מרחב תמרון נוסף לחודש הקרוב.

גם אם יחליט בנק ישראל להמתין עם הפחתה נוספת בריבית, לא הייתי ממליץ לכם להמר נגדו. הוא כבר הודיע שהוא עם היד על הדופק ולא יסבול התחזקות נוספת בשער המטבע המקומי. צריך להבין שכללי המשחק בשוק המט"ח השתנו - כשמדינה מואסת בהתחזקות המטבע המקומי שלה, היא איננה מחויבת לכללי המשחק וביכולתה לשנות אותם. עיין ערך סין, יפן, שוויץ, ברזיל והס מלהזכיר - ארה"ב.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד