מאבק בין ציפי לבני למזכיר הממשלה החדש אביחי מנדלבליט

מנדלבליט מנסה לחסום את יוזמתה של שרת המשפטים לפרסם את אופן הצבעתם של השרים על הצעות החוק הנדונות בוועדה לענייני חקיקה

‎‎מאבק בין שרת המשפטים, ציפי לבני, למזכיר הממשלה החדש, אביחי מנדלבליט: מזכיר הממשלה "גויס" על-ידי כמה משרי הממשלה, החברים בוועדת השרים לענייני חקיקה שבראשה עומדת לבני, במטרה לחסום את יוזמתה לפרסם את אופן הצבעתם של השרים על הצעות החוק הנדונות בוועדה.

מנדלבליט, שהוא בעל השכלה משפטית ושימש בעבר כפרקליט הצבאי הראשי, איננו מחזיק כיום בתפקיד משפטי בממשלה, אך למרות זאת החליט "להביע את עמדתו המשפטית", שלפיה לא ניתן לפרסם את אופן הצבעות השרים בוועדה, בלא שתתקבל החלטת ממשלה פורמלית בדבר שינוי תקנון עבודת הממשלה.

‏לבני, לעומת זאת, טוענת כי אין כל צורך בשינוי התקנון כדי ליישם את החלטתה להחיל שקיפות על אופן הצבעת השרים בוועדה.

שרת המשפטים הצטיידה בחוות-דעת משפטית של עו"ד אייל זנדברג מהלשכה המשפטית של משרד המשפטים, ולפיה תקנון הממשלה איננו אוסר על פרסום אופן ההצבעה של כל אחד מהשרים על הצעות החוק הנדונות, וזאת להבדיל מאיסור על פרסום תמליל הישיבה או מידע רגיש שנאמר בה.

בפתח ישיבת ועדת השרים לחקיקה היום (א') אמרה לבני כי "אם יוכרע שהחלטת השקיפות מחייבת קבלת החלטת ממשלה, אני מודיעה כי בכוונתי להגיש הצעה לאישור הממשלה".

‏חוות-הדעת שבידי לבני, מתבססת על נוסח תקנון הממשלה, המגדיר מה יירשם בפרוטוקול ישיבות הממשלה וועדות השרים: שמות הנוכחים בישיבה, שמות הנעדרים, סיום הדיון, ההחלטות אם התקבלו ומניין הקולות בעד ונגד כל החלטה שהתקבלה בישיבה.

לצד הפרוטוקול הישיבות מתועדות גם בהקלטה, שעל בסיסה נערכת סטנוגרמה - וזו אסורה בפרסום ונשלחת לגנזך המדינה, והיא נחשפת לציבור רק לאחר 40 שנה.

המחלוקת המשפטית בין לבני למנדלבליט נוגעת לשאלה מי זקוק לקבלת החלטת ממשלה כדי לקבל את מבוקשו: בעוד לבני נאבקת לחשוף לציבור את אופן הצבעתם של השרים חברי הוועדה על הצעות חוק, ברוח חוק חופש המידע, מבקשים מנדלבליט וחלק משרי הוועדה להותיר את העמימות הנוכחית על כנה.‏

ניסיון לעצור את יוזמת השקיפות

בישיבת ועדת השרים לחקיקה הראשונה הודיעה לבני כי כיו"ר הוועדה בכוונתה להחיל שקיפות על אופן הצבעת השרים על הצעות החוק. לבני לא נענתה לפניית "גלובס" לחשוף גם את העמדות שהביעו המשתתפים בדיון על כל אחת מהצעות החוק.

יצוין כי ההחלטות המתקבלות בוועדת השרים לחקיקה ביחס להצעות חוק פרטיות וממשלתיות קובעות הלכה למעשה את עמדת הקואליציה ביחס להצעות חוק אלה בהצבעות במליאת הכנסת, ומכתיבות ברוב המקרים אם הצעת החוק תתקבל או תידחה. ‏

עמדתה של לבני נתקלה בהתנגדות חריפה מצד חלק מהשרים, ואולם ביום חמישי האחרון הודיעה שרת המשפטים כי "לאחר שלבני קיימה סדרת התייעצויות עם גורמים מקצועיים, היא החליטה כי חרף ההתנגדויות ערך השקיפות גובר, ולכן בשלב ראשון אופן ההצבעה של השרים יהפוך לגלוי".

לדברי לבני, "אני מאמינה שדרך השקיפות ניתן לחזק את אמון הציבור בנבחרי הציבור, בדקמורטיה ובמערכת השלטונית. על נבחרי הציבור לדעת כי עינו הפקוחה של האזרח רואה ומבקרת את התנהלותם ומצפה שיפעלו באחריות ולמען אינטרסים ציבוריים ולאומיים".

‏‎‎היום, עוד לפני ישיבת ועדת השרים, נמסר מלשכתה של לבני כי "החלת השקיפות בוועדת השרים לחקיקה תעוכב עד לאחר שיוכרע האם המהלך טעון החלטת ממשלה. לאור הודעת שרת המשפטים כי בכוונתה לפרסם את אופן הצבעת השרים בוועדה, הביע מזכיר הממשלה מנדלבליט את עמדתו המשפטית, ולפיה לא ניתן לפרסם את אופן הצבעות השרים בוועדת השרים לענייני חקיקה ללא החלטת ממשלה על שינוי תקנון עבודת הממשלה.

"כעת מזכיר הממשלה ייבחן את הסוגיה מבחינה משפטית ויעביר עמדתו לראש הממשלה. ואם יהיה צורך, עמדתה של שרת המשפטים התומכת בהחלה השקיפות בוועדה תובא לדיון והכרעת הממשלה. מזכיר הממשלה מסר את עמדתו לראש הממשלה ולשרת המשפטים".‏

בלשכת שרת המשפטים רואים בעמדתו של מנדלבליט ניסיון מצד גורמים בוועדה, העושים בו שימוש, לעצור את יוזמת השקיפות. לבני מתכוונת להיאבק בנושא זה, ולטענתה - מנדלבליט הוא זה שיצטרך להביא להכרעת הממשלה את עמדתו למנוע את השקיפות.

לבני מקווה שהשרים המתנגדים לעמדתה לא יעזו להצביע נגד שינוי התקנון במליאת הממשלה - פורום הידוע בכך שפרטים שונים דולפים ממנו לתקשורת, לרבות אופן הצבעתם של השרים, דבר שיביא לחשיפתם כחותרים תחת עיקרון השקיפות. ‏‎‎‏

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "מתוקף תפקידו הביע מזכיר הממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, עמדה לפיה לא ניתן לפרסם את הצבעות השרים בוועדת שרים לענייני חקיקה ללא החלטת ממשלה על שינוי תקנון עבודת הממשלה".