לבני: אגביר את שקיפות דיוני ועדת השרים לענייני חקיקה

מערכת "גלובס" פנתה לשרת המשפטים בבקשה שלא להסתפק ביוזמה לפרסום אופן הצבעתו של כל אחד מהשרים בוועדה, אלא להגביר את השקיפות מעבר לכך

שרת המשפטים ציפי לבני, המשמשת כיו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה, מתכוונת לפעול להגברת השקיפות בדיוני הוועדה - ולפרסם לא רק את תוצאות ההצבעה על כל אחת מהצעות החוק הנדונות בוועדה, אלא גם את האופן שבו הצביע כל שר.

בישיבה הראשונה של הוועדה בניהולה של לבני בקדנציה הנוכחית, שהתקיימה היום (א'), אמרה שרת המשפטים כי "אני חושבת שנכון להנהיג שקיפות בוועדה, לרבות אופן הצבעת השרים, ואני מתכוונת לבדוק אם ואילו מגבלות ישנן על החלטה כזו. מדובר בדיונים שלא חלה עליהם סודיות, ואופן הצבעת השרים על הצעות חוק המשפיעות על חיי כולנו אינו סוד מדינה".

מערכת "גלובס" פנתה לשרה לבני בבקשה שלא להסתפק ביוזמה לפרסום אופן הצבעתו של כל אחד מהשרים בישיבה, אלא להגביר את השקיפות מעבר לכך - ולפרסם גם את פרוטוקולי הדיונים בוועדה, כך שהציבור יוכל לדעת מה אמר כל אחד מהשרים בנוגע להצעות החוק הנדונות.

במכתב שהעבירה מערכת "גלובס" ללבני צוין כי "בקדנציות הקודמות של שרי המשפטים התקבע נוהג לקוי שלפיו עבודתה של ועדה זו נוהלה במחשכים. יוזמתך בעניין זה מבורכת, אך אינה מספיקה. לא רק אופן הצבעתם של השרים בוועדה איננו סוד מדינה, אלא גם הדברים הנאמרים מפי משתתפי הדיון אינם סוד מדינה, ומן הראוי שגם עליהם תחול חובת שקיפות.

"כשם שדיוני החקיקה בכנסת - הן במליאה הן בוועדות - הם שקופים, גלויים וחשופים לבקרה מצד הציבור והעיתונות - כך מן הראוי שתפעל גם ועדת השרים לענייני חקיקה".

בפורום המשפטי למען ארץ ישראל הביעו קורת-רוח מהודעתה של שרת המשפטים. נחי אייל, מנכ"ל הפורום, מסר כי "שקיפות היא מצרך חיוני לדמוקרטיה, וחשיפת הדיונים בוועדה לאור השמש תביא למניעת עסקאות אפלות ותבהיר לציבור כיצד הצביעו נציגיו בחוקים שחשובים לו".

בפורום קראו ללבני לפעול גם לפרסום הפרוטוקולים של הוועדה לבחירת שופטים באתר הרשות השופטת או באתר משרד המשפטים, כפי שהבטיח שר המשפטים הקודם, יעקב נאמן, לפורום המשפטי.