הנה הכסף לכיסוי הבור

המתנגדים ליצוא הגז טועים - רק זה יענה על צורכי המשק

בדיונים הרבים על נושא יצוא הגז הטבעי שהתגלה בישראל עולה שוב ושוב הטענה שיצוא הגז יפגע במשק, בפיתוח הכלכלה ובתושבי ישראל בכלל. השאלה המתבקשת היא - מה הם צורכי המשק הישראלי? מה יסייע לפיתוח הכלכלה? ומה ייטיב עם אזרחי ישראל?

ישנם מספר יעדים שהגשמתם תשפר ותקדם את אזרחי ישראל ואת המשק. הורדת יוקר המחיה, הגדלת ההוצאה הציבורית לחינוך, בריאות ולרווחה, שיפור תשתיות התחבורה, הפחתת מסים (בהם מס-הכנסה ומע"מ) ייטיבו את חייהם של אזרחי ישראל. הורדת יחס החוב-תוצר, הקטנת החוב הציבורי, הגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה והגברת התחרותיות מול שווקים אחרים בעולם יסייעו לפתח את הכלכלה ואת המשק בישראל. קידומם יסייע להגדיל את עוגת המשאבים ולפנות משאבים קיימים לטובת קידום המדינה ואיכות החיים בה.

גורם אחד מסוגל לסייע ולתרום לכלל צורכי המשק והאזרח - הגדלה ניכרת, מתמשכת ויציבה של הכנסות המדינה תאפשר הגשמת היעדים בדרך אחראית, בלי ליצור גירעון ולהגדיל את החוב הציבורי.

כאן נכנסות לתמונה ההכנסות מיצוא הגז. ההכנסות הצפויות למדינה מיצוא הגז ממאגר לוויתן הן כמיליארד שקל ב-2018, כ-3 מיליארד שקל ב-2020, 5 מיליארד שקל ב-2022, ויותר מ-10 מיליארד שקל משנת 2025. גם ההכנסות הצפויות מיצוא הגז מ'תמר' הן מיליארדי שקלים.

בפן האקטואלי נתבונן בתקציב המדינה לשנים 2013-2014. ההכנסות הנמוכות ב-2012 ו-2013 הביאו לשורת צעדים לאיזון התקציב ולהקטנת הגירעון, שמעוררים תרעומת וזעם בציבור. בהם - אי-עדכון נקודות הזיכוי במס הכנסה (הגדלת הכנסות המדינה בכ-190 מיליון שקל), ביטול נקודות זיכוי למסיימי תארים ראשון ושני (200 מיליון שקל), ביטול הפטור לעקרות-בית מתשלום ביטוח לאומי (הגדלת הכנסות ביטוח הבריאות בכ-450 מיליון שקל והכנסות הביטוח הלאומי בכ-225 מיליון שקל), העלאת מס הכנסה ב-1.5% (הגדלת הכנסות המדינה בכ-4 מיליארד שקל), וצעד רגרסיבי של העלאת המע"מ ל-18% (הגדלת הכנסות המדינה בכ-4.6 מיליארד שקל).

המדהים הוא, שההכנסות מיצוא הגז מ'לוויתן' לבדו צפויות להיות שוות-ערך לתוספת ההכנסות מכל הצעדים האלה ביחד. כלומר, יצוא הגז הטבעי, היה יכול למנוע את כל הגזירות האלה.

ובחזרה למתנגדים ליצוא הגז. המתנגדים טוענים אמנם כי אנרגיה זמינה ועצמאות אנרגטית הן צורך חשוב מכל יעד אחר, אך הטענה הזאת היא לא עילה לחשש מיצוא הגז במגבלות הכמויות הנדרשות. אנרגיה לבדה לא תשפר את רמת החיים של תושבי ישראל. רק הגדלת הכנסות המדינה, בעקבות ייצוא הגז הטבעי תאפשר לענות על כלל צורכי המשק, תוך פיתוח הכלכלה הישראלית ושיפור איכות חייהם של תושבי ישראל.

הכותב הוא יו"ר BDO זיו האפט