רוכשי דירות בחריש: "לא ייתכן שתתנערו מאיתנו כמו זבובים"

חברי קבוצות הרכישה בחריש יוצאים למאבק כנגד ביטול המענקים לרוכשי דירה ראשונה ביישוב ■ "אנו הרוב הדומם שבדרך-כלל שותק וסופג לא נספוג יותר. אנו דורשים ממכם לממש את אחריותכם כלפינו"

חברי קבוצות הרכישה בחריש יוצאים למאבק כנגד ביטול המענקים לרוכשי דירה ראשונה ביישוב. לטענת רבים מהרוכשים, אחת הסיבות העיקריות לכך שהגיעו מלכתחילה להצטרף לקבוצת הרכישה ביישוב היא תוכנית המענקים בשל החיסכון הכספי שהבטיחה. מדובר בהתאגדות הפועלת בימים אלה לאגד סביבה את כל 1,600 הרוכשים שהצטרפו לקבוצות הרכישה השונות ביישוב.

ההתאגדות החדשה אותה מובילים הן מארגני קבוצות הרכישה והן רוכשים, ניסחה עצומה שמאחדת עצומות שונות שכבר הועברו ברשת האינטרנט מטעם גורמים שונים. במסגרת העצומה קוראים הרוכשים לראש הממשלה, לשר האוצר, לשר הבינוי והשיכון ולכלל שרי הממשלה שעתידים לאשר את ביטול תוכנית המענקים מחר (ב') לא לעשות כן.

"לא ייתכן שבמהלך בזק של 3 שבועות תתנערו מאיתנו כמו היינו זבוב על הקיר שאותו אתם מנערים" כותבים רוכשי הדירות בעצומה המופנית לחברי הממשלה, "אנו הרוב הדומם שבדרך-כלל שותק וסופג לא נספוג יותר. אנו דורשים ממכם לממש את אחריותכם כלפינו. יש לכם אחריות כלפינו כי בחרנו בכל בין השאר בשל הבטחתכם לסיוע בדיור. אנו מגיעים מכלל שכבות החברה הישראלית, בינינו אנשים שבגיל 40 רוכשים דירה בפעם הראשונה בחייהם. אנו הורים עם ילדים, סבים, אמהות חד הוריות, זוגות צעירים, בני דור שני ושלישי לשואה, בני מעמד הביניים שמשרתים בצבא ומשלמים מסים כנדרש בחוק", כך נכתב בעצומה, "לכולנו קשה לרכוש דירה ראשונה, כולנו עובדים קשה על מנת להתפרנס בכבוד, אבל אנו חורקים שיניים כדי לחיות במדינה שאותה אנו אוהבים. המדינה עליה גדלנו".

עוד מוסיפים רוכשי הדירות כי ביטול המענקים תפס אותם בהפתעה וללא יכולת להנפיק את תעודות הזכאות טרם יבוטלו, במיוחד על רקע מכתב הנחייה שכבר נשלח לבנקים למשכנתאות על-ידי משרד השיכון בו נאמר במפורש כי "אין הבנק רשאי לתת או להתחייב לתת את הסיוע ללקוחותיו שיפנו החל מיום ה=25 למאי 2013" .

במטה המאבק מסבירים כי לאחר שנים ארוכות בהן היה היישוב החדש תקוע, הבטחת הממשלה למענקים היא זו שהקימה אותו לתחייה. אולם ככל הנראה, לאחר פסילת העמותות החרדיות במכרזים, תם היחס המיוחד לה זכה היישוב: "מרגע שהיישוב הפסיק להיות בעל רוב חרדי ברור, נדמו הטלפונים, ועדת המנכ"לים אינה מתכנסת והמדינה עושה כל מה שביכולתה על מנת להתנער ממחויבויותיה ליישוב החדש חריש", אמרו היום מארגני המאבק ומחברי העצומה. "ביטול מענק מקום הוא רק דוגמא אחת הממחישה מה קורה ליישוב שהמדינה חדלה מלחפוץ בייקרו. אנו מקווים ששר האוצר ושר השכון יסכימו להפגש איתנו על מנת לדון במציאת פתרון לחריש ולכספי המענק, מדובר בקבוצת אזרחים שהמדינה הפרה את התחייבותה השלטונית כלפיהם. אנו קנינו דירה בחריש על בסיס התחייבותה של הממשלה כלפינו להעניק לנו סיוע בסך 60 אלף שקל ולהמשיך לפתח את היישוב ולפתור את בעיות התשתית עמם יש להתמודד כרגע".

במקביל, רוכשי הדירות טוענים כי הכספים שאמורים להינתן לרוכשים דירה בחריש למעשה כבר ניתנו בתקציבי הממשלה הקודמים ואת הכסף על הקרקע המדינה כבר קיבלה לאחר שהוכרזו הזוכים במכרז והועבר התשלום על הקרקע. "האוצר היה צריך לתת דעתו על מאות זכאים כמונו ואחרים, ולאפשר לנו תקופת הסתגלות לממש את זכאותנו. במקביל האוצר היה צריך ל'צבוע' כספים על מנת שיהיה באפשרותו לשלם לנו את מענק הסיוע המגיע לנו בזכות ולא בחסד. לא יעלה על הדעת שאנו זכאי הסיוע "נשלם" על טעויותיו של האוצר או נסיונותיו להתחמק מעמידה בהבטחות השלטוניות. אנו נפנה לשרים וחברי כנסת, בהעדר אוזן קשבת ננקוט הליכים משפטיים ונגיש עתירה מנהלית. לא נוותר על כספים שהשלטון חייב בהם".