הנהלת מינהל מקרקעי ישראל אישרה את פינוי שדה דב

במסגרת הודעת המדינה לבית המשפט על אישור ההסכם על ידי המינהל, נחשפו עקרונות ההסכם בין רשות שדות התעופה למינהל מקרקעי ישראל

החלטה היסטורית מספר 3363 שהתקבלה בשבוע האחרון על ידי הנהלת מינהל מקרקעי ישראל, מאשרת הבוקר את הסכם פינוי שדה דב. כך הודיעה הבוקר המדינה באמצעות עו"ד רינה מיוחס מטעם פרקליטות המדינה, לבית המשפט המחוזי בתל אביב.

במסגרת ההודעה, שהגיעה ל"גלובס" נחשפו עקרונות ההסכם בין מינהל מקרקעי ישראל לרשות שדות התעופה, אותו דרשו מנהלי הגוש הגדול לבחון, על מנת לשקול את מתן הסכמתם של בעלי הקרקע הפרטיים להשתתף בעלויות פינוי שדה דב.

מהודעת המדינה עולה כי ב-12 במאי, התכנסה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל לדון בטיוטת הסכם הפינוי שבין רשות שדות התעופה למינהל מקרקעי ישראל, הקובעת את עקרונות פינוי רשות שדות התעופה משדה דב, תוך שהמינהל יישא בחלק מעלויות הגירת הרשות לשדות תעופה חלופיים.

במהלך הדיון קבעה ההנהלה כי ההצעה מאושרת בכפוף לכך שבית המשפט יאשר את ההסכמה שהושגה בין המדינה לבין מנהלי הגוש הגדול בנוגע לחלקם בעלות פינוי התעופה האזרחית משדה דב. עוד הובהר כי תוקף ההסכם הוא רק בין המינהל לרשות שדות התעופה.

את המשא ומתן מטען משרד האוצר ניהל ראש אגף הנכסים במשרד האוצר יאיר פינס, ומטעם מינהל מקרקעי ישראל היועץ המשפטי של מינהל מקרקעי ישראל יעקב קוינט.

עקרונות ההסכם הנחשפים לראשונה ב"גלובס", קובעים כי רשות שדות התעופה מתחייבת לא לבקש להאריך את צו רשות שדות התעופה למועד שאחרי ה-30 ביוני 2016. בנוסף היא מתחייבת כלפי מינהל מקרקעי ישראל להפסיק את כל הפעילות התעופתית האזרחית בשדה דב לא יאוחר מאותו תאריך, כך שהשדה יפונה בהתאם למועד שנקבע בהחלטת הממשלה ולא יאוחר מ-2018. עוד קובעים עקרונות ההסכם כי המינהל יישא בעלויות בינוי חליפי בסך 230 מיליון שקל צמוד למדד.

העקרונות קובעים גם סיג לפיו היה והשלמת התשתיות שנדרשו לקליטת התעופה המסחרית בנתב"ג, תתעכב מכל סיבה שאינה תלויה ברשות שדות התעופה, או בשל החלטת ממשלה או בשל עיכוב אישור תוכניות , יסכימו הצדדים על מועד פינוי חלופי.

על רקע ההסכמות בין המינהל לרשות שדות התעופה, אמורים מנהלי הגוש הגדול לאשר השתתפותם בהוצאות פינוי שדה דב בסך של 20 מיליון שקל. הסכום יכול להיות משולם גם באמצעות קרקע לפי שווי שייקבע על ידי שומה מעודכנת מטעם משרד המשפטים.

בנצי ליברמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל אומר כי פינוי שדה דב יניב תוספת דרמטית של יחידות באזור המבוקש ביותר בישראל: "היום הזה יחתום עשרות שנים של מאמץ ופעילות להעתקת שדה תעופה מלב העיר ולתוספת שטח למגורים ואיכות סביבה. במקביל להתדיינות המשפטית עם הבעלים הפרטיים, קדמה מתכננת מחוז תל אביב ברשות מקרקעי ישראל, גילי טסלר יחד עם מהנדס העיר תל אביב, עודד גבולי, את התכנון האדריכלי של השטח שיפונה".

שלושה משרדי אדריכלות התחרו על גיבוש הפרוגרמה למתחם שדה דב בשטח של כ-1400 דונם המצויים ממזרח לרחוב לוי אשכול מצפון לתחנת רידינג. ועדת ההיגוי בחרה את הצעת משרד האדריכלים ארי כהן, לפיה יבנו בשטח שיפונה 14000-18000 יחידות דיור. באם תאשר השופטת את הפשרה, תיסלל הדרך לחתימת הסכם בין רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר ורשות שדות התעופה בדבר פינוי אחת מרצועות הקרקע היקרות במדינת ישראל, לטובת הקמה של כ-16,000 יחידות דיור בתל אביב.