זה קרה בלילה: המע"מ עלה ל-18%; גם מחיר הדלק התייקר

(עדכון ) - הלילה בחצות עלה המע"מ באחוז לרמה של 18% ■ מחיר ליטר דלק עלה ב-26 אגורות והגיע ל-7.52 שקלים בתדלוק עצמי

פותחים שבוע חדש עם גל התייקרויות: הלילה בחצות עלה המע"מ באחוז אחד, מה שיביא לעלייה במחירי כל המוצרים בישראל - ממסטיקים ועד מכוניות. בנוסף, אחרי חודשיים של הוזלות, גם מחיר הדלק עלה ועומד מהיום על 7.52 שקלים לליטר בתדלוק עצמי.

אחרי הוויכוח הסוער בציבור ובכנסת, הלילה נכנסה לתוקפה העלאת המע"מ ל-18%. המשמעות: כל מוצר הנמכר בישראל יעלה עוד אחוז אחד. ההשפעה המיידית תורגש במרכולים כבר הבוקר. היחידים שלא ישלמו את התוספת: תושבי אילת, והתיירים המתארחים בעיר, שימשיכו לשלם מחירים ללא מע"מ.

על ההתייקרות הגורפת של המע"מ יש להוסיף את מחירי הדלק, ששוב עלו הלילה אחרי חודשיים של הוזלות. מחיר ליטר 95 אוקטן עלה ב-26 אגורות ועומד על 7.52 שקלים בתדלוק עצמי. הסיבה לעליית מחיר הדלק היא מהלכי בנק ישראל, שהביאו לעצירת הייסוף של השקל מול הדולר, מה שמייקר את קניית הדלקים על-ידי המדינה.

באופוזיציה תקפו בחריפות את העלאת המע"מ לשיעור שיא מאז 2003. ח"כ משה גפני מיהדות התורה אמר בדיון בנושא במליאת הכנסת בשבוע שעבר כי "אני 25 שנה בכנסת, ולא זוכר גזירות כלכליות כה קשות בלי היגיון ואחיזה במציאות. יש אלטרנטיבות שאפשר לעשות באופן מיידי, בטווח בינוני ויש בטווח הארוך. צריך אומץ וחשיבה. מישהו מאמין לשר האוצר שיהיה טוב יותר עוד שנה? לאנשים יהיה פחות כסף לקנות, מפעלים יצמצמו פעילות. יפטרו עובדים. יש תכניות שאפשר לשנות, צריך אומץ".