"רוכשי דירות חילוניים לא מתרחקים יותר מ-20 ק"מ מביתם"

על פי מחקר של אלדר שיווק, משפרי דיור יתרחקו 17 ק"מ בלבד מביתם הקודם, ובמגזר הדתי יתרחקו גם 50 ק"מ מביתם הקודם במידה וימצאו מגורים ליד מוסדות חינוך דתיים

למרות זינוק מחירי הדירות במרכז הארץ בשנים האחרונות, ושיפור בתנאי התחבורה לערים מרוחקות, רוכשי הדירות אינן מוכנים להתרחק ממקום מגוריהם. כך עולה ממחקר שערכה חברת "אלדר שיווק", המשווקת 70 פרויקטים חדשים בארץ.

המחקר הקיף 500 רוכשי דירות שרכשו דירה חדשה בשנת 2012 באזורי הביקוש. על פי המחקר, המאסה הקריטית של רוכשי הדירות בישראל מתרחק לכל היותר 30 ק"מ ממקום המגורים הקודם. כך לדוגמא, רוכשי דירות מאזור רמת גן גבעתיים, מוכנים להרחיק לכל היותר עד קדימה צורן בצפון (31 ק"מ) או יבנה בדרום (27 ק"מ) על מנת לרכוש את דירתם החדשה. לעומת זאת, לפני חמש שנים רוכשי הדירות באזור זה נשארו ברוב המקרים בגוש דן והיישוב המרוחק ביותר בו הם רכשו דירה היה פתח תקווה. רוב רוכשי הדירות החדשות בחדרה מגיעים מאזור חדרה ומנתניה המרוחקת כ-20 ק"מ מחדרה.

עוד מגלה המחקר כי חלק גדול מרוכשי הדירות בבאר יעקב מגיעים מראשון לציון (5 ק"מ) והרצליה (30 ק"מ). המאסה של רוכשי הדירות בכפר יונה מגיעים מיישובים סביב קיסריה (28 ק"מ) בצפון וכפר סבא, רעננה ורמת השרון במרכז (28 ק"מ).

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר "שיפור הנגישות התחבורתית קרבה יישובים כמו יבנה שנחשבו עד לפני חמש שנים כפריפרייה למרכז הארץ. אך אנחנו רואים שלמרות עליית המחירים במרכז הארץ, רוב רוכשי הדירות לא התרחק מעבר ל-20-30 ק"מ. הסיבות לכך הם רצון להיות קרוב למשפחה, חברים ומקום העבודה".

מהמחקר עולה עוד כי משפרי דיור מתרחקים 17 ק"מ בלבד מדירתם הקודמת. כך למשל רוב רוכשי הדירות בכפר סבא, עיר המאופיינת בעיקר במשפרי דיור מגיעים מיישובי השרון הסמוכים כמו רעננה, ורמת השרון. בראשון לציון חלק ניכר מרוכשי הדירות מגיעים מאזור חולון בת ים, רחובות ונס ציונה המרוחקת 5-10 ק"מ מראשל"צ. "משפרי דיור שרוכשים את הדירה השלישית והרביעית בחייהם יעדיפו בדרך כלל לרכוש דירה באותה שכונה" מוסיף כהן. "רוכשים אלה יעדיפו לחכות מספר שנים עד שייפתח פרויקט חדש מאשר לעבור לעיר או אפילו שכונה אחרת".

נתון מעניין נוסף שמגלה המחקר הוא כי במגזר הדתי יש נכונות רבה יותר להתרחק מאשר במגזר החילוני. רוכשי הדירות מהמגזר הדתי מוכנים להתרחק גם-50 ק"מ ממקום מגוריהם לעומת כ 20-ק"מ במגזר החילוני. לדברי כהן "לרוב רוכשי הדירות מהמגזר הדתי חשוב להתגורר ליד מוסד לימודים המתאים להשקפת עולמם או לחילופין הם מעוניינים בפרויקט המשווק אך ורק למגזר זה ולכן בחלק גדול מהמקרים הם יתרחקו עד 50 ו-60 ק"מ על מנת להשיג מטרה זו".