האוזר: הרגולציה לא תרמה לירידה בנפחי המסחר בבורסה

יו"ר הרשות לניירות ערך בכנס איגוד החברות הציבוריות: "אני מאוד מצטער שמלאנוקס עוזבת את ישראל ואני אעשה ככל יכולתי להביא חברות כאלה לארץ"

יו"ר הרשות לניירות ערך שמואל האוזר נטל היום (ב') חלק בכנס איגוד החברות הציבורית ואמר כי בניגוד לטענות שנשמעות כנגד הרגולציה, היא דווקא מעודדת את הצמיחה. "הרבה פעמים אומרים שהרגולציה תורמת לייבוש הבורסה, אך כאשר בוחנים את הנתונים ניתן לראות כי נפחי המסחר ירדו בכ-50% בכל העולם. בדרך כלל נפחי המסחר יורדים כאשר המצב הכלכלי הוא לא טוב, זוהי תמונת ראי של המצב הכלכלי".

האוזר התייחס לבעיית המחיקות של החברות הציבוריות מהבורסה המקומית. מאז 2011 נמחקו מהמסחר בבורסה 45 חברות ציבוריות, כאשר באותה תקופה כלל לא הונפקו חברות חדשות. האוזר שלל את הטענה לפיה הרגולציה תרמה למחיקה של חברות ציבוריות רבות וטען כי גם במקרה זה מדובר במגמה עולמית.

אז מהן הפתרונות שהוא מציע? האוזר טען כי הפתרון המרכזי הוא להפוך את הבורסה להרבה יותר אטרקטיבית עבור החברות. "הבורסה היא מנוע צמיחה ויש לשנות את התפיסה לגביה", לדבריו. מבחינה שיכלול המסחר ועידוד הנזילות. יו"ר הרשות לניירות ערך טען כי יש ליצור מכשירים פיננסים חדשים ולמשוך את החברות הקטנות באמצעות שיכלול המסחר ועידוד הנזילות.

האוזר אמר בנוסף כי החברות הציבוריות צריכות לשאול את עצמן מהי רמת המינוף שלהן והאם הם באמת הגנו על המשקיעים, לפני שהן באות בטענות כנגד הרגולטורים. "הבעיה של היעדר קשר בין רמת השכר של המנהלים לביצועי החברה, למשל, היא בעיה מהותית. אם החברות היו פותרות בעיות כגון אלה בעצמן אז הייתי מוכן להפחית את הרגולציה", לדבריו. "אם לא יהיה אמון של המשקיעים אז החברות יתקשו לפעול".

האוזר התייחס בדבריו גם לפצצה שהטילה חברת מלאנוקס בסוף השבוע - כוונתה למחוק את מניותיה מהמסחר בבורסה המקומית. "אני מאוד מצטער שמלאנוקס עוזבת את ישראל ואני אעשה ככל יכולתי להביא חברות כאלה לארץ. מלאנוקס היא חברה שהייתה פטורה מכל תנאי הרגולציה המקומית, כך שאם רוצים להעלות טענות שזו הסיבה בגינה היא החליטה להימחק מהמסחר, זה פשוט לא נכון".