שוב אתה לא מכין את הצבא?

כמה תזכורות, תהיות ושאלות על שר הביטחון שלנו, משה יעלון

שר הביטחון משה יעלון הוא אישיות לא כל כך מוכרת לציבור הישראלי. לקראת המאבק על תקציב הביטחון, כדאי לעשות היכרות חוזרת עם כמה ציוני דרך בדרכו למשרד הביטחון. הוא היה רמטכ"ל, חבר בממשלת נתניהו ללא תפקיד ממשי, אבל עם תארים מרשימים (שר האסטרטגיה, המשנה לראש הממשלה); הוא השמיץ את אריאל שרון שסירב להאריך את כהונתו כרמטכ"ל בשנה נוספת, רביעית (מה שהיה למעשה הדחה). "שרון הלך להתנתקות... מפני שביקש להציל את עצמו כאשר החקירות הפליליות איימו עליו"; והיו גם נאום "הנחשים בקריה" ונבואות קודרות על תוצאות ההתנתקות (שרובן לא התממשו).

הדחה לטובה

בפברואר 2005 הודיע שר הביטחון מופז (באישור שרון), כי לא יאריך את כהונתו של הרמטכ"ל יעלון, שסיים ביולי 2005. אירוניה מספר אחת: תראו איפה מופז היום לעומת יעלון; אבל האירוניה היותר "מוצלחת" היא שמופז ושרון בעצם עשו טובה ליעלון כאשר הדיחו אותו. שנה לאחר מכן פרצה מלחמת לבנון השנייה, שעליה קבעה ועדת וינוגרד כי "הצבא לא היה מוכן כראוי". יעלון, למזלו כי רב, יצא נקי מהאחריות למחדל קשה זה, למרות שהיה ברור שהוא היה האדם שהכין את הצבא ש"לא היה מוכן כראוי" (מי שספג את הביקורת היה דן חלוץ, שמונה לרמטכ"ל זמן קצר מאד לפני המלחמה).

הגיבור הזקוף

נעבור לימינו אלה. יעלון הפך לפוליטיקאי, ובתור שכזה הוא מקיים מפגשים עם אנשי מפלגתו. בין השאר, קיים בימים אלה מפגש עם פעילים בשרון. אחד המשתתפים שאל את יעלון: "עד כמה הוא ינהל אותנו, ועד כמה נתכופף מולו". "הוא" זה שר האוצר יאיר לפיד. אדם רציני היה משיב שאין כאן עניין של התכופפות, אלא דיון רציני על התקציב, אבל יעלון נמשך בלשונו (כפי שהשואל התכוון שיעשה): "אני לא מתכופף, כפי שאתם שמים לב", אמר. (מחיאות כפיים לגיבור הזקוף, כמובן). לא משנה שזה לא נכון. בעניין סנקציות פליליות נגד סרבנים חרדים הוא לא התכופף?

שר הביטחון או הדתות

עוד אמר שר הביטחון: "אני לא רוצה לחיות במדינה שבה אני לוקח תלמידי ישיבה מלימוד תורה לכלא". אמירה של שטות או דמגוגיה? לתומי חשבתי שאתה, שר הביטחון, לא תרצה לחיות במדינה שבה יש חייבי גיוס המשתמטים משירות בחסות התורה; שאתה, שר הביטחון, לא תרצה לראות צעירים מתגייסים ומסכנים את חייהם, ואחרים המסרבים לעשות זאת; זה לא מפריע לך? אתה לא רוצה לקחת תלמידי ישיבה מלימוד תורה, אבל אין לך בעיה לקחת צעירים מלימודי מתמטיקה, סוציולוגיה, ספרות וכיו"ב? אתה שר הביטחון, לכל הרוחות, לא שר הדתות. שוב אתה לא מכין כראוי את הצבא?