תעשיית המזון: ירידה של 28% בהשקעות בשנת 2012

פדיון מפעלי המזון הסתכם ב-2012 ב-67 מיליארד שקל ■ בכיר בתעשייה: אנחנו מתאוששים מהמחאה החברתית, הציבור מבין שהתעשייה לא אשמה

ההשקעות בתעשיית המזון הסתכמו בשנת 2012 בכ-720 מיליון שקל ורשמו ירידה ריאלית חדה בשיעור של 28% - כך עולה מנתוני התאחדות התעשיינים שיוצגו בשבוע הבא בכנס השנתי של איגוד תעשיות המזון ויישא את הכותרת "מזון בעידן החדש".

הירידה בולטת במיוחד לעומת עלייה של 33% בהיקף ההשקעות בתעשיית המזון בשנת 2011.

נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, אמר היום (ד') ל"גלובס" כי נתון זה מעיד על פסימיות מצד המשקיעים, על היעדר אשראי זמין לביצוע השקעות ועל נטייה של משקיעים לשמור בתקופה זו את הכסף קרוב אליהם: "המשימה שלנו היא לפעול באופן נמרץ כדי לייצר עבורם סביבה עסקית טובה שמאפשרת ביצוע השקעות", אמר.

ענף המזון - 17% מפדיון התעשייה

בשנת 2012 הסתכם פדיון תעשיית המזון בישראל בכ-67 מיליארד שקל, לאחר שבשנת 2011 הוא עמד על כמעט 62 מיליארד שקל.

מדד היצוא התעשייתי עלה אשתקד בחצי אחוז, זאת, לעומת עלייה של 3.5% ב-2011. עוד עולה מנתוני איגוד תעשיות המזון כי ענף המזון מהווה 17% מפדיון התעשייה והמועסקים בה, והוא המעסיק השלישי בגודלו בתעשייה.

גורם בכיר בתעשייה כי מניתוח הנתונים שיוצגו בשבוע הבא בידי יו"ר האיגוד, איציק תמיר, ניכר כי ענף תעשיית המזון מתאושש מהמשבר שאליו נקלע במחצית השנייה של 2011, ולווה בהתלהמות ציבורית שהחלה עם מחאת הקוטג' וחרם הצרכנים על תנובה, וזאת בעקבות המחיר הגבוה של מוצרי החלב.

בהמשך, תעשיית המזון נכנסה למגננה, כשברקע ועדת המזון, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, המליצה על הסרת מכסי מגן, כמהלך שיאפשר להרחיב את היבוא ולעודד תחרות בשוק המקומי לקראת הורדת יוקר המחיה.

"ממרחק של שנתיים, ניכר כי הציבור למד להבין שאין בסיס לטענות שלפיהן התעשייה אשמה בכך שיקר כאן, וכעת נראה שאנחנו מתחילים לחזור אל המצב הריאלי", אמר הגורם הבכיר ל"גלובס". "הציבור כבר מבין שהכסף נמצא במקומות אחרים, שתעשיית המזון ושאר ענפי התעשייה - הוגנים, וביחס לתעשיות מקבילות בחו"ל גם תחרותיים. ניתן לראות את הדברים גם במאזנים שמפרסמות החברות".

1,550 מפעלי מזון בישראל

אחד הביטויים להתאוששות תעשיית המזון הוא בקליטת עובדים חדשים ב-2012, אז חלה עלייה של 1.8% בגיוס עובדים לענף, וזאת, יחד עם עלייה של חצי אחוז בקליטת עובדים חדשים למפעלי המזון ב-2011.

כך, מפעלי המזון מעסיקים כ-62,000 איש באופן ישיר, ובאיגוד תעשיות המזון אומרים כי עוד מאות אלפי עובדים מועסקים בו באופן עקיף. בישראל כ-1,550 מפעלי מזון, ו-72% מהם נחשבים קטנים עם פדיון של עד 10 מיליון שקל בשנה.

מנתוני התאחדות התעשיינים עולה כי בשנת 2012 חווה ענף המזון קיפאון ביצוא של מוצרי מזון ושל משקאות, והוא הסתכם בכ-950 מיליון דולר, בלי שינוי מנתוני הייצוא בשנת 2011.

לעומת זאת, אשתקד חל גידול דולרי בשיעור של 5.5% ביבוא של מוצרי מזון, והוא הסתכם בכ-1.8 מיליארד דולר.

על רקע נתונים אלה קוראים באיגוד תעשיות המזון לעודד את התחרות בשוק המקומי למען הורדת מחיר מוצרי המזון באמצעות תמיכה ועידוד של מפעלים קטנים ובינוניים - כחלופה להורדת מכסי המגן וחשיפת השוק לתוצאת מיובאת.

"תעשיית המזון בישראל מפוארת"

מפעלי המזון מדווחים כי גם המשך ההתייקרות בתשומות הייצור, בשיעור של עשרות אחוזים, מוסיף להקשות על התפתחות הענף.

התייקרויות חדות חלו בעלות האנרגיה, המים, החשמל והארנונה שנדרשים מפעלים לשלם לרשויות המקומיות. אלה, לצד מהלכי חקיקה ורגולציה נרחבים מצד רשויות ממשלה רבות.

"תעשיית המזון בישראל מפוארת", אמר היום נשיא התאחדות התעשיינים, אורן. "מחלבת טרה עברה לנגב, ובאחרונה, חרף התייקרות האלכוהול בארץ, נפתחה מבשלת בירה חדשה.

"בענף הזה פועלים יזמים בחסד עליון, וכל ההתלהמות מלפני כשנתיים על יוקר המחיה והאשמת התעשייה בכך הייתה מוגזמת. ראשי אסם ושטראוס לא נולדו 'טייקונים'. בשטראוס התחילו עם פרה חולבת בנהריה וגדלו.

"לגלות כלפיהם עכשיו עוינות - זה דבר שלא ייעשה. החלום הכי גדול של הקטן הוא להיות גדול. אלא שכשהוא רואה מה עושים לגדול - הוא חושב פעמיים אם בא לו לגדול".

ענף המזון
 ענף המזון