דנקנר ממשיך לשלוט ב-IDB: חייב למכור את כלל תוך חודשיים

(עדכון) - השופט אורנשטיין העניק חודשיים וחצי של שקט לדנקנר, במהלכם עליו לממש מחצית מהחזקות אי.די.בי פתוח בכלל ביטוח ■ תשלומי החוב של החברה נדחו לסוף אוגוסט, ובינתיים מתבקשים הצדדים להגיש מתווה להסדר חוב כולל

השופט איתן אורנשטיין העניק היום (א') לנוחי דנקנר חודשיים וחצי של שקט יחסי. החלטת שופט בית המשפט המחוזי בתיק הבקשה להסדר חוב כפוי באי.די.בי פתוח, משאירה אמנם לפי שעה את השליטה בקונצרן אי.די.בי בידי דנקנר, אך לפרק זמן מוגבל.

השופט קבע כי עד 22.8 על דנקנר לממש מחצית מהחזקות אי.די.בי פתוח בחברת כלל ביטוח , המהווה את נכס המפתח של החברה.

במקביל, החליט השופט לדחות את תשלומי האג"ח של אי.די.בי פתוח לנושיה, בהיקף של כ-800 מיליון שקל, עד 31 באוגוסט. כספים אלה יושמו בחשבון נאמנות של החברה, עליו יפקח עו"ד חגי אולמן, המשקיף החיצוני שמינה בית המשפט בחברה.

זאת ועוד, אורנשטיין קבע כי במקביל יגישו עד 7 ביולי כל הזכאים לפי סעיף 350 של חוק החברות - כלומר החברה, הבנקים ומחזיקי האג"ח - מתווה להסדר חוב כולל בקבוצה, כזה הלוקח בחשבון את הקומה העליונה - אי.די.בי אחזקות (הנמצאת כבר בחדלות פירעון) והחברה-הבת אי.די.בי פתוח.

אורנשטיין לא הסתיר את אכזבתו מאופן התנהלות הצדדים - מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח והחברה עצמה, עד כה.

"שמעתי מהמשקיף (עו"ד חגי אולמן, א.פ.) שאתם מפחדים לדבר זה עם זה. זה לא יעלה על הדעת", אמר השופט והוסיף בביקורת שאינה משתמעת לשתי פנים כי "עורכי דין עם שנים כה רבות של ניסיון מתקשים להגיע למתווה... אני יודע שלפעמים זה לא מצליח, אבל לפחות תנסו, בייחוד כשעל הכף מונח כסף כה רב של הציבור בישראל. אלא שבמקום להידבר, כל אחד מתחזק בדעתו. אני מקווה שדבריי יופנמו בהמשך".

מה יקרה אם הצדדים לא יגיעו להבנות בתום התקופה שקצב להם בית המשפט? אורנשטיין היה ברור מאוד: "אין מניעה לכפות הסדר חוב או פשרה על החברה". בהתאם לכך, הדגיש כי אינו דוחה את בקשת מחזיקי האג"ח של פתוח לכפות הסדר חוב על החברה, והוסיף בהחלטתו אף לו"ז לכינוס אסיפות נושים. אלה יתקיימו לאחר שיוגשו לשופט המתווים להסדר חוב בחברה, ולאחר שהמומחה שמינה, אייל גבאי, יגיש את הסתייגויותיו לבית המשפט.

"הנאמנים לאג"ח יכנסו אספות מקדמיות של המחזיקים, בהתאם להלכת דלק נדל"ן, תוך 14 יום", נקבע. "אסיפות נושים ובעלי מניות תכונסנה עד ל-4 באוגוסט".

לגבי חדלות הפירעון, "אין תשובה ניצחת", ציין השופט, אך הוסיף כי על בית המשפט למצוא דרך אשר תאזן בין הערכות השווי המנוגדות לחברה מטעם הנהלתה ומטעם מחזיקי האג"ח, ותעניק לאי.די.בי פתוח ודאות נוספת.

"נקודת האיזון לטעמי תלויה ביכולת של פתוח לממש את נכסיה כך שיובטח התזרים, אחרת לא תוכל לפרוע התחייבויותיה עד סוף השנה הבאה", אמר אורנשטיין.

"ניתנה לנו תקופה קצרה ומאתגרת, אך נשתדל לעמוד במשימות", אמר נוחי דנקנר לתקשורת בצאתו מבית המשפט. ואכן, לרשותו תקופה קצרה מאוד במהלכה ינסה לקדם, כמו יתר הנושים - בנקים ומחזיקי האג"ח - מתווה להסדר חוב, כאשר במקביל כאמור עליו להגיע להסכם למכירת מחצית מהחזקות אי.די.בי פתוח בכלל ביטוח (27.5% מהמניות בשווי שוק של כמיליארד שקל).

מנציגות אי.די.בי פתוח נמסר בתגובה כי "אנו מברכים על החלטת בית המשפט. הגופים המוסדיים בישראל הוכיחו היום כי העמידה על זכויות מחזיקי האג"ח הוכיחה את עצמה. בית המשפט קיבל את דרישות הנציגות, ובכללן העברת תשלומי החברה לנאמן וקביעת לוח זמנים קצוב וקצר למכירת כלל ביטוח. השופט אף קבע היום תקדים חשוב, לפיו חברה שלא משלמת את חובותיה ולא מסכימה להגיע להסדר חוב - ניתן יהיה לכפות עליה הסדר לטובת נושיה".

"כתב התחייבות" לגיוס 800 מיליון שקל

עד הדקה ה-90 ממש ניסה דנקנר להשפיע על החלטת בית המשפט, כאשר בשעות הערב אמש (מוצאי שבת) פרסמה אי.די.בי בקשה ששיגרה לבית המשפט, לפיה המשקיע אדוארדו אלשטיין חתם ביום שישי בערב על כתב התחייבות להעברת כספי ההשקעה באי.די.בי אחזקות לחשבון לנאמנות.

עוד קודם לכן פרסמה החברה כי ביום חמישי בלילה שלחה בקשה למתן ארכה נוספת, על מנת להציג בפני אלשטיין את פרטי מתווה הסדר החוב החדש ולכנס אסיפות נושים בנושא.

בהודעה שפרסמה אי.די.בי אחזקות נכתב כי אלשטיין מתחייב להפקיד 75 מיליון דולר בהדרגה, באמצעות קרן "דולפין" שבבעלותו, בחשבון נאמנות ייעודי עבור מחזיקי האג"ח.

נכתב כי העברת הכספים תתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון יפקיד אלשטיין 25 מיליון דולר לאחר הגעה להסכם מפורט תוך 14 ימים; ואת הסכום הנותר (50 מיליון דולר) יפקיד תוך 60 יום מאישור ההסכם על-ידי בית המשפט.

החברה הוסיפה כי באותו הערב נחתם כתב התחייבות נוסף בין דנקנר לאלשטיין בנוגע לחברה-הבת אי.די.בי פתוח, המבוסס על המתווה שהוצע בדוח של עו"ד חגי אולמן, המשקיף החיצוני בחברה. זה כולל מתן "תקופת שקט קצובה בת מספר חודשים, בה החברה תפעל לגיוס הון ותמכור חלק מאחזקותיה בכלל ביטוח".

במסגרת "כתב התחייבות" זה התחייבו דנקנר ואלשטיין ל"חיזוק משמעותי של מבנה ההון של אי.די.בי פתוח", באמצעות גיוס הון מצדם, או דרך צדדים שלישיים, בהיקף של 800 מיליון שקל. זאת, בנוסף למכירה של לפחות חצי מהחזקות החברה (27.5%) בכלל ביטוח.

בהתאם פרסה החברה לוחות זמנים לשם מהלכים פיננסיים אלה: תחנת הזמן הראשונה נוגעת לגיוס של 400 מיליון שקל, או לחילופין מכירת חצי מהחזקותיה בכלל ביטוח (27.5%), לפי שווי חברה של 4 מיליארד שקל לפחות, וזאת עד 60 יום לאחר חתימה על הסדר החוב באי.די.בי אחזקות, או עד 31 בדצמבר 2013 - המוקדם מבין שני תאריכים אלה. זאת, כאשר במהלך ספטמבר-דצמבר 2013 דנקנר ואלשטיין יפקידו בחשבון נאמנות של פתוח 65 מיליון שקל, כל אחד, לצורך עמידה ביעד זה.

במקרה שהחברה לא תעמוד ביעדים אלה, יומרו 130 מיליון השקל הללו (של אלשטיין ודנקנר) להון מניות בפתוח. בנוסף, יומר 75% מהחוב של מחזיקי האג"ח למניות. מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח יקבלו בתרחיש זה כ-51% מהון מניות החברה; מחזיקי האג"ח של אחזקות יקבלו כ-10% ממניות אי.די.בי פתוח, בנוסף ל-10% ממניות החברה להם הם זכאים במסגרת הסדר החוב של דנקנר מולם; והיתרה - 30%, יעברו לידי בעלי מניות אי.די.בי אחזקות שבשליטת דנקנר.