שוב: הליכים חריגים במינוי יו"ר דירקטוריון הרכבת

בסיוע שר האוצר לפיד כפה שר התחבורה כץ על שני חברי דירקטוריון, ובהם אורי יוגב, להישאר בתפקידם עד לקיום הצבעה לבחירת היו"ר החדש

מינויו של דורון וייס ליו"ר הרכבת בשבוע שעבר התאפשר רק לאחר ששר התחבורה ישראל כץ כפה על אורי יוגב להישאר חבר בדירקטוריון החברה עד קיום ההצבעה, כך נודע ל"גלובס".

מדובר בהצבעה חוזרת, שנערכה לאחר שהצבעה קודמת נפסלה בשל מעורבות יתר של שר התחבורה ואנשיו. גורמים המעורבים בהליך טוענים כי ההצבעה הנוכחית הייתה נגועה באותם פגמים שנפלו בהצבעה הקודמת. בסביבתו של כץ טענו בתגובה כי המהלך החריג של כץ נעשה מחוסר ברירה לאחר שיוגב התפטר במפתיע שלושה ימים לפני מועד סיום כהונתו המתוכנן. אותם גורמים ציינו כי הארכת כהונתו של כץ נעשתה בשיתוף פעולה מלא של שר האוצר ובידיעת רשות החברות הממשלתיות והסכמתה.

בשבוע שעבר אישר דירקטוריון הרכבת את מינויו של דורון וייס לתפקיד היו"ר הקבוע של החברה. מדובר בהצבעה חוזרת שנערכה לדרישת רשות החברות הממשלתיות לאחר שהצבעה קודמת שבה נבחר וייס נפסלה על ידי הרשות. ההצבעה הקודמת, שנערכה ב-6 באוגוסט אשתקד, נפסלה על ידי הרשות בשל מעורבות השר ואנשיו בהליך, שהעמידה בספק את קיום דרישת החוק להפעלת שיקול דעת מקצועי מצד הדירקטורים.

לקראת ההצבעה הנוכחית התברר כי הפעם חסרים שני חברי דירקטוריון לצורך עמידה בדרישת הקוורום, או המניין החוקי הדרוש לקיום ההצבעה. החוק מחייב כי ברכבת יכהנו לפחות מחצית הדירקטורים המוקצים לחברה בחוק (כלומר 6 מתוך 11) כדי שניתן יהיה לערוך הצבעה למינוי יו"ר. לפני כחודש הודיע חבר הדירקטוריון עומד ג'בר על התפטרותו מהחברה וארבעה ימים לפני ההצבעה הודיע גם אורי יוגב על התפטרותו ובעקבות כך עמד מספר הדירקטורים לרדת לארבעה.

אלא שברגע האחרון הפעיל שר התחבורה סעיף בחוק המאפשר לו ולשר האוצר לדחות בעד 30 יום את מועד הכניסה לתוקף של התפטרות חברי דירקטוריון. שר האוצר יאיר לפיד אישר כאמור אף הוא את המהלך.

גורם ממשלתי אמר ל"גלובס" כי האוצר שיתף פעולה עם המהלך למרות שלא היה מרוצה ממנו בשל הצורך הדחוף במינוי יו"ר קבוע לחברה לאור כמה משימות דחופות ובראשן הצורך לצאת בקרוב בתשקיף לקראת הנפקת אג"ח.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "התפטרותו של יוגב נעשתה במטרה למנוע קוורום לבחירת יו"ר הרכבת. לאחר התייעצות של שר התחבורה ושר האוצר עם היועץ המשפטי לממשלה, משפטני שני המשרדים ורשות החברות הוחלט לעכב בשלושה ימים את התפטרותו.

המדינה מעוניינת בהתנהלותה התקינה של הרכבת ולכן דחתה את ההתפטרות. כל ניסיון להציג את הדברים אחרת אינו עולה בקנה אחד עם המציאות".