סקר בכירי הנדל"ן: מחירי הדירות לא יירדו גם בשנה הקרובה

סקר דלויט: 37% מבכירי הענף סבורים כי בשנה הקרובה יעלו מחירי הדירות ב-10%-20% ■ 42% מהנשאלים דווקא סבורים שהמחירים יוותרו כמו שהם

על אף תוכניות הממשלה להורדת מחירי הדירות, בכירי ענף הנדל"ן לא משתכנעים ביעילותם בטווח הקרוב. על פי הסקר החצי שנתי שעורכת פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר 37% מבכירי הענף סבורים כי בשנה הקרובה יעלו מחירי הדירות הממוצעים ברחבי הארץ בטווח שבין 10% ועד 20%. באותו הזמן, 42% מהנשאלים דווקא סבורים שהמחירים יוותרו כמו שהם ורק 21% רואים היתכנות לירידות מחירים.

יש לציין כי בהשוואה לסקרים הקודמים, פחות נשאלים מאמינים כי המחירים יירדו. כך, בסקרים שנערכו במאי 2011 ובמהלך 2012 היה שיעור המשיבים שסימן ירידות מחירים אפשריות קרוב ל-40%, לעומת שני הסקרים האחרונים בהם הצפי לירידות מחירים נשק ל-20%. בעוד רוב הנשאלים אומנם מסמנים אפשרות לקיפאון, ההשוואה מעידה כי השינוי המשמעותי בדעת הבכירים נצביע דווקא על עליית מחירים אפשרית.

באותו הזמן, כאשר התבקשו הנשאלים לנקוב בשם ערים בהם צפויים מחירי הדירות לרדת בשנה הקרובה, 25% מהם בחרו בתל-אביב, 20% בנתניה, 15% בפתח תקווה ו-13% בירושלים. מנגד, אף לא אחד מהמשיבים, צופה ירידה במחירי הדירות בערים מודיעין, פרדס חנה, הוד השרון וגדרה.

כאשר נשאלו בכירי קהילת הנדל"ן הישראלית מהם הצעדים שעל הממשלה לנקוט על מנת למתן את קצב עליית מחירי הדיור, 42% מהמשיבים ציינו כי על הממשלה להאיץ את הליך קבלת אישורי בנייה, 32% ציינו כי עליה להוזיל את מחירי קרקעות המנהל באזורי ביקוש, 13% ציינו כי על הממשלה להגדיל את שיעור הרווחיות בפרויקטים המיועדים לשכירות או לדיור בר השגה ו-10% סבורים כי על הממשלה להעניק הקלות במיסוי על היזמים. למרות הביקורת הציבורית הגואה בכל הנוגע לתוכנית הממשלה להעלות את המיסים לרכושי הדירה, אף לא אחד מהמשיבים לסקר סבר כי על הממשלה להפחית את המיסים החלים על הרוכשים.

במסגרת הסקר נשאלו המשתתפים גם לגבי קבוצות רכישה והיקף פעילותן הצפוי. 55% מהנשאלים צופים שינוי בהיקף הפעילות אולם חלוקים בדעתם כיצד שינוי זה ייראה בשטח. 40% מכלל משיבי הסקר ציינו כי היקף הפעילות יקטן בכל אזורי הארץ, 10% צופים ירידה בהיקף במרכז הארץ ועלייה בהיקף הפעילות בפריפרייה ו-5% בלבד סבורים שדווקא במרכז הארץ ההיקף יגדל אך בפריפרייה תירשם ירידה בהיקף הפעילות. מעניין לראות שאף אחד מהנשאלים לא בחר באפשרות של עלייה בהיקף פעילות קבוצות רכישה ברמה הארצית. באותו הזמן 45% מהמשיבים לא צופים כל שינוי בהיקף הפעילות.

הסקר התייחס גם למחירי השכירות בתל אביב ובמקרה הזה אין בשורה טובה לשוכרי הדירות. מחצית ממשיבי הסקר צופים כי במהלך השנה הקרובה תמשיך מגמת העלייה במחירי שכר הדירה למגורים בתל אביב, 40% סבורים כי מחירי השכירות בתל אביב יוותרו כפי שהם ורק 10% צופים ירידה.

עוד עולה מהסקר כי 42% מבכירי ענף הנדל"ן סבורים כי הקושי הגדול ביותר עמו מתמודדים היזמים הפועלים בתחום הנדל"ן למגורים, הינו איתור קרקעות באזורי הביקוש. 35% ציינו את נושא השגת המימון הבנקאי למיזמי נדל"ן כאתגר מרכזי, זאת בעוד ש- 15% בלבד סבורים כי עלויות ההקמה הגבוהות הינם האתגר המרכזי.

מעניין לראות שבכל הקשור לקידום פרויקטים במסגרת תמ"א 38 סבורים המשיבים על הסקר כי הבעיה המשמעותית ביותר לקידום הפרויקטים היא דווקא ההתמודדות עם בעלי הדירות (40%). סיבות נוספות שצויינו כחסמים הם השגת מימון לפרויקט (28%), אי כדאיות כלכלית (17%) וקושי בעבודה מול העיריות (15%). יש לציין שהעוסקים בתחום ההתחדשות העירונית בכלל ותמ"א 38 בפרט היו מדרגים את הקשיים במדרג אחר בו הרשויות היו זוכות למירה הקולות בנוגע לעיכוב פרויקטים, בעיקר על רקע העובדה שאין מדיניות אחידה בין הרשויות השונות לגבי תוכנית חיזוק המבנים.

עוד עולה מנתוני הסקר כי 45% מבכירי קהילת הנדל"ן צופים ירידה במחירי השכירות בסקטור המשרדים במרכז הארץ וזאת בעוד ש-5% מתוכם, אף צופים ירידה של למעלה מ-10%. כמו כן, 5% בלבד צופים כי מחירי השכירות צפויים לעלות במהלך השנה הקרובה.

הסקר חושף כי 45% מהמשיבים מעריכים כי במהלך השנה הקרובה מחירי שכר הדירה בקניונים ובשטחים המסחריים ירדו, בעוד 40% מעריכים כי מחירי השכירות בהם יוותרו כפי שהם היום ו- 15% סבורים כי דווקא יעלו.

בכל הנוגע לשווקים הגלובליים, 85% ממשיבי הסקר סבורים כי ישנן הזדמנויות נדל"ן רבות בארה"ב ורואים בה שוק אטרקטיבי ביותר להשקעה בתחום. 40% מהמשיבים ציינו כי להערכתם שוק הנדל"ן בגרמניה הינו יעד נוסף בעל פוטנציאל גבוה להשקעה בנדל"ן, ו- 23% ציינו את קנדה כיעד מועדף.

רו"ח דורון גבור, שותף וראש מגזר הנדל"ן ב- Deloitteבריטמן אלמגור זהר, מצייין "נראה שהצעדים שננקטו לאחרונה על ידי הממשלה, כדוגמת הפחתת הריבית על ידי בנק ישראל וכן תוכניות המיסוי והעלאת המע"מ, לא עתידים להוביל לשינוי מהותי במגמת מחירי הדיור". עוד ציין רו"ח גבור כי "בעקבות קשיי המימון הבנקאי, אנחנו עדים בימים אלו, ליוזמות להקמת קרנות מימון לפרויקטי תמ"א 38. הקרנות הפרטיות הללו, בתמורה לריביות מתאימות, יתנו מענה לפרויקטים שהבנקים מתקשים לממן כתוצאה מקשיים בהעמדת בטחונות מספקים על ידי היזמים".