יצור הכלאיים של הרדיו

מדוע בחרו בגל"צ להצדיע לחברת החשמל ביום שידורים מיוחד?

חברת החשמל לא יכולה הייתה לייחל לחשיפה טובה יותר. לרגל חגיגות 90 שנה להקמתה, בחרה היום (ב') גלי צה"ל להצדיע לחברה ביום שידורים מיוחד.

בחברת החשמל ובגלי צה"ל היו צריכים להישבע שוב ושוב באוזנינו כי לא שולם כסף בעבור יום השידורים הזה, שכן הוא נשמע לעתים כמשהו שנוצר במשרדי המערכות שיוצרות תוכניות בוקר כמו זו של דנה רון.

יום השידורים המיוחד של גלי צה"ל כלל ג'ינגל ייחודי, דיווחים של כתביה החיילים על תולדות החברה ואף אזכורים במבזקי החדשות, לצד ראיונות ואייטמים עם בכירים בחברה בתוכניות האקטואליה המרכזיות.

שידור אצל רזי ברקאי הוא לא פחות פריים-טיים מהמהדורה המרכזית בערוץ 2, וגם שם הולבנה תדמיתו של גוף שנוי במחלוקת שמואשם בבזבזנות וחייב מיליארדים למדינה. שאלה אחת או שתיים במקום של ברקאי ניסו להסתיר גם את מבוכתו מהסיטואציה.

יש נטייה להוקיע שיתופי-פעולה קידומיים בתקשורת, כל עוד מעורב בהם כסף. אך לעתים אלה שנעשים בחינם בעייתיים הרבה יותר. זאת משום שהם מיד מעלים את השאלה: אם תשלום לא היה שם, מה כן? איזה שיקול מערכתי הוביל את שלל עיתונאי התחנה הזו, מהמפקד ומטה, להחליט שהגיוני לחלוטין לחגוג היום את חגה של חברת החשמל, מאורע שיש בו ערך מוסף מועט מאוד למאזינים וערך מוסף גדול מאוד לחברת החשמל?

ניצוצות החיבור הזה בין ספקית השירות שגירעונה נאמד במיליארדים, לבין הגוף העיתונאי שעולה 20 מיליון שקל לתקציב הביטחון, מעלה שורה של שאלות. רובן, אגב, לא בהכרח אתיות.

מכת חשמל

חברת החשמל, משום מה, מפרסמת את עצמה. אין לנו אפשרות לבחור בחברה מתחרה, ובכל זאת היא מובילה קמפיינים צרכניים ומשלמת עליהם לגופי תקשורת, ובהם גם לגלי צה"ל, שמרוויח כ-20 מיליון שקל בשנה מחסויות ומתשדירים המותרים לו על-פי חוק.

הפיקוח העיקרי על התחנה הצבאית נעשה על-ידי משרד הביטחון, שמתעניין ומבין מעט מאוד בתוכן. באחרונה הגיעה רשות השידור לסיכום עם מפקד התחנה ירון דקל כי ועדה במליאת הרשות תקבל דיווח על לוחות השידורים הלא צבאיים של התחנה.

בינתיים, בעולם מקביל שנקרא שידורי הרדיו המסחרי, כל שעה מואזנת על-ידי הרשות השנייה, וכל קידום חשוד מחייב הגשת הסכמים ומתן מענה לרגולטור. תחנות הרדיו האזוריות שילמו עד כה מאות אלפי שקלים על תוכן שיווקי אסור ותכנים לא ראויים.

לגלי צה"ל, בואו נודה - כמו לרשות השידור ולטלוויזיה החינוכית - אין באמת רגולטור, וגם לו היה מתקבל כסף בעבור חגיגת החשמל, איש לא היה מטיל קנס על אף אחד.

כמו שחברת החשמל צריכה לעבור רפורמה, כך גם גלי צה"ל. היא חייבת להיות כלולה בכל תוכנית מקיפה שמתכנן שר התקשורת, המשמש גם כשר הממונה על רשות השידור.

לא ייתכן שיצור הכלאיים הזה - הצבאי-אזרחי-ציבורי - שניזון מכספי המסים, יתנהל רק על-פי המידות - טובות ככל שיהיו - של מפקדיו. בסיס צבאי, שממעט לתת דין על התבטאויות שדרניו, על התנהלותו העסקית ועל תהליכי קבלת ההחלטות שבו, לא יכול להתחרות באופן שווה מול גופים שנקברים תחת אסדרה.

אי-אפשר להמשיך ולהתייחס לגלי צה"ל כאל פרה קדושה ומוגנת. אם ביטולה של התחנה לא עומד על הפרק, יש מקום לחשוב באופן רציני על שינוי ייעודה או דרכי התנהלותה. אולי אפילו להפריטה. בדיוק כמו את חברת החשמל.