מנכ"ל טבע: "התפקיד שלנו הוא לאפשר לחולים לחיות יותר"

ג'רמי לוין בכנס ביומד: "יום אחרי שתרופה יוצאת לשוק, החולים יודעים עליה יותר מהחברה שפיתחה אותה" ■ לדבריו, התמותה והסבל מאי ספיקת לב זהה לסרטן, אך אין מספיק ניסויים

כשמנכ"ל טבע ג'רמי לוין הרגיש כי הוא לא מכיר מספיק את תעשיית הדיגטל, ההולכת ומשתלבת גם בתחום הרפואי, הוא החליט לעשות מעשה. "ראיתי שהבנות שלי מבינות בתחום יותר ממני. החלטתי פשוט לעלות לעמק הסיליקון. ביליתי ארבעה ימים עם אנשים צעירים במכנסיים קצרים וסנדלים, שהם כבר עשירים הרבה יותר ממה שאני אהיה אי פעם בחיים, ואז הבנתי דבר חשוב: יום לפני שתרופה יוצאת לשוק, חברות התרופות יודעות עליה יות מהמשתמשים, אבל יום אחרי שהיא יוצאת לשוק, החולים כבר יודעים יותר".

לוין סיפר את הדברים הללו בכנס IATI ביומד 2013 שהחל היום וימשך עד יום רביעי. כוונתו היא שהחולים המשתמשים בתרופות, יודעים על בשרם, ולא מיד שניה או מניתוח סטטיסטי, מהן השפעות התרופה עליהם. כל חולה יודע רק על התרופה שלו, אך שילוב של הידע של כולם כפי שמאפשרת היום רשת האינטרנט, מאפשרת לאסוף מידע על תרופות מעל ומעבר למה שחברות התרופות יכלו להשיג עד היום - לטוב ולרע.

טבע מתכננת לנצל את חוכמת ההמונים הזו הן כדי לשפר את הדיוק במתן התרופות שלה לחולים ספציפיים ואת הסיכוי כי חולה שנרשמה לו תרופה, אכן יטול אותה באופן קבוע. כמו כן מעוניינת טבע לנצל את חוכמת ההמונים כדי לקבל רעיונות למיצוב מחדש של מוצרים: "אם יש לכם רעיון למוצר שכבר פועל בתחום מסויים ויכול להערכתכם לפעול בתחום אחר, אל תהססו להציע לנו אותו בדוכן שלנו", הוא אומר לקהילת הביומד המקומית.

כדי לקבל רעיונות למיצבו מחדש של מוצרים, טבע תשתמש לא רק בחוכמת ההמונים אלא גם בחוכמת המעטים, המדענים: "אנחנו מקווים למצוא את הבסיס המדעי לדמיון בין מחלות שונות, כדי שנוכל לדעת מראש לאילו מחלות נוספות תרופות קיימות יתאימו. כבר היום אנחנו יודעים על דמיון בין מחלות שונות של מערכת העצבים המרכזית".

על בסיס הגישות הללו מקווה טבע להוציא לשוק בכל שנה מעשר השנים הבאות, עשרה מוצרים חדשים שהם שדרוגים של מוצרים קיימים או הסטתם ליישומים חדשים. "חברות אחרות יכולות להביא לשוק מוצרים משופרים, אך האם הם יכולים להביא עשרה בשנה? רק טבע יכולה לעשות זאת כי בה מתקיים השילוש בין יכולות פיתוח תרופות חדשות וגנריקה.

"בחברות אחרות לא נוגעים בגנריקה, למרות שיש להם מחלקות גנריקה, כי הם ה'רעים'. מחזיקים פעילויות גנריות, אבל לא מדברים עליהן, בטח שלא מדברים איתן. או לפחות לא דיברו איתן עד לאחרונה. רק בטבע שני התחומים הללו יכולים לפעול בשיתוף פעולה".

לוין ציין כי "25% מההשקעה העולמית במו"פ היא בסרטן, ואילו באי ספיקת לב יש רק 5-10 ניסויים קליניים מתקדמים, למרות שזה הורג באותה המידה, לעומת אלפים בסרטן. זה בגלל שה-FDA מאפשר אותם מהר יותר. אם יש לך סרטן אתה יכול לצפות שחלק מהבעיות שלך יפתרו בעתיד הקרוב, אך לא באי ספיקת לב".

לסיום ציין לוין כי "התפקיד שלנו הוא לאפשר לחולים לחיות יותר זמן, וחיים טובים יותר. כי נגישות לבריאות היא אחד מעמודי התווך של חברה דמוקרטית".