טורקיה: עימותים נרחבים ואלימים בין המפגינים למשטרה

אלפי מפגינים בכיכר טקסים שבאינסטבול בצעדת ענק מתעמתים עם המשטרה, משליכים אבנים וסופגים ירי של כדורי גומי וגז מדמיע

לאחר שהבוקר התחדשו ההפגנות נגד ארדואן בטורקיה, הערב נמשכות שם הפרות הסדר. אלפי בני אדם נמצאים כעת בגזי פארק - שם החלו ההפגנות, אך המצב שם רגוע. זאת לעומת אלפים אחרים בטקסים, שמתעמתים עם כוחות המשטרה.

רשת "אל ג'זירה" מדווחת כי השוטרים מפזרים את המפגינים באלימות. המשטרה יורה גז מדמיע ועושה שימוש בזרנוקי מים נגד המוחים, שמצידם משליכים אבנים. המשטרה הכניסה לכיכר טרקטורים כדי להרוס את המחסומים שהקימו המפגינים.

לפי הדיווחים, במהלך היום נפצעו עשרות אנשים, רובם מירי כדורי גומי. במהלך הערב צפויה צעדה גדולה של עשרות אלפים בכיכר טקסים.

ראש הממשלה ארדואן בעצמו הגיב היום לחידוש המהומות. לדבריו הוא וממשלו ימשיכו לפעול למען הדמוקרטיה במדינה, תוך שמיעת תביעות לגיטימיות של המפגינים. בנאום שנשא מול הפרלמנט ציין ארדואן כי הממשל באנקרה לא יקבל מקרי ונדליזם כמו אלו שהתרחשו במהלך השבועיים האחרונים. לטענת ארדואן, מי שעומד מאחרי ההפגנות הם מתנגדיו הפוליטים שמנסים לגרום להאטה בכלכלה הטורקית. "גורמים שמחפשים לפלג את החברה הטורקית מציתים את ההפגנות", אמר ראש הממשלה וקרא לאזרחי המדינה שלא ללכת שבי אחרי המוחים שמונעים, כך לדבריו, מאינטרסים שונים.

לדבריו של ארדואן קדמו הפגנות סוערות באיסטנבול. במהלך הלילה הסתערו מאות שוטרים לעבר האלפים שהתרכזו בכיכר טקסים שהפכה לסמל המאבק. "האם לדעתכם הממשלה צריכה לכרוע ברך בפני המפגינים?", הציג ארדואן שאלה רטורית בנאומו. לדבריו, מרבית מאזרחי טורקיה כלל לא ידעו היכן נמצאת אותה כיכר בטרם החלו ההפגנות.