"כולכם צריכים להיערך, שערי הריבית עומדים לעלות"

בארה"ב מסתמנת מגמה עקבית לעליית שערי הריבית ■ בקהיליה הפיננסית בארה"ב מתנהל ויכוח עירני על השאלה מה בדיוק מתכנן ברננקי לעשות ומתי הוא מתכנן לעשות זאת

במשך שנים, פעלו משקיעים, תאגידים וסתם לווים על פי מה שנראה להם כעובדת חיים: שערי הריבית נמצאים בדרך כלל בסימן ירידה. אבל עובדת החיים הזו מתחילה להשתנות בארה"ב.

על פי דיווח שמפרסם היום (ד') "ניו יורק טיימס", בטור הכלכלי הפופולרי "דילבוק" (DealB%k), שערי ריבית המשכנתאות שמוצעים למי שמבקשים לרכוש נדל"ן זוחלים כלפי מעלה מזה כמה שבועות. גופים ממשליים ברמת המדינה, המחוז והעיריה מתחילים להיערך לקראת עלויות גבוהות יותר לגיוס כספים והם צופים עליות ברמת נטל החובות שלהם. לעמות זאת, חוסכים שכספיהם בחשבונות בבנקים הניבו להם פרוטות, יכולים לצפות עתה לימים טובים יותר.

שערי ריביות ההלוואות, שנחשבים כגורם החשוב ביותר בקבלת החלטות כלכליות, עלו בהתמדה מאז תחילת שנות ה-80, אך הם צנחו לשפל היסטורי מאז תחילתו של המשבר הפיננסי. אולם בחודשים האחרונים החלו בנקים ומשקיעים בארה"ב לדרוש תשלומים גבוהים יותר תמורת הלוואות, עובדה שדחפה כמובן כלפי מעלה את שערי הריבית.

התמורות האלה החלו להשפיע, באופן הבולט ביותר, על מוצרים פיננסיים, שנשענים על שערי ריבית נמוכים, כגון אג"ח של חברות אמריקניות, אך השפעת השינויים מתחילה להיות מורגשת גם בכלכלה האמיתית, אומר ה"טיימס".

"אני חושב שכולכם צריכים להיערך מפני שהשערים עומדים לעלות", אמר אתמול (ג') ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'.פ. מורגן צ'ייס, בנאום לפני אנשי כספים בניו-יורק.

החלטת הבנק של יפן, אתמול, לא לנקוט צעדים חדשים לנוכח העליות בתשואות של אג"ח הציתה בשווקים חששות שבנקים מרכזיים אחרים, ובמיוחד פדרל ריזרב, יפסיקו להזרים כספים למשקים שלהם. מאז 2008 נקט ה'פד' צעדים ללא תקדים כדי למזער את שערי הריבית, במאמץ לעודד הלוואות , להאיץ את הצמיחה הכלכלית ולצמק את שיעור האבטלה. אך יו"ר ה'פד', בן ברנאנקי, אותת באחרונה שהבנק המרכזי עשוי להאט את קצב ההזרמה אם יתגלו סימני שיפור במשק.

בקהיליה הפיננסית בארה"ב מתנהל ויכוח עירני על השאלה מה בדיוק מתכנן ברננקי לעשות ומתי הוא מתכנן לעשות זאת, מציין ה"טיימס". כמה מנהלי כספים בכירים טוענים, שההתאוששות הכלכלה בארה"ב נבלמה והיא מתחילה להיחלש ולפיכך לא יוכל ברנאנקי לקצץ את הזרמות הכספים למשק. אבל, בסתירה לטענה זו, מראים כמה דו"חות כלכליים ממשלתיים שפורסמו באחרונה, לרבות דו"ח התעסוקה מיום ו' שעבר, כי המשק האמריקני הולך ומבריא.

בציפיה למהלכים פוטנציאליים של ה'פד', מכינים מנהלי כספים רבים בוול סטריט את תיקי ההשקעות שלהם לקראת עתיד שבו שערי הריבית לא ישארו בנקודות השפל ההיסטוריות של השנים האחרונות, מציין הניתוח ב"טיימס". בסקר של 500 משקיעים גדולים, אמרו 43% מהנסקרים שהם מתכננים להקטין את חשיפתם לאג"ח ב-2013. רק 16% אמרו שהם מתכננים להגדיל את החשיפה.

עליית העלויות של משכנתאות חדשות כבר גרמה לירידה במספר האנשים שמבקשים למחזר את המשכנתאות שלהם. השאלה שמסתמנת עתה היא, האם שערי משכנתאות גבוהים יותר יבלמו את העליה במחירי נדל"ן שמסתמנת במקומות רבים בארה"ב, אומר העיתון.

אנליסטים רבים שמתמחים בשוקי הנדל"ן אומרים, כי מחירי הבתים עתה כה זולים עד שאפילו עליה ניכרת בשערי הריבית לא תוכל לבלום את ההתאוששות בשוק הנדל"ן, במיוחד אם הכלכלה תרשום שיעור צמיחה כלכלי בריא.

אומר דאגלס דאנקן, הכלכלן הראשי של חברת המשכנתאות פאני מיי: "אין קורלציה חזקה בין שערי הריבית לבין מחירי הבתים".

אך ג'ושואה רוזנר, מחברת המחקר גרהאם פישר, גורס, שאמריקנים רבים עדין נושאים בנטל כבד של חובות, ולכן אפילו עליה קלה בשערי ריבית המשכנתאות תפגע בשוק הנדל"ן.