מצנח זהב בלי ניסיון בביטוח: דני מצא נוה מדבר

ביקורת על התנאים להם יזכה השר לשעבר בכלל ביטוח, בזמן שאי.די.בי נלחמת על חייה

"נוחי דנקנר אמר לביהמ"ש שימכור את כלל ביטוח תוך פחות מ-3 חודשים, ועכשיו הוא ממנה ליו"ר החברה מקורב שלו, שאין לו ניסיון בביטוח ושגם מקבל מצנח זהב". כך אמר השבוע ברוגז גורם בענף הביטוח, על תנאי העסקה שמבקשת חברת הביטוח מקבוצת אי.די.בי לאשר ליו"ר הנכנס שלה, דני נוה.

האמירה הזו משקפת את הביקורת הרווחת לגבי תנאי ההעסקה החלומיים אותם אמור נוה, לשעבר שר הבריאות בממשלת ישראל, לקבל בתפקידו. בהתאם לכך, ספק רב אם התנאים הללו יזכו לאישור המתחייב של רוב מקרב בעלי מניות המיעוט בכלל ביטוח. העיניים נשואות כעת לעבר חברת הייעוץ לגופים המוסדיים, אנטרופי, שלדברי מקורב לה "טרם החלה את עבודתה בנושא דני נוה".

על מה המהומה? כלל ביטוח , הנמצאת כיום בלב מאבק האיתנים המשפטי על עתיד השליטה של נוחי דנקנר באי.די.בי, מבקשת לשלם לנוה עבור 85% משרה כיו"ר, שכר חודשי של 110 אלף שקל צמוד למדד לצד חבילת אופציות בשווי כלכלי של כ-2.9 מיליון שקל, ובונוס שנתי של עד 1.7 מיליון שקל. בסך הכל מדובר בשכר בעלות שנתית שעשויה להגיע ל-4.8 מיליון שקל. לכל אלה מתווסף גם מצנח זהב של תשע משכורות - תקופת הודעה מוקדמת של שלושה חודשים וחופשת הסתגלות של חצי שנה - לו יזכה נוה אם ייאלץ לעזוב את תפקידו.

תנאים של העולם הישן

כלל ביטוח היא אמנם חברה רווחית ואיתנה, שלא תתקשה לשאת את עלויות השכר של נוה, אך על רקע העובדה שהיא נמצאת כיום על המדף וממתינה לרוכש עתידי, ובעיקר על רקע המצב המאתגר שאליו נקלעה בעלת השליטה בה, היקף התגמול של נוה מזכיר יותר מכל את עולם המושגים הישן של הקונצרן, בימים שקדמו למשבר הפיננסי שפקד אותו. זאת בטח לא הדרך שלפיה אמורה אי.די.בי - שצריכה לדאוג לחיסכון בעלויות ולמינימום של פגיעה בכספי ציבור המשקיעים - להתנהל כיום.

ומעבר לכך, הרי כמעט בכל תסריט סביר אמורה כלל ביטוח להחליף בעלות במהלך השנה הקרובה (או שהחברה תירכש על ידי גוף חיצוני או שביהמ"ש יקבל החלטות אופרטיביות לגבי השליטה באי.די.בי פתוח עצמה).

מקורבים לאי.די.בי אמרו השבוע ל"גלובס" כי "לנוה יש ניסיון ייחודי. הוא מביא איתו לכלל ביטוח ניסיון של 20 שנה בניהול מערכות ברמה הממשלתית והעסקית, כולל מערכת הבריאות כשר וגם כמזכיר הממשלה וכן ניסיון וקבלות בקרנות שהקים". זה אולי נכון אבל אם דנקנר יצליח במשימתו וימכור את כלל ביטוח, סביר מאוד להניח שנוה - החסר כל ניסיון בתחום הביטוח או בניהול חברה גדולה אחרת - לא יישאר כיו"ר כלל ביטוח לזמן רב. אם כך, מדוע לאשר לו מצנח זהב נדיב של מיליון שקל לפחות על חשבון בעלי המניות?

נראה שבעת הנוכחית מינוי יו"ר זמני מקרב מנהלי אי.די.בי הקיימים - שממילא מתוגמלים יפה - בתשלום נמוך בהרבה, היה משרת את המטרה בצורה מוצלחת יותר, לפחות עד שתתבהר תמונת השליטה העתידית בכלל ביטוח.

חבילת תגמול
 חבילת תגמול