בנק ירושלים מתכנן התייעלות: החל בהידברות עם העובדים

התוכנית עשויה לכלול צמצום בכוח האדם שצמח ב-39% ב-4 שנים ■ אגף האשראי הקמעונאי יאוחד לחטיבה הקמעונאית

ההתייעלות בבנקים מגיעה גם לבנק ירושלים. ל"גלובס" נודע כי הבנק, בניהולו של אורי פז, מתכנן תוכנית התייעלות שעשויה לכלול פיטורי עובדים. בבנק, שבשליטת משפחת שובל, החלו להידבר עם נציגות העובדים בנושא ההתייעלות הצפויה. בין הדרכים שנבחנות להתייעל, נשקל צמצום עבודה מול חברות מיקור חוץ, אי-איוש תקנים של עובדים שעזבו, וייתכן שגם פיטורים. עם זאת, מקורבים לבנק מציינים כי עד כה לא נשלחו מכתבי זימון לשימוע, וכי כלל לא בטוח שיהיו פיטורים.

בשלב הראשון של ההתייעלות הוחלט כי אגף האשראי הקמעונאי שעובה והורחב בשנתיים האחרונות, יצומצם וימוזג לתוך החטיבה הקמעונאית. כמו כן, אריק זווילי שעמד בראש האגף יעזוב את הבנק על רקע השינוי. מבנק ירושלים לא נמסרה תגובה לידיעה.

יחס יעילות תפעולית חלש

נכון לסוף 2012 היו בבנק ירושלים 509 עובדים, מהם קרוב ל-10% (46 עובדים) מוגדרים עובדי מיקור חוץ. מדוחות הבנק עולה כי השכבה בעלת רמת השכר הגבוה ביותר בבנק גדולה למדי - עלות השכר החודשית של כשליש מעובדי הבנק עומדת על יותר מ-25 אלף שקל.

יחס היעילות התפעולית של הבנק חלש למדי, בין היתר בשל קוטנו, והוא עמד בסוף 2012 על 73%, קרי קרוב לשלושה רבעים מהכנסות הבנק קוזזו בהוצאותיו. הוצאות השכר של הבנק עמדו על 138 מיליון שקל, והיוו יותר ממחצית מסך ההוצאות.

בנק ירושלים ביצע בשנתיים האחרונות שורה של מהלכים להתרחבות בתחום הקמעונאות, כגון הקמת סניפי וידאומט, פיתוח המערכת הסגורה לפיקדונות ומוקד טלפוני. כמו כן, פז ביקש להגדיל את הפריסה, ולבנק ירושלים יש כיום 22 סניפים, צמיחה של 37% במספר הסניפים בתוך 3 שנים. כל ההתרחבויות הללו דרשו השקעות ומשאבים רבים, והביאו לגידול בכוח האדם בבנק ובהוצאותיו. כך לדוגמה, בארבע השנים האחרונות גדל מספר העובדים בבנק בכ-39%.

את הרבעון הראשון סיים הבנק עם צניחה של 50% ברווח, שעמד על 5.6 מיליון שקל. הירידה ברווח נרשמה למרות עלייה של 11% בהכנסות המימון. הירידה ברווח נבעה מעלייה בהפרשות להפסדי אשראי ומעלייה של 12% בהוצאות. דוחות הרבעון השני צפויים להיות גרועים יותר, והבנק אף עלול לסיים אותו בהפסד. בנק ירושלים אמור להפריש ברבעון השני 19 מיליון שקל בגין הנחיות בנק ישראל בתחום המשכנתאות. מדובר בסכום גבוה יחסית לגודלו של הבנק, ולכן ההפרשה עלולה לגרום להפסד (הרווח הרבעוני של הבנק עמד בתקופה האחרונה בממוצע על כ-10 מיליון שקל).

כמעט כולם מתייעלים

נזכיר כי בנק ירושלים אינו הבנק היחיד שמבצע התייעלות בימים אלה. כמעט בכל הבנקים מבצעים התייעלות ברמה זו או אחרת, הכוללת צמצום בכוח האדם וניוד עובדים, בהיקף מצטבר של כ-2,000 עובדים. הרקע להתייעלות היא התגברות הרגולציה על הבנקים, והעלייה בתחרות שפוגעות בהכנסות, ומנגד העובדה שבמשך שנים היו הבנקים לא יעילים (בהשוואה לבנקים אחרים בעולם), והיקף ההוצאות נגס חלק גדול למדי בהכנסותיהם.

בנק ירושלים
 בנק ירושלים