חברי קבוצות רכישה בחריש שכרו את עו"ד יעקב וינרוט

זאת במסגרת המאבק נגד ביטול המענק לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה ■ טוענים: מדובר בהפרת הבטחה מפורשת של המדינה ■ יפגינו מחר מול ביתו של השר לפיד

המאבק כנגד ביטול המענק לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה ושינוי הוראות המעבר שנקבעו עולה מדרגה. לאחר דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, במסגרתה דרש יו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן להאריך את תוקף הוראות המעבר בשנה לפחות, עתיד להתקיים דיון בנושא גם בוועדה לביקורת המדינה ביום רביעי הקרוב.

במקביל, נראה כי המאבק עומד לעבור גם לפסים משפטיים. ל"גלובס" נודע כי קבוצה של מאות רוכשי דירות בעיר חריש, במסגרת קבוצת רכישה המנוהלת על-ידי חברת "באמונה", שכרה את שירותיו של עו"ד ד"ר יעקב וינרוט כדי להילחם בביטול המענקים.

במכתב שנשלח ממשרד עו"ד וינרוט לשר האוצר יאיר לפיד ושר הבינוי והשיכון אורי אריאל, פירטו שוב חברי קבוצות הרכישה את המצב הבעייתי אליו נקלעו עם ביטול המענקים, כמו גם את העובדה שמדובר בהבטחה ברורה של המדינה לרוכשים, שכעת אין בכוונתה לקיים.

בסיכום המכתב מתבקשים שר האוצר ושר הבינוי והשיכון לשנות את הוראות המעבר.

מגישי המכתב מציינים כי מדובר בצעד אחד לפני הגשת עתירה מינהלית כנגד ביטול המענקים והוראות המעבר, וזאת אם לא תתקבל הבקשה להאריך את הוראות המעבר.

במקביל נודע ל"גלובס" כי קבוצות נוספות של רוכשי דירות בפריפריה החליטו גם הן לפנות לדרך המשפטית בנושא המענקים, וכי מתוכננת מחר (ג') הפגנה אל מול ביתו של שר האוצר לפיד.

"המדינה מבקשת להתנער מהמצג שהיא עצמה הציגה ולבטל את זכאות רוכשי הדירות לתוספת היישובית, שכפי שנראה להלן הייתה מרכיב יסוד בגיבוש ההצעה למכרז ובעצם ההשתתפות בו", נכתב במכתב עליו חתומים עורכי הדין גרשון גונטובניק ועמית חדד ממשרד עו"ד וינרוט.

עוד נכתב כי העובדה שקיום המענקים הוזכר בצורה ספציפית במסמכי המכרז "נועדה לתמרץ מציעים להגיש הצעות במסגרת המכרז בחריש ולעודד הסתמכות על הסבסוד המובטח".

המכתב מתייחס גם להוראות המעבר שנקבעו על-ידי משרד האוצר ומשרד השיכון ושאמורות לאפשר ניצול של המענקים למי שכבר התחייב ברכישת דירה, אך בפועל אינם מאפשרים זאת.

"הוראות אלה הן צרות מדי. על פניו אין הן פותרות את ענייניהן של מרשותנו, שהסתמכו, כאמור, על המצג שהוצג להן לפני שהגישו הצעה במסגרת מכרז חריש וזכו בו".

עוד נכתב כי ביטול המענקים פועל למעשה בצורה רטרואקטיבית ובכך מהווה "הפרה ברורה של מצג שניתן על-ידי המדינה עצמה. מדובר בהתנהלות בלתי הגונה בעליל, העלולה להמיט פגיעה כלכלית אנושה על עשרות משפחות שהסתמכו על הפרסומים של המדינה".

טענה נוספת שעולה מהמכתב היא שברגע שהמדינה פרסמה מכרז עם התייחסות למענקים בתוכו, המכרז בוצע, ונקבעו זוכים - מדובר בהתחייבות חוזית של המדינה לרוכשי הקרקע בחריש, התחייבות שהמדינה כעת מנסה להפר.

כאמור, חברי קבוצות הרכישה שעומדים מאחורי המכתב, כמו גם אנשי החברה המנהלת, "באמונה", מבהירים כי מדובר בשלב ראשוני בטרם יגישו עתירה מינהלית בנושא המענקים.

במקביל, ממשיכות גם קבוצות אחרות לפעול כנגד ביטול המענקים, ובמסגרת זו מתוכננת מחר השבתה של הרשויות המקומיות בפריפרייה והפגנה מול ביתו של שר האוצר לפיד.

לקראת ההפגנה אף הועלה סרטון ליו-טיוב תחת הכותרת "האמנם באנו לשנות!? יאיר לפיד פוגע בבוחריו", שתוקף את שר האוצר ומפלגתו שאינם פועלים לשינוי ההחלטה לביטול המענקים או הארכת הוראות המעבר. סרטון זה כבר זכה ללמעלה מ-7,000 צפיות.