כיל: "ששינסקי הביע כבר דעתו תוך הצגת נתונים לא נכונים"

החברה: "מברכים על הקמת ועדת ששינסקי 2, אך אין צורך ואין מקום להמשיך ולהעלות את אחוזי התקבולים שלנו" ■ מניות כיל והחברה לישראל נופלות בבורסה

שעות ספורות לאחר הודעת משרד האוצר על הקמת ועדת ששינסקי 2, שתבחן את התמלוגים למדינה מכל משאבי הטבע שלה, ובכיל כבר שולפים סכינים ורומזים כי פרופ' איתן ששינסקי אינו מאוזן.

"אנו מצטערים כי פרופ' ששינסקי הביע כבר את דעתו בנדון אף לאחר פנייתו של שר האוצר אליו, באופן שפוגע במראית העין של הבדיקה העניינית והמקצועית של הדברים, וכל זאת תוך הצגת עובדות ונתונים לא נכונים ולא בדוקים", מסרה כיל בהודעה רשמית. "כיל תשתף פעולה עם הוועדה ותספק לה את כל המידע הרלבנטי המצוי בידי החברה, בדיוק כפי שהיא נהגה בעבר. כיל תציג גם את המשמעויות הנובעות מפתרונות והצעות שונות, כך לדוגמה ביחס למו"מ על הכפלת התמלוגים ומימון הפרויקט הלאומי להצלת בתי המלון בים המלח, שהסתיים בהסכם שנחתם לפני כשנה. הסכם זה נועד ליצור יציבות ואופק תכנוני ארוך טווח עבור כיל ועובדיה למשך השנים הבאות".

ועדת ששינסקי 2 צפויה להתמקד בתמלוגים שמשלמת כיל למדינה בגין משאבי הטבע בים המלח, מהם מפיקה החברה רווחים של מיליארדי שקלים בשנה. מניית כיל נופלת היום בבורסה, כמו גם מניית החברה האם, החברה לישראל .

"כיל מברכת על הקמת הוועדה לבחינת תקבולי המדינה ממשאבי טבע", נכתב בהודעת החברה. "החברה מאמינה ומקווה שוועדה זו, על כל חבריה, תבחן ברצינות ובמקצועיות את כל העובדות, הנתונים והמחויבות הנוכחית של הנוגעים בדבר, תוך בחינת טובתה של מדינת ישראל, כולל: הקהילות המקומיות שעשויות להיות מושפעות מהחלטות אלה, הציבור בכלל, העובדים והשותפים העסקיים של כיל, כמו גם בעלי המניות של החברה מהארץ ומהעולם".

מוקדם יותר היום חתך בית ההשקעות פסגות את ההמלצה למניית כיל, כמו גם את מחירי היעד למניות. "העלייה בפרמיית הסיכון מובילה אותנו להעלות את שיעור ההיוון ב-0.25% ולהפחית את מחיר היעד לכיל ל-44 שקל (בהשוואה למחיר יעד קודם - 47 שקל). אנו גם מורידים את ההמלצה ל'החזק' נוכח האמור לעיל ולצד העדר התפתחויות חיוביות בסביבה העסקית", נכתב בסקירה.

כיל ציינה בתגובתה כי "בעקבות פעולות שונות שנקטו הממשלה והכנסת - כולל ההסכם שהכפיל את התמלוגים שמשלמים מפעלי ים המלח בגין כריית אשלג מים המלח - ובעקבות החרגתה של כיל מהחוק לעידוד השקעות הון, כיל משלמת כבר היום את תקבולי המדינה הגבוהים ביותר בישראל המסתכמים בכמיליארד שקל בשנה. תקבולי המדינה של כיל, הכוללים תמלוגים מהרווח לפני מס, מס חברות ומס על הדיבידנד, מגיעים כבר היום לכ-41% מהרווח לפני מס, ועל פי התוואי הקיים, תקבולי המדינה מהפקת האשלג מים המלח יגדלו אף יותר בשנים הקרובות ויגיעו לכ-59% מהרווח לפני מס - תקבולי המדינה הגבוהים ביותר בעולם האשלג. כיל מאמינה שאין צורך ואין מקום להמשיך ולהעלות את אחוזי התקבולים האלה בעתיד".