המדריך למהפכה

ד"ר דוד אמזלג מאלקטל-לוסנט על השת"פ בין מפעילי התקשורת הגדולים

לפני חצי שנה נפל דבר בתעשיית הטלקום העולמית. ביום בהיר אחד, מפעילי תקשורת מהגדולים בעולם, החליטו שכך לא ניתן להמשיך יותר. הוצאות התחזוקה, השדרוגים, הצורך בהכנסת שיפורים ברשתות ומורכבות הרשתות הפכו לבלתי נסבלים והובילו לכך שהתעשייה מתקשה לספק שירותים. בצד השני של המשוואה נמצאים המשתמשים שדורשים מהירות גבוהה יותר ואיכות שירות משופרת. הענקיות שפועלות בתחום החליטו לעשות מעשה, שיהפוך על פניו את תעשיית הטלקום המסורתית שאנו מכירים.

המפעילים הגדולים בעולם ובהם טלפוניקה, ורייזון, איי טי אנד טי, דויטשה טלקום וכו', פנו ליצרני רשתות התקשורת הגדולים בעולם ואמרו להם: המערכות שלכם מסובכות, לא יעילות, דורשות כוח אדם רב מדי. בקיצור: אנחנו לא רוצים יותר לעבוד עם ברזלים, הגיע הזמן שתציעו לנו תוכנה או אפליקציה, כזו שתוכל לעבוד במקביל עם כמה מערכות הפעלה.

במילים קצת יותר מורכבות, המפעילים החליטו שהם רוצים שהתקשורת תעבור דרך מחשבים מרכזיים ומרוחקים - מחשבי ענן. ד"ר דוד אמזלג, סגן נשיא באלקטל-לוסנט העולמית, שכיהן כמתכנן הרשתות הראשי של בריטיש טלקום העולמית, וסמנכ"ל באמדוקס, מסביר: "באוקטובר האחרון, התאגדו שבעה מפעילים מהגדולים ביותר בעולם. הם אמרו: 'יש לנו הרבה בעיות כבר הרבה שנים, המצב התפעולי של הרשת שלנו בעייתי כי יש לנו הרבה יותר מדי ציוד ששייך ליצרן כזה או אחר'. כדי לתפעל את הציוד הזה לכל מפעיל גדול יש אלפי מערכות תפעול לכל ציוד ולכל טכנולוגיה.

"במצב כזה, אם אתה צריך לשנות תהליך, או לשדרג, אתה צריך חודשים. שלא לדבר על הטמעה של שירותים חדשים. כל התהליכים האלה גורמים לאי-יעילות גדולה. לכן כולם התאגדו ואמרו שמה שהם רוצים לעשות זה לא הרבה, הם בטח לא רוצים לתקן את כל בעיות העולם, אנחנו רוצים לקחת את עולם ה-IT, לקחת את כל ההצלחות בעולם הענן ולהחיל אותן בתעשיית הטלקום. לתהליך הזה קוראים Network Functions Virtualisation או בקיצור NFV.

לבנות רשת וירטואלית

- מה בעצם ביקשו המפעילים מיצרני הרשתות?

"הבקשה שלהם היא למעשה, במילים פשוטות, לבנות רשת וירטואלית. מדובר במערכת הפעלה אחת ויחידה שתנהל את הרשת. על גבי מערכת ההפעלה הזאת, מעכשיו, בכל פעם שנרצה עוד פונקציות, זה יהיה בצורה של אפליקציה, וזה חייב להיות פשוט מאוד ומיידי. להטמיע מהר ולתפעל מהר".

- היצרנים מוכנים לזה?

"היצרנים נענים לאתגר ומתחילים לשתף פעולה. כאשר 100% מהלקוחות שלך מבקשים ממך מוצרים מאוד ספציפיים אתה חייב להיענות לזה".

תן לי דוגמא לשירותים שהיום אנחנו מקבלים אותם דרך קופסא ובעתיד יהפכו לתוכנה?

"למשל מוציאים את הממיר מהבית ומכיוון שהטלוויזיה החדשה מחוברת לרשת בחיבור ישיר, אז בעצם הטלוויזיה מחוברת לרשת של המפעיל שיודע לתת שירותי תוכנה, אותם שירותי NFV ישירות לבית של הלקוח".

- כבר מתחילים לראות תוצאות?

"מבחינת המפעילים עדיין לא, 2014 הולכת להיות שנה של ניסויים. אחרי שנראה שהדברים עובדים במעבדות נעבור לניסויים אצל המפעילים ורק אחר כך זה יעבור ללקוחות".

אם מפעיל מסוים עובד על פתרון ספציפי, הוא יהיה חייב להעביר את זה הלאה למפעילים אחרים?

"אין שום קשר. בכל בדיקת היתכנות, כל מפעיל בונה לעצמו תשתית משלו, ואז בודק את מערכת ההפעלה על המערכת שלו. לאחר מכן הוא מבקש מיצרני השירותים להתאים את האפליקציה לרשת שלו. אם קודם מישהו הריץ קופסא לתוכן בהזמנה (VOD) עכשיו המפעיל רוצה את זה כתוכנה".

- מה לגבי העלויות, כמה כסף ייחסך בתהליך הזה?

"זאת שאלה מצוינת, כל מפעיל מגדיר בבדיקות ההיתכנות שלו כמה הוא רוצה לחסוך בעלויות לגבי שירות מסוים. אם יצרן לא מסוגל לעמוד בדרישה של המפעיל, הוא לא נכנס לבדיקת ההיתכנות".

- מה שאנחנו רואים בעצם הוא שכל היצרנים הגדולים וכמובן גם המפעילים, הולכים לעבור שינוי דרסטי באופן הפעילות שלהם. הם כבר לא יצרני קופסאות הם יהפכו להיות חברות תוכנה?

"אתה צודק לחלוטין".

- מבחינת היצרנים יש לזה משמעות מאוד קריטית, אני מניח, מבחינת המבנה הארגוני שלהם, איך שהם יתפקדו?

"השינוי הטכנולוגי הזה הוא מהפכה טכנולוגית, שגוררת הרבה שינויים. ה-DNA של המפעילים חייב להשתנות וכבר היום ניתן לראות שכל מפעיל עושה את הצעדים הראשונים לעיקול ולהבנה של ההשלכות. זה לא תהליך שהוא מיידי, זה תהליך שהוא בהחלט רק בהתחלה, אבל הוא בהחלט מחייב שינוי DNA של כל הגורמים בתעשייה".

- השינוי מדבר על רשתות סלולריות או על רשתות קוויות?

"אני רוצה להדגיש שאין שום אבחנה בין הענן לרשת. זה אותו דבר, והמהפכה הזאת אומרת מעכשיו נטוורק וקלאוד זה שני דברים זהים לגמרי. זה בדיוק מה שאנחנו עושים עכשיו בישראל במרכז הפיתוח החדש שהקימה כאן אלקטל-לוסנט. הלקוח יקבל הרבה יותר איכות בהרבה פחות עלות. לא יהיה מצב כזה של בעיית קיבולת כי למפעיל אין יותר בעיה של משאבים.

"אם היום ההקצאה של רוחב הפס היא סטטיסטית, אני מדבר על עידן שבו בכל רגע נתון המפעיל יעשה שימוש ברוחב הפס שלו שנמצא איפה שהוא כדי לשרת לקוח שנמצא איפה שהוא במקום אחר לגמרי. זאת אומרת, שמכיוון שהיעילות היא מאוד גבוהה, אני מזיז קיבולות ממקום למקום בצורה דינמית בזמן אמת. אני יודע לשרת בסדרי גודל כמות גבוהה יותר של דרישות, אחרת לא עשינו כלום".