בועת החמצן של הכדורגל הישראלי: כך חולקו 76.12 מיליון שקל

זה הסכום שהעביר הטוטו ב-2012/13 במסגרת ההסכם השיווקי עם ההתאחדות ■ האלופה מכבי ת"א קיבלה את המענק הגבוה ביותר עבור רייטינג

בימים אלו נמשך הקיפאון במו"מ בין הטוטו לבין ההתאחדות לכדורגל על חתימת ההסכם השיווקי החדש. עד כמה ההסכם הזה הפך להיות החמצן הכמעט בלעדי של הכדורגל הישראלי, אפשר ללמוד מההסכם של העונה האחרונה שנסגר ממש בימים האחרונים: בסך הכל העביר הטוטו להתאחדות לכדורגל סכום של 76.128 מיליון שקל בעבור ההסכם השיווקי לעונת 2012/13 - הסכום הגבוה אי פעם.

ההסכם השיווקי של הטוטו עם ההתאחדות 2012/13
 ההסכם השיווקי של הטוטו עם ההתאחדות 2012/13

***

הנהנות העיקריות מההסכם הן קבוצות ליגת העל, שקיבלו 40.3 מיליון שקל. השיטה החדשה של חלוקת הכסף בהסכם השיווקי מנציחה את הפערים בין "ארבע הגדולות" לבין יתר קבוצות ליגת העל. כזכור, על-פי הסיכום בין הטוטו וההתאחדות, נקבעה קופה של 6 מיליון שקל שתחולק לקבוצות על בסיס הרייטינג הטלוויזיוני שישיגו במסגרת שידורי "המשחק המרכזי" בערוץ 1. האלופה מכבי ת"א, שזכתה להכי הרבה שידורים העונה, גרפה מתוך קופת הרייטינג מעל רבע מהסכום הכולל, ובסך הכל נהנתה מ-1.67 מיליון שקל עבור רייטינג; אחריה מכבי חיפה שלקחה 1.08 מיליון שקל עבור רייטינג, הפועל ת"א 976 אלף שקל, ובית"ר ירושלים למרות עונה גרועה - נהנתה מ-808 אלף שקל עבור רייטינג.

"ארבע הגדולות" גרפו בסך הכל 75% מכלל קופת הרייטינג של ההסכם השיווקי, בעוד שיתר 10 הקבוצות התחלקו ב-25% הנותרים. שתי קבוצות, הפועל ר"ג והפועל עכו, לא קיבלו שקל שחוק אחד מקופת הרייטינג, בגלל שלא זכו לאף שידור בפריים-טיים של ערוץ 1.

בסך הכל, כל נקודת רייטינג ב"משחק המרכזי" היתה שווה לקבוצה ששודרה באותו ערב 9,436 שקל. המשמעות: עבור משחק ממוצע בליגת העל (רייטינג ממוצע העונה היה 8.83%) קיבלה כל אחת מהקבוצות המשודרות סכום של כ-83 אלף שקל.

***

כדי למנוע מצב של גארבג'-טיים במרכז הטבלה (קבוצות שלא נאבקות על ירידה, אליפות או אירופה), כלל ההסכם השיווקי גם מענקי מיקום למקומות 4-7, על בסיס כמות נקודות שנצברו, והוא חולק כך: בני יהודה זכתה במענק המיקום הגבוה ביותר (מקום רביעי) - 575 אלף שקל, קרית שמונה 554 אלף שקל, אשדוד 450 אלף שקל, רמה"ש 418 אלף.

מי שנהנתה מהסכום הגבוה ביותר עבור "סעיף ההגינות" שהותקן בהסכם השיווקי, במסגרתו מקבלות קבוצות מענקים על כמות פחותה של כרטיסים צהובים, אדומים וכו', היא קרית שמונה, שלקחה 506 אלף שקל; עוד שש קבוצות (מכבי נתניה, עכו, הפועל חיפה, באר שבע, הפועל ר"ג ורמה"ש) נהנו ממענקי "הגינות" של כחצי מיליון שקל.

המקום בו נאלץ הטוטו לקזז לקבוצות הוא עבור "סעיף הישראליות", שעמד על 2 מיליון שקל והובטח להיות מחולק בין הקבוצות שירשמו פחות מחמישה זרים במהלך העונה. כל הסכום קוזז, לאחר שאף אחת מהקבוצות בליגת העל לא הצליחה לעמוד ביעד.

בחישוב הכולל של כספי ההסכם השיווקי, האלופה מכבי ת"א נהנתה מהסכום הגבוה ביותר מהטוטו - 3.982 מיליון שקל (בזכות הבונוס הגבוה ביותר עבור רייטינג), אחריה קרית שמונה שזכתה ל-3.62 מיליון שקל (בעיקר הודות לזכייה בגביע הטוטו ומענק ההגינות), והפועל ב"ש שזכתה ל-3.425 מיליון שקל (עלייה לגמר גביע הטוטו ומענק ההגינות). בני סכנין מדורגת במקום האחרון מבין 14 קבוצות הליגה מבחינת מענקי הטוטו עם 1.626 מיליון שקל בלבד.

בליגה הלאומית זכתה עירוני ראשל"צ לסכום הגבוה ביותר מהסכם השיווק של הטוטו - 1.082 מיליון שקל, אחריה הפועל פתח תקווה עם 757 אלף שקל.