חברות הנדל"ן שמעניקות חסות למועדוני ספורט: "קבוצה בליגת העל זו חשיפה מטורפת"

ממאות אלפי שקלים לשנה לחסות לקבוצת כדורגל או כדורסל ועד יותר ממיליון שקל לחסות לנבחרת - עוד ועוד חברות נדל"ן נכנסות לעולם הספורט ומרוויחות פרסום בהיקפים אדירים • "אוהדים מכל הארץ מגיעים אלינו למשרדי המכירות"

שחקני הפועל פתח תקווה. מאמצת: קבוצת מבנה / צילום: אסף הופמן
שחקני הפועל פתח תקווה. מאמצת: קבוצת מבנה / צילום: אסף הופמן

חברת אאורה הודיעה לאחרונה כי לקחה חסות על נבחרת ישראל בכדורגל למשך ארבע שנים. "כאוהד כדורגל מושבע, זהו יום מרגש מאוד עבורי ועבור אאורה", מסר אז יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל החברה. "נבחרות ישראל הן הפנים היפות של המדינה, יש סביבן קונצנזוס רחב והן גאווה לכולנו... אנחנו גאים מאוד בהזדמנות להעניק חסות לנבחרות ישראל - בוגרים, נשים, נוער וילדים".

פריטים ייחודים באלפי שקלים: התעשייה שפורחת בישראל מתחת לרדאר 
הוא נחשב לתואר יוקרתי ועולה עשרות אלפי שקלים, אבל מה הוא נותן בפועל? 

אימוץ הנבחרת, לאחר עשור שבהן עשה זאת בית ההשקעות אלטשולר שחם, העלה את חברות הנדל"ן עוד שלב בהתרחבות לעולם החסויות.

כך, בכדורגל חברת עמרם אברהם מעניקה חסות למכבי חיפה; ישראל קנדה היא נותנת החסות של מכבי תל אביב; קבוצת מבנה - להפועל פתח תקווה (גברים ונשים); אביסרור משה ובניו מעניקים חסות כבר שלושה עשורים להפועל באר שבע; גשם החזקות נותנת חסות לבית"ר ירושלים (וגם למ.ס דימונה מליגה א'); קבוצת גרופית נותנת חסות למכבי צבי יבנה, חברת אמירי זכרון נותנת חסות להפועל חדרה, וקבוצת GS נותנת חסות לעירוני טבריה - שעלתה לליגת העל.

בכדורסל, אפי קפיטל מעניקה חסות למכבי ראשון לציון; קבוצת אלמוג להפועל חיפה; קבוצת נתנאל להפועל חולון; וקבוצת כנען נותנת חסות לקבוצת מכבי רמת גן. קבוצת יוסי אברהמי נותנת חסות לקבוצת הכדורסל של הפועל אילת. 

קבוצת מכבי רמת גן בכדורסל. מאמצת: קבוצת כנען / צילום: לייה רוז מגן
 קבוצת מכבי רמת גן בכדורסל. מאמצת: קבוצת כנען / צילום: לייה רוז מגן

"התמורה? הרבה יותר מפרסומת בטלוויזיה"

החסות שמעניקה אאורה לנבחרת ישראל מוערכת ב־1.2 מיליון שקל לשנה, למשך ארבע שנים. החסות שמעניקה אביסרור להפועל באר שבע היא סביב 700 אלף שקל לעונה. חסויות לקבוצות כדורגל בליגה הלאומית ולקבוצות כדורסל בדרג השני מסתכמות בכמה מאות אלפי שקלים לשנה. התמורה עבור ההשקעה שווה לכל חברה הרבה יותר.

"כשקבוצה הולכת עם השם של החברה על החולצה, משחקת 90 דקות איתה, נושאת את השם של החברה כחלק מהשם הרשמי שלה, ולזה מוסיפים את זמן המסך של הפרסומות והקדימונים בטלוויזיה - זה נותן לנו הרבה מאוד זמן מסך", אומרת יעל פרי, סמנכ"לית השיווק של קבוצת מבנה המאמצת את הפועל פ"ת. "התמורה למחיר הרבה יותר גדולה והגיונית מהתמורה של פרסומת בטלוויזיה, שגם בזה אנחנו משקיעים כמובן. כשהפועל פ"ת היו בליגת העל, בשנה שעברה, החשיפה הייתה מטורפת".

"זה חיבור חוצה גבולות", אומר אסף חמו, סמנכ"ל השיווק של חברת עמרם אברהם, המעניקה חסות למכבי חיפה. "אוהדים מכל הארץ - מהצפון, מאשדוד ואפילו מאילת - מגיעים אלינו למשרדי המכירות כי הם רואים את החסות של החברה על החולצות של הקבוצה. אנשים מבקשים דרכנו ברכות משחקנים, אנחנו עושים מבצעים לחברי הנהלה ולעובדי המועדון, ושחקנים רכשו אצלנו דירות. זה חיבור שעוזר לנו במכירות, וגם במישור התדמיתי. אנחנו עושים פעילויות במחצית המשחקים לעיני 30 אלף איש בסמי עופר, מופיעים על לדים, במסכים הגדולים, וכמובן בפרסומות במדיה. אנחנו רואים עלייה מתמדת בחשיפה דרך הנכסים הדיגיטליים, ובאופן כללי זו חשיפה אדירה".

"כשהונפקנו בבורסה, לפני כשנה, הרגשנו שהיה פער תודעתי בין גודל החברה לבין הדרך שבה היא נתפסת בחוץ", משתף חמו בשיקול נוסף שהוביל למהלך. "רצינו לחזק את המותג, דרך חיבור למותג ספורט מוביל ומוכר, שאנחנו חולקים איתו את אותם ערכים. הבחירה במכבי חיפה הגיעה בין היתר, כמובן, גם מהרצון לקבל חשיפה ברמה ארצית".

שחקני מכבי חיפה. מאמצת: עמרם אברהם / צילום: מכבי חיפה
 שחקני מכבי חיפה. מאמצת: עמרם אברהם / צילום: מכבי חיפה

כמו בכל דבר הקשור בספורט, החיבור בין הצדדים אינו נובע רק משיקולים עסקיים. בגשם החזקות, למשל, מציינים שהבחירה בבית"ר ירושלים הייתה גם משיקולים שנוגעים למצב הקבוצה עצמה: "הבחירה לתמוך בקבוצה הייתה יותר מאשר החלטה עסקית, זו הייתה מחויבות לקהילה הירושלמית, לערכים ולמצוינות שהקבוצה מייצגת - וגם כדי לתרום לחיזוק המועדון ולהישארותו בליגה בזמנים קשים".

שמגר ואקנין, שותף מייסד בגשם, מוסיף: "בתור ירושלמי ואוהד בית"ר מילדות זוהי הגשמת חלום".

"מחויבות לקהילה וחיבור לערכים של הקבוצה"

אחת החברות המזוהות ביותר עם קבוצת כדורגל היא אביסרור משה ובניו, שמלווה את הפועל באר שבע כבר כ־30 שנה, ועושה זאת גם בשל החיבור החזק לעיר שממנה צמחה החברה: "אנחנו משתפים פעולה לאורך הדרך עם כל בעלי הקבוצה, כולל אלונה ברקת כמובן (הבעלים של הפועל באר שבע בשנים האחרונות - י"נ)", אומר יורם אביסרור, מבעלי החברה וסמנכ"ל השיווק שלה. "זו העיר שלנו, ולכן אנחנו מרגישים מחויבים לתרומה הזו, לעיר ולקהל".

שחקני הפועל באר שבע. מאמצת: אביסרור / צילום: אביסרור משה ובניו
 שחקני הפועל באר שבע. מאמצת: אביסרור / צילום: אביסרור משה ובניו

איל הנדלר, יו"ר קבוצת כנען המעניקה חסות לקבוצת הכדורסל של מכבי רמת גן, קושר את הצעד גם לבנייה של החברה בעיר: "השותפות בין קבוצת כנען למכבי ר"ג משקפת את המחויבות שלנו לתרום לקהילה שבה אנחנו פועלים. קבוצת כנען נמצאת בשלבים שונים של תכנון, בנייה ואכלוס של כ־1,000 דירות בעיר רמת גן, והחיבור הוא גם עסקי, גם חברתי אבל גם רגשי. אנחנו שמחים לחזק את דור העתיד בכדורסל המקומי, וגאים בשותפות עם מועדון כדורסל בעל מסורת ארוכת שנים".