המדריך המלא: כל שרציתם לדעת על מיזם הסיבים האופטיים

לפי התכנון, תוך 9 שנים ל-65% מהאוכלוסיה יגיעו סיבים אופטיים עד הבית, וכל האוכלוסייה בתוך 20 שנה ■ אז איך זה יעבוד? כל הפרטים לפניכם

שלשום ועדת המכרזים הכריזה רשמית כי קבוצת ויה אירופה היא הזוכה במכרז לפריסת סיבים אופטיים במסגרת המיזם המשותף לחברת החשמל וחברת ויה אירופה. בתחילת יולי צפויה ויה אירופה ושותפיה הישראליים להביא את הכסף המיועד להיכנס לקופת החברה וכן את הערבות הנדרשת.

במסגרת הפרויקט אמורים המשקיעים להקים רשת סיבים אופטית שתכסה 65% מהאוכלוסייה בתוך 9 שנים ואת כל האוכלוסייה בתוך 20 שנה. היקף ההון העצמי המתוכנן נאמד בסדר גודל של ‏600-700 מיליון שקל בשלב ראשון.

על‏-פי לוחות הזמנים המתוכננים, בתוך כשנה וחצי אמורים להתחיל לבצע חיבורים לבתים. המהירות היחסית בפריסה נובעת מהשימוש בתשתית הסיבים האופטיים הקיימת של חברת חשמל ומכך שהמיזם ינצל את זכויות המעבר של חברת החשמל כדי לחבר לקוחות.

בתום הבדיקה, מחויב הקונסורציום בראשות ויה אירופה להפקיד 100 מיליון שקל בקופת המיזם, בתוספת 200 מיליון שקל בערבויות. המדינה התחייבה לסייע למיזם ב-150 מיליון שקל.

מורה נבוכים

OSG - ראשי תיבות של Open, symmetry, gigabit, הם אלו המבטאים את המודל העיקרי או התפיסה של חברת ויה אירופה.

Open מתייחס לחנות שפתוחה לכל נותני השירותים. לקוח שמתחבר לסיב האופטי של החברה, מגיע לחנות שירותים שבה מופיעים ספקי השירותים שאותם הלקוח יכול לבחור.symmetry מתכוון לכך שמהירות העלאה וההורדה בסיב האופטי שיחובר לבית הלקוח תמיד תהיה סימטרית, ו-gigabit, זו מהירות הגלישה שיקבל כל לקוח לביתו.

איך יפעל המודל העסקי: כל לקוח שבוחר להתקשר עם ספק שירותים משלם ישירות לספק השירותים שמבצע את החיוב והגבייה. ויה אירופה לא מתעסקת בשירותים ולא מתקשרת עם הלקוח. ספק השירותים מתחלק בהכנסה מהלקוח עם ויה אירופה.

שיתוף הפעולה עם חברת חשמל זו העדפה ברורה של ויה אירופה שבלעדיהויה אירופה לא הייתה מתקרבת למיזם. זאת, מפני שויה העדיפה שותף מקומי חזק בעל יכולות ותשתיות שמגיע לכל בית ובית, ועכשיו יוכל להביא לבית גם סיב אופטי ביתר קלות, וזאת בשל הנגישות שלו, תנאי המעבר הייחודיים, עבודה סביב השעון ועוד.

איך יהיה מימון הפרויקט עדיין לא ברור לגמרי, אבל כל שותף מביא מוצר שאותו הוא ימכור דרך המיזם. למשל טמרס טלקום תמכור את הקיבולת הבינלאומית בכבל התת ימי שפרסה, באטמ תמכור את הנתבים שלה, רפ"ק ובינת ישמשו כאינטגרטורים, סיסקו כמובן היא ספק הציוד המרכזי.

המטרה הכוללת במיזם היא להביא סיבים אופטיים לכולם. בזק והוט חייבות להסביר לשוק ההון למה עד עכשיו לא עשו זאת, ומה יעלה בגורל ההשקעות שהן ביצעו בטכנולוגיות ישנות עד עכשיו.