בכיר בטבע: "לא ביקשנו מאף גורם בממשלה הטבות מס"

זאת, בעקבות חשיפת "גלובס" אתמול כי החברה תתחיל לרשום קניין רוחני מחוץ לישראל על מנת לחסוך מאות מיליונים בתשלום מס ■ "המדינה מפסידה את המשאב החשוב ביותר שלה - הידע - כשחברות רב-לאומיות מעדיפות לרשום קניין רוחני מחוץ למדינה"

"לא ביקשנו אף הטבה מאף גורם בממשלה בנושא רישום קניין רוחני עבור חברת טבע. יש לנו דיאלוג פתוח עם הממשלה כבר שלוש שנים על משטר המס בנושא כי אנו חושבים שתקנות המס לגבי הקניין הרוחני גורמות לישראל נזקים של מיליארדי שקלים. זאת, כי הוא מעודד חברות - זרות וישראליות - להחזיק קניין רוחני מחוץ לישראל", כך אמר היום (ד') בכיר בחברת טבע בעקבות חשיפת "גלובס" אתמול כי החברה תתחיל לרשום קניין רוחני מחוץ לישראל על מנת לחסוך מאות מיליונים בתשלום מס. נזכיר כי במרכיבי הערך של מוצר טכנולוגי, הקניין הרוחני הוא המרכיב הארי שמניב הכי הרבה תשלום מס.

לדברי הבכיר, "אפילו אנו לא בטוחים שהשינוי שאנו מציעים בהכרח ייטיב עם טבע. במדינת ישראל יש עשרות חברות רב לאומיות שמפתחות טכנולוגיות וידע, כגון אינטל, מיקרוסופט, גוגל, אפלייד - ולכולן מרכז פיתוח בישראל. אבל ישראל הופכת מ'סטראט-אפ ניישן' (אומת סטארט-אפ) ל'קוסט פלוס ניישן' (הכוונה למדינה שנהנית מהחלק השולי של יצירת הידע עקב רישום קניין רוחני מחוץ לישראל, א.פ.) כי כל הקניין הרוחני הוצא החוצה".

לדבריו, "ישראל הופכת לקבלן משנה כאשר הידע כבר לא שייך לה (כי הקניין הרוחני נרשם מחוץ לארץ, א.פ.) וכמו כל קבלן משנה, היא מתעסקת כעת בעבודת משנה - הפיתוח. כך, אנו מבזבזים את המשאב הכי טוב שלנו. התהליך הזה רלוונטי בעיקר לחברות בינלאומיות ולאו דווקא לטבע".

גורמים בטבע הסבירו היום כי שינוי במשטר המס "לאו דווקא שיעור מס אפסי, אלא שיעור מס סביר" - יאפשר לחברות בינלאומיות להעביר לפה עוד הרבה פעילות. שם שוב מדגישים כי משטר המס הנוכחי אינו מספק כל הטבה בנושא, לעומת מדינות רבות בעולם ו"זו טעות".

בטבע גם התמודדו עם הטענה שלפיה מתן הטבות כאלו יהווה תמריץ שלילי מבחינת היצור, וכמה חברות יחליטו לרשום קניין רוחני ומצד שני להעביר פעילות יצור להודו או לסין והדבר יפגע בתעסוקה. לדברי הגורמים, "יש לנו ויכוח רציני עם מי שטוען טענה כזו. אנו סבורים כי תשלומי תמלוגים ותשלומי המס רק יגדלו בסוף. החשש הזה אינו מוצדק לפחות ברובו. העולם הוא פתוח, ותעשיות בוחרות מקום יצור איפה שיש עלויות נמוכות. אם הממשלה רוצה לעודד יצור, ניתן לעשות כמו הממשל האמריקאי שיזם קרן להחזרת פעילות לאמריקה, שממנת חלק מהעלויות".

בטבע מדגישים כי הדיאלוג שמתנהל עם האוצר "הוא לא רק בשביל טבע. אנו רואים את התמונה הכוללת. מי שמנסה להציג תמונה כאילו טבע הגיעה לבקש הטבות מס - מטעה".

בטבע חוזרים ומדגישים כי "טבע עושה כל מאמץ לרכז כמה שניתן מהקניין הרוחני בישראל גם כי אנו חברה ישראלית וגם כי זה גם יותר קל לצרכי ניהול. רק לאחרונה העברנו פעילות וקניין רוחני מאחת המדינות לירושלים".

חברות רבות במשק הישראלי, ובעיקר מחוץ לו, בוחרות שלא לרשום קניין רוחני בישראל בעקבות מדיניות המס. לדברי גורם בכיר בענף ראיית החשבון, העובד עם חברות רב-לאומיות, שלחלקן בסיס גם בארץ, מדיניות המס בכל הנוגע לרישום קניין רוחני בארץ מבריחה מליארדי שקלים מהמדינה. לדבריו, "אנו מפספסים הזדמנות גדולה. אני לא מסתכל על טבע, אלא על חברות גלובליות. בגלל שינויים ברגולציה בארה"ב הן היו רוצות להעביר את הפטנטים ממקומות שיש להם שם רע כמקלטי מס, למקומות שבהם יש להן פעילות ריאלית, עובדים, מפעלים וכו'. המקום שהיה יכול להרוויח מזה הכי הרבה זה ישראל".

רואה החשבון מסביר את הכשל. "לחברות רבות יש כבר בסיס בישראל, עם פעילות אמיתית, ולכאורה בישראל יש גם משטר של הטבות מס בחוקי העידוד, אז למה לא הצלחנו למשוך אותם להקים את מרכזי ה-IP שלהם בישראל? הסיבה היא שהמשטר של 'המפעל המאושר' בחוקי העידוד לא מתאים לחברות גלובליות ששרשרת הייצור שלהם לא נעשית במדינה אחת, אלא על פני כל הגלובוס. לא השכלנו לתת את ההטבות לחלק בשרשרת של ניהול האספקה וניהול ה-IP יוכל להכניס את כל הכסף של חברות הענק האלה לגבולותינו".