"כדאי ליידע טוב יותר אנשים בעולם שיש שוק מניות בת"א"

יו"ר חברת ביטוחי האשראי הגדולה בעולם מספר מדוע היה לו חשוב להגדיל ל-50% את ההחזקה בב.ס.ס.ח ואיך נראה בעיניו המשק הישראלי

כבר שנים שאין משקיעים זרים אסטרטגיים שעומדים בתור להיכנס לשוק הפיננסים הישראלי. הנציגה האסטרטגית הוותיקה והגדולה ביותר לעולם הביטוח הגלובלי יצאה מישראל לפני כחצי שנה (ג'נרלי במגדל).

ואולם, בצל היציאה של ג'נרלי, וההמתנה לחברת ביטוח זרה שאולי תרכוש חברת ביטוח בישראל, במקום קרן השקעות פרטית שמתאפיינת במטרות מוגבלות וטקטיות כשהיא רוכשת חברות, היו לאחרונה שתי עסקאות שהראו שאולי לא אבדה התקווה. הראשונה הייתה רכישת החזקות עורק ב-AIG ישראל על-ידי קבוצת AIG העולמית, והשנייה הייתה הגדלת חלקה של חברת ביטוח האשראי הגדולה בעולם, יולר הרמס (Euler Hermes), בב.ס.ס.ח, לצד שותפתה הראל, לאחר שהשתיים רכשו את כל החזקתה של ביטוח חקלאי, שהייתה עד לאחרונה שותפתן.

בראיון ל"גלובס" אומר וילפריד ורסטרטה (wilfried verstraete), מנכ"ל ויו"ר יולר הרמס, כי "ישראל אינה שוק ענקי עבורנו, אך מבחינתנו החוזק של ב.ס.ס.ח, שתמיד מתמקדת בצד הבסיסי של הביטוח, מעניין. אנו אוהבים את החברה וההנהלה, ואת התוצאות, וכבר כמה שנים חושבים להגדיל את החזקותינו בה".

"הסיכון הגיאופוליטי לא גדול יותר היום"

כאמור, יולר הרמס והראל רכשו לאחרונה את מניות ביטוח חקלאי בב.ס.ס.ח (33.3%), והגדילו את חלקן בחברה ל-50% כל אחת. העסקה נעשתה על פי שווי של כ-370 מיליון שקל.

- איך המשק הישראלי נתפס כיום בעיניים זרות?

"המשק הישראלי עדיין גדל. מה שאותי הפתיע היה שהגירעון גדל אגב צמיחת המשק. כאשר יש לך צמיחה בריאה - וזה נכון לצמיחה של 3% ומעלה - ולמרות זאת יש לך גירעון גדול, זה אומר שמשהו שגוי. אני יודע שכעת משנים ומעלים ההכנסות ממסים, ויש לראות איך זה ישפיע. בהחלט כדאי להיות זהיר בהקשר זה.

"מצד שני, היחס בין שיעור ההשקעה במו"פ לבין התמ"ג גבוה מאוד בישראל בהשוואה לעולם, וזה נכס אדיר. עוד דבר שהיה לזכותה בשנים עברו הוא ההגירה הגדולה, וזאת לצד דמוגרפיה חיובית לצמיחה (אוכלוסיות צעירות), כשגם העצמאות האנרגטית תהיה פקטור חשוב. אני אופטימי ביחס לכלכלה הישראלית".

- ומה לגבי האיומים הגיאופוליטיים?

"הם קיימים, אבל לעולם לא נעלמו מאז הקמת המדינה. אכן המצב לא ברור, אך לדעתי הסיכון לא גדול עתה משהיה לפני עשור".

- שוק ההון המקומי רדום ואין בו הרבה זרים. איך ניתן לעזור לבורסה להכניס משקיעים זרים?

"הגודל של הבורסה כאן לא מספיק כדי להיות שחקנית עולמית. מה שעשוי לעזור לבורסה בקרב משקיעים זרים הוא שיפור הנוכחות שלה. אין לבורסה הישראלית די נראות. כשמסתכלים על עיתונים כלכליים מובילים באירופה לא רואים מאמרים על שוק המניות התל אביבי, ויש כלל ידוע - מה שאתה לא רואה אתה לא קונה. לדעתי כדאי שתיידעו טוב יותר אנשים שיש שוק מניות בתל אביב".

- אין משקיעים זרים בביטוח בישראל, רק AIG ואתם.

"בישראל יש שוק תחרותי, שבו שיעור חדירה גבוה של ביטוח, כך שרף הכניסה גבוה מאוד. החברות הבינלאומיות נכנסות למדינות שבהן חסם הכניסה נמוך יותר, או שהן נכנסות למדינות שצמיחת המשק שם צפויה להיות חזקה יותר בשנים הבאות באופן משמעותי".

- היציאה של ג'נרלי השליכה על מעמד ישראל בחו"ל?

"מכירת מגדל לא נתפסה כאיתות שלילי על ישראל, אלא שג'נרלי מכרה בגלל מצבה".

"באירופה יש בעיית צמיחה ברורה"

יולר הרמס מחזיקים בכ-36% מהשוק לביטוחי סיכוני סחר חוץ בעולם, והחברה היא מבטחת האשראי הגדולה ביותר. החברה נמצאת בבעלות קבוצת הביטוח הענקית אליאנס.

- מה דעתך לגבי הכלכלה העולמית כיום?

"אירופה תמיד עשתה התקדמות על שולי משבר. עם זאת, נכון שאנו על שולי המשבר כבר כמה שנים, ללא התקדמות מרשימה.

"באירופה יש בעיית צמיחה ברורה. כשמסתכלים בעיקר על דרום אירופה, רואים שלמרות הקיצוצים החדים בהוצאות המדינה והגדלת ההכנסות אין שם הצלחה בסגירת הגירעון, וזה בגלל הספירלה השלילית.

"בתסריט בעל הסבירות הגבוהה ביותר שלנו - שלו אנו נותנים כ-20% הסתברות - השוק האירופי יתפרק לכלכלות נפרדות. כיום לא ניתן לפסול אפשרות זו".

- צרפת תהיה "הבעיה" באיחוד?

"אם דבר לא ייעשה זה עלול לקרות. הבעיה היא בגודלה של צרפת, ואם משהו יקרה שם האיחוד כולו ייפגע. המשימה הגדולה שלהם היא חיזוק התחרותיות של המשק".

- וארה"ב?

"המדינה היחידה שהסיכויים לגביה טובים מאשר לפני שנה-שנתיים היא ארה"ב. הם פעלו בחוכמה כשפעלו לחדש את התעשייה היצרנית בתוך ארה"ב, לאחר עשורים של התרכזות בשירותים ופיננסים".

- ונעבור לרמת החברות - מה הצפי שלכם לגביהן?

"זה שנתיים-שלוש שרואים שהחברות הגדולות אכן צברו שיעור אדיר של מזומנים. בממוצע חברות גדולות מחזיקות במאזנים טובים יותר מבעבר. לחברות הבינוניות והקטנות קשה כיום לגייס הלוואות. מכאן שיש פער בין החברות העשירות, שחזקות יותר ממה שהיו בעבר, לבין רוב יתר החברות, שאין להן המותרות הללו".

- האם מחירי ביטוחי האשראי צפויים להשתנות?

"לדעתנו ב-2013 נראה גידול בחדלויות פירעון ביחס ל-2012, וכך כנראה גם יקרה ב-2014. אז נחזור אולי לרמות השיא שנרשמו ב-2009. מכאן שבצד הסיכון אנו לא כל כך אופטימיים. אנו כבר מחויבים להעלות תעריפים כדי להתאים את המחיר לסיכון הגדל.

"הרי חלק מהסיבות למשבר ב-2008 היו ההפרדה בין הסיכון שנלקח בפועל למחיר שניתן עליו. להערכתי נראה התייקרויות ממוצעות בעולם של עד כ-5% בממוצע על התיק. זה מתבקש".