משה ברקת: "מצב הבורסה מטריד; יש מה לעשות"

יו"ר קבוצת הביטוח הפניקס: "יש לחשוב על תמריצים. למשל, אם מישהו משקיע לטווח של מעל לשנה יש לשקול מתן הטבות מס ואם יש דיבידנדים שנתח גדול ממנו מגיע לציבור אז גם יש לחשוב על הקלות מס"

"מצב שוק ההון המקומי ומחזורי המסחר בבורסה מטריד. לכולם - בנק ישראל, הממונה על שוק ההון, רשות ני"ע המוסדיים ואחרים - יש אינטרס לעשות משהו. זה לא שאלת של שעות המסחר אלא של תנאי המגרש... ויש מה לעשות". כך אמר היום (ה') משה ברקת, יו"ר קבוצת הביטוח הפניקס שבין היתר שולטת גם בבית ההשקעות אקסלנס, שנשא דברים בכנס משקיעים שקיימה חברת הביטוח שבשליטת קבוצת דלק.

לדבריו, על מנת לפתור את הבעיה אין להסתפק בהארכת שעות המסחר אלא "יש לחשוב על תמריצים. למשל, אם מישהו משקיע לטווח של מעל לשנה יש לשקול מתן הטבות מס ואם יש דיבידנדים שנתח גדול ממנו מגיע לציבור אז גם יש לחשוב על הקלות מס. בנוסף, יש לטפל בנושא הבעייתי של הסחורה הצפה של המניות שבידי הציבור והמוסדיים. יש לשנות את התמונה הזו באמצעות גזרים ומקלות".

עוד הוסיף ברקת, לשעבר בכיר ברשות ני"ע, יש להרחיב את היצע אפיקי ההשקעה שהבורסה מספקת, בעיקר לגופים המוסדיים. "יש לפעול לפיתוח השוק, כגון ריטים וניירות ערך מסחריים. העסק הזה לא מתרומם ויש להרים זאת כמו גם את נושא האיגוח שניסינו להרים בעבר ולא הרמנו. גם יש ליצור שוק משני במשכנתאות וזה יהיה טוב גם לבנקים וגם למוסדיים".

בכנס המשקיעים שערכה החברה ובו הציגה את תוצאותיה החזקות ברבעון הראשון השנה - התייחס מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות, לריכוזיות הרבה בשוק החיסכון הפנסיוני שרובו נמצא כיום בידיהן של קרנות פנסיה אחדות. לדבריו, "מי שיצרה את הריכוזיות בשוק הפנסיה היא הממשלה ומי שיכולה להפסיק זאת היא הממשלה. הרי באמצעות האג"ח המיועדות המדינה נותנת סבסוד רק למוצר אחד שהוא המוצר המועדף. הסבסוד הזה הוא עיוות היסטורי מהעבר והוא צריך להיות מחושב לפי החוסך ולא לפי המוצר".

לפידות קורא לשינוי בתפיסת המדינה לגבי אופן הנפקת האג"ח המיועדות כמו גם הריבית הנקובה בהן. "יש באג"ח המיועדות סבסוד צף מאוד גדול, במיוחד בעולם של ריביות כה נמוכות, שיושב כאבן ריחיים על תקציב המדינה, במיוחד בימים כאלה. זו יכולה להיות אחת הנקודות באמצעותן אפשר לשפר את המצב הפיסקלי וגם לשפר את התחרותיות בין המוצרים השונים בשוק הפנסיוני".

לפידות התייחס בנוסף גם לאופן התנהלות ענף הביטוח וציין כי "שוק הביטוח התנהל במשך שנים רבות בהרבה מאוד מקרים מתוך רצון למקסם פרמיות. עד היום האלמנט הזה שזור בפועל במדיניות של חלק מהחברות. אם מסתכלים על התוצאות השונות של החברות השונות רואים את המיקוד ברווחיות בחברות אחדות והתמקדות בפרמיות בחברות אחרות. אנו חושבים שיש לפעול במבחן קפדני של רווחיות", הדגיש.

עוד אמר בהתייחס להפחתת דמי הניהול המקסימליים נוסף על צעדים רגולטוריים אחרים שהשפיעו על שוק החיסכון לטווח ארוך, כי "הרגולציה מצמצמת את הרווחיות בה חיינו עד היום ועל החברות להתאים את מבנה ההוצאות שלהן להכנסות החדשות".

כיום הפניקס נמצאת על המדף, הריכוזיות, אם כי הלחץ למכירת השליטה בה פחות בהרבה מאשר זה שרובץ על המתחרה כלל ביטוח שעל המדף לא רק בגלל הרווחיות אלא גם (ובעיקר) בגלל המאבק המשפטי החריף על עתיד השליטה בקונצרן אי.די.בי בעל השליטה בה.