הדקו את החגורות: צפוי קיץ תנודתי במיוחד במסחר במניות

המימושים במניות, באג"ח ובסחורות שנרשמו ברחבי העולם אחרי הודעת ה'פד' על צמצום רכישות האג"ח כבר בקרוב, נראים כעידן חדש של מסחר לא סדיר

הדקו את החגורות, וצפו לכיסי אוויר רבים. אם זה היה המסר שבן ברננקי ניסה להעביר כשהודיע שהפדרל ריזרב עשוי להתחיל בקרוב לצמצם את תוכנית התמריצים המסיבית שלו לכלכלת ארה"ב, אפשר לומר בוודאות שהמשקיעים קלטו אותו היטב.

למעשה, המימושים במניות, באג"ח ובסחורות שנרשמו ברחבי העולם אחרי דברי ברננקי ביום רביעי האחרון נראו לכמה מאיתנו כשחר של עידן חדש של מסחר תנודתי ולא מסודר - וזאת לעומת השקט ששרר מאז הפד התחיל את ההקלה הכמותית השלישית שלו בספטמבר 2012.

"כאשר משטר השוק משתנה, התגובה היא מסודרת רק לעתים רחוקות. קחו לדוגמה את קריסת המניות בסוף בועת הדוט.קום או את שיא המשבר הפיננסי", אמר סטפן זקס, ראש חטיבת שוקי ההון בחברת תעודות הסל ProShares מבתסדה, מרילנד. "זה נעשה בדרך כלל אלים. אנחנו הולכים לראות את זה בשערי הריבית כעת".

ואכן, שוק האג"ח הוא מוקד רעידת האדמה שיצר ברננקי בשוקי ההון. תשואות הבנצ'מארק, שההקלה של הפד הורידה לשיאי שפל, זינקו לשיאים של שנתיים והן צפויות להמשיך לטפס בשעה שהסוחרים ימשיכו לעכל את האפשרות שהפד יסיים את רכישות האג"ח שלו לגמרי במחצית 2014.

זעזועי ההמשך טלטלו שווקים מטוקיו עד סאו פאולו, ונכסים שרשמו ביצועי שיא עד כה צנחו. שוקי האשראי האמריקאיים ספגו מכה, והמרווח בין תשואות אג"ח הזבל ואג"ח האוצר עלה לשיא של 2013. שוקי המניות בעולם הפסידו טריליון דולר ביום חמישי לבדו.

צלצול השכמה

הירידות הברוטאליות הללו הפתיעו חלק מהפעילים, מפני שברננקי הזהיר כבר בסוף מאי שהפד עשוי להאט את קצב רכישות האג"ח שלו בהמשך השנה. בכל מקרה, עליית הריביות לטווח ארוך ב-0.4% בשבוע אחד - התנודה הגדולה ביותר בעשור האחרון ויותר - הייתה צלצול השכמה.

"אנשים חיים בהכחשה כל הזמן", אמר קים פורסט, אנליסט מניות בכיר בחברת ניהול ההשקעות פורט פיט קפיטל מפיסטבורג. "החלק החושב במוח שלהם הבין שהריביות יצטרכו לעלות מתישהו, אבל הם אינם מוכנים לכך שמישהו יאמר להם שהמציאות מתחילה עכשיו".

זה נכון גם לגבי חברות שעלויות המימון שלהן יאמירו כעת, וגם לגבי משקיעים שלוו בזול כסף כדי לסחור בו. המשקיעים מממנים עסקאות בשווקים מסוכנים יותר על ידי הלוואות בשוק החוב האמריקאי היציב ובעל הריביות הנמוכות. אך עלויות ההלוואות עולות עם הריבית והתנודתיות המוגדלת - שתי מגמות המתבססות והולכות לפי שעה.

דן פאס, סגן יו"ר חברת ניהול ההשקעות לומיס סיילס, שמנהלת 191 מיליארד דולר, אמר: "המינוף יוצא מהשוק. התנודות משקפות את זה, אבל כשאתה מקבל תנודות חדות כאלה, הרבה אנשים הופכים לעצבניים. זה יכול להביא לעוד מימושים".

משקיעי אג"ח שקיוו ללכת בעיניים עצומות אחרי הפד ניצבים בפני מציאות מפחידה עוד יותר. חזרה לרמה רגילה יותר של שערי ריבית תניב תשואה כוללת אפסית בחמש השנים הבאות למשקיעים שמהמרים על מדד האג"ח האמריקאיות הפופולרי של ברקליס.

המשקיעים משכו 15.1 מיליארד דולר מקרנות אג"ח כפופות למס בשלושת השבועות הראשונים של יוני, לפי תומסון רויטרס. זהו הפדיון הגבוה ביותר מהקרנות הללו במשך שלושה שבועות מאז אוקטובר 2008 - שיא המשבר הפיננסי.

רגישות לכל מילה

כל זה מבהיל את הסוחרים ואת המשקיעים, והם ינסו להתגונן בציפייה לקיץ תנודתי במיוחד.

המסחר בחוזי שערי ריבית עלה לשיא בסוף מאי, כאשר ברננקי דיבר לראשונה על אפשרות צמצום ההקלה הכמותית הנוכחית. הוא עלה שוב בשבוע שעבר, כאשר 12.8 מיליון חוזים החליפו ידיים ביום חמישי, לעומת ממוצע יומי של 7.9 מיליון חוזים.

מחזור המסחר באופציות על מדד 500 S&P עלה ל-2.3 מיליון חוזים ביום חמישי, שיא יומי חדש, ומחזור כולל באופציות למניות של 33.3 מיליון חוזים הפך את יום חמישי ליום העמוס ביותר מאז 8 באוגוסט 2011, ארבעה ימים אחרי שסוכנות S&P שללה מארה"ב את דירוג האשראי הגבוה ביותר שלה.

מאז הדגיש ברננקי שצמצום רכישות האג"ח של הפד יהיה תלוי בשיפור כלכלי נוסף, על הסוחרים להניח שלכל נתון כלכלי כמעט המתפרסם יש פוטנציאל לפגוע קשות בשוק.

"אנחנו רואים שאנשים משלמים יותר על ביטוח בשוק האופציות, אמר האסטרטג הראשי של חברת הברוקרים המקוונת TD אמריטרייד. "השוק הולך להיות היפר-רגיש לכל מה שהפד יאמר, ושלושת הדיווחים העיקריים על האבטלה, המכירות לצרכן ושוק הדיור ימשיכו להיות הדומיננטיים בעיני השוק".

מדד התנודתיות או ה"פחד" של לשכת המסחר בשיקגו, המודד את רמת החששות בוול סטריט, זינק ביום חמישי ב-23% ל-20.49 נקודות, וזו הייתה הפעם הראשונה השנה שהוא עלה אל יותר מ-20 נקודות. רמה זו מסמנת בדרך כלל את הבדל בין שוק שקט לשוק מתוח. ביום שישי ירד המדד ל-18.9 נקודות.

סימני חששות לגורל נכסים שעלו, כמו שווקים מתעוררים, משתקפים בשוק האופציות, שבו נסחרו יותר מ-1.35 מיליון חוזים על תעודת הסל iShares MSCI Emerging Markets שעוקבת אחרי מדד מניות השווקים המתעוררים. 82% מהחוזים הללו היו אופציות מכר (פוט), שמשמשות בדרך כלל להגנה מפני הפסדים.

מדד MOVE של מריל לינץ', שמודד את התנודתיות הצפויה בשוק אג"ח האוצר האמריקאי, עלה ביום שישי ל-103.7 נקודות. בתחילת מאי רשם מדד זה 50 נקודות, שפל של כמה שנים.

חוסר הוודאות שזרע הפד כאשר הוא הודיע לשווקים שמעתה יהיה עליהם להסתדר בכוחות עצמם, אומר שימי העליות כמעט ללא הפוגה מאז ספטמבר בשנה שעברה חלפו.

תנודות מחירים פראיות חושפות יותר את המשקיעים להפסדים גדולים, וגורמות להם לממש נכסים רק כדי לצמצם את רמות הערך בסיכון (VaR) שלהם. אם נצרף יחד את כל המימושים הכפויים הללו, נבין איך מימוש בשוק אחד יכול להתרחב במהירות לנכסים אחרים ולאזורים אחרים בעולם.

"מוקדם מדי לומר אם תגובת השוק לפד היא רק רעש רקע או התחלה של מחזור מימושים גדול יותר במניות האמריקאיות", אמר מנהל תיקים בחברת ייעוץ השקעות בשיקגו. "בחודש האחרון הורדנו כספים מהשולחן בשוק המניות, ואנחנו מחזיקים אותם במזומן לפי שעה. בתחילת השבוע ננסה להעריך אם מדובר על הזמנות קנייה במניות או שאנחנו צריכים לרוץ לגבעות כי השיטפון מגיע".