"הבורסה בת"א מפגרת אחרי ארה"ב? בגלל עודף רגולציה"

רוס קרוטקין מאילים ממליץ להשקיע במניות רק לאחר בדיקה מדוקדקת ■ להערכתו, בזמן הקרוב נראה מסכים ירוקים

מאז חודש ינואר, אז ביקר במדור רוס קרוטקין, מנהל דסק אג"ח באילים קרנות נאמנות, המשיכו שוקי המניות בעולם לטפס מעלה, וחלקם אף רשמו שיאים.

בשבועות האחרונים התחלפה האופטימיות של המשקיעים בגישה זהירה יותר ורף החששות בקרבם התגבר, על רקע העדכון של הבנק הפדרלי בארה"ב בנוגע לצמצום רכישות האג"ח שהוא מבצע כיום, עד סיומן המוחלט הצפוי ב-2014.

למרות זאת קרוטקין מעריך כי "בתקופה הקרובה נמשיך לראות מסכים ירוקים, עם תיקונים קטנים בדרך". בהתאם לכך, הוא מותיר את שיעור הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות שלו על 30%.

לדבריו, "הנתונים האחרונים שפורסמו לגבי כלכלת ארה"ב עדיין מעידים על חולשה, ועל כן עדיין מוקדם להפסיק את ההרחבות הכמותיות בשלב זה. בנוסף, הריבית צפויה להישאר נמוכה בתקופה הקרובה, וזהו גורם נוסף שמתדלק את השווקים בעולם".

קרוטקין סבור כי הגורם העיקרי שגורם לבורסה המקומית לפגר מול הביצועים בארה"ב מתחילת השנה הוא "עודף רגולציה, שמקשה על הפעילות של המשקיעים הזרים ועל גופים מוסדיים מקומיים. לדעתי, כשאבק הרגולציה ישקע, ומקבלי ההחלטות יפנימו כי הגנה הדוקה מדי על המשקיעים למעשה פוגעת בהם, ישוחרר רסן הרגולציה ונוכל לראות את שוק המניות בארץ חוזר לחיים - המחזורים ישתפרו והמתאם בין השווקים בחו"ל לישראל יעלה ויתהדק שוב".

קרוטקין מציין שבאילים מאמינים כי "בשנה הקרובה הציבור ימשיך להעביר את הכספים מפיקדונות וקרנות כספיות לאפיקים בעלי רמת סיכון גבוהה יותר, באמצעות כניסה לקרנות עם חשיפה מנייתית".

ההמלצה באילים היא להשקיע במניות באמצעות Stock Picking - בחינה יסודית של כל חברה. מבין המניות המומלצות של קרוטקין בולטת זו של חברת הנדל"ן המניב ביג, עם קפיצה של 17% מאז אמצע חודש ינואר. בעקבות כך, קרוטקין מציין כי המניה הגיעה למחיר היעד שהציב לה, וממליץ לממש את הרווחים ובמקומה להכניס לתיק ההשקעות את מניית קבוצת אלון רבוע כחול.

לגבי מניית החברה לישראל, שנחלשה בשיעור דו-ספרתי בתוך חצי שנה, קרוטקין מציין כי "החברה מתחת לשווי הנכסי שלה. אין לה בעיות מימוניות, הן בבנקים והן בשוק האג"ח".

לגבי מניות דיסקונט ולאומי, שנחלשו בכ-6%-7%, קרוטקין מציין כי השתיים "בעלות פוטנציאל לתשואה דו-ספרתית, אפילו תחת ההנחות השמרניות של המודל שלנו. המניות נסחרות במכפילי הון נמוכים היסטורית".

"המשקיעים יחוו הפסדי הון"

את הרכיב הקונצרני בתיק מצמצם קרוטקין מ-30% ל-20%. הוא מציין כי "מאז ההמלצה האחרונה שלי, שוק האג"ח הקונצרניות ביצע מהלך נאה של עליות. בתקופה זו לא מעט אג"ח הגיעו למחירי שיא, בעיקר אג"ח של חברות בדירוגים גבוהים, AA (-) ומעלה".

קרוטקין מעריך כי "ברמת תשואות כה נמוכה בדירוגים גבוהים, ציבור המשקיעים צפוי לחוות הפסדי הון בקרוב. לעומת זאת, בדירוגים נמוכים יותר, A (-) ו-BBB, עדיין קיים מנוף לאפסייד, באמצעות בחירה סלקטיבית של אג"ח. בדירוגים אלה עדיין קיים פיצוי נאה, בצורה של תשואה דו-ספרתית, על הסיכון שלוקח על עצמו משקיע פוטנציאלי".

מחצית מההשקעה באג"ח קונצרניות (10%) מקצה קרוטקין לסדרות של בנקים וחברות ביטוח. "השקעה באפיק זה, בחלק הקונצרני שלו, מהווה עוגן", הוא אומר, "אמנם המרווחים מהאג"ח הממשלתיות בתחום זה בהחלט הצטמצמו בחודשים האחרונים, אך התשואה שניתן לקבל באג"ח הבנקים עדיין סבירה לרמת הסיכון הנמוכה מאוד שגלומה בהשקעה. אותה תמונה מצטיירת גם באג"ח של חברות הביטוח".

מבין הסדרות שעליהן המליץ, קרוטקין סבור כי יש לממש את סדרה ה' של אפריקה נכסים, שהניבה תשואה נאה של 7%, ובמקומה לרכוש אג"ח סדרה 12 של חברת הכשרת הישוב.

את החלק הממשלתי בתיק הוא מגדיל על חשבון החלק הקונצרני ל-40% - הקצאה של 25% לסדרות שחרים, מק"מ ומזומן, ו-15% לסדרות גלילים. קרוטקין מציין כי המח"מ של הסדרות הממשלתיות צריך לעמוד על 3-4 שנים.

את 10% הנותרים בתיק מקצה קרוטקין לאג"ח בחו"ל, בהעדפה לאג"ח ממשלתיות, "תוך התמקדות במדינות בעלות כלכלה יציבה, מטבע חזק ודירוג בינלאומי מעל A, דוגמת דרום קוריאה, אוסטרליה, שבדיה וקנדה".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

מה עשו ההמלצות של רוס קרוטקין
 מה עשו ההמלצות של רוס קרוטקין