"500 עובדים פוטרו מתחילת השנה מתעשיית טנק המרכבה"

התעשייה משלמת את מחיר הקיצוץ בביטחון ■ מנכ"ל משרד הביטחון: "נעשה מאמץ שמפעלים לא ייסגרו"

ועדת העבודה של הכנסת דנה היום (ב') בהשפעת הקיצוץ בתקציב הביטחון על עתיד הייצור של טנק המרכבה והנגמ"ש נמ"ר. הדיון התקיים בעקבות חשש התעשיינים מקיצוץ בתקציבים המיועדים להמשך ייצור הטנק - באופן שיוביל לסגירת מפעלים רבים ברחבי הארץ שתלויים בהזמנות של רכיבים ומערכות לפרויקט. לדברי יו"ר פורום התעשיות שמעורבות בייצור המרכבה, אברהם בר דוד, בשנה האחרונה חל קיצוץ של מאות מיליוני שקלים בתוכנית הטנק, שאילץ מפעלים רבים ברחבי הארץ לפטר רבים מעובדיהם.

בשיחה עם "גלובס" אמר בר דוד כי "מאז תחילת השנה פוטרו כ-500 עובדים ממפעלים שמעורבים בייצור חלקים ומערכות המשמשים את הטנק. הפיטורים האלה באו בעקבות שינויים שנעשו באותם מפעלים, כדי שיוכלו להמשיך ולהתקיים על רקע הקיצוצים התקציביים בפרויקט במהלך התוכנית הרב-שנתית שעל פיה צה"ל יתנהל בחמש השנים הבאות".

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, טען במהלך הדיון כי בהיעדר תקציב מדינה, מאז תחילת השנה כ-200 מפעלים שמעורבים בייצור הטנק והנגמ"ש נמ"ר לא קיבלו הזמנות חדשות ממשרד הביטחון: "יש פיטורים נרחבים ובחלק גדול מן המקרים עובדים נשלחים בידי מעסיקיהם לחופשות או שמשרתם מצטמצמת בגלל ירידה חדה בנפח העבודה. המצב הזה משקף חוסר ודאות במפעלים, והוא מחלחל גם אל אלפי העובדים שמתפרנסים מהתוכנית".

רבים מהמפעלים שמעורבים בתוכנית המרכבה נמצאים בפריפריה ונחשבים קטנים ובינוניים. על-פי הערכת התאחדות התעשיינים, מועסקים בהם כ-8,000 עובדים. בהתאחדות התריעו היום כי אם ההזמנות לייצור רכיבים לטנק לא יחודשו - רבים מהמפעלים יקרסו, באופן שלא יתאפשר בעתיד לשחזר את הידע ואת מיומנויות הייצור שנצברו בהם במשך עשרות שנים של פעילות.

בצה"ל טרם התקבלה החלטה סופית בנוגע לעתידו של טנק המרכבה, שעלותו בשנה מוערכת בכ-700 מיליון שקל. בשיחות סגורות אומרים קצינים בכירים כי הצבא מכיר בצורך להמשיך ולהצטייד בטנקי מרכבה סימן 4, שיחליפו גם בשנים הבאות טנקים מיושנים. עם זאת, לטענת הקצינים, אחד האתגרים שאיתם מתמודדים בשבועות האחרונים אנשי אגף התכנון בצה"ל הוא לשלב את המשך ההצטיידות במרכבה במסגרת התוכנית הרב-שנתית "תעוזה", שעל פיה צה"ל יתנהל בחומש הקרוב. תעוזה היא התוכנית המתגבשת על רקע קיצוץ של מיליארדים בתקציב הביטחון, כחלופה לתוכנית שגובשה עוד טרם הקיצוץ בתקציב ושמה היה "עוז". אחד המהלכים שנשקלים בצה"ל במסגרת התאמתו למגבלות התקציב לשנים הבאות, מדבר על צמצום של חטיבות שריון.

"הידע נצבר בשנים של עבודה"

מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, התייצב היום בוועדת העבודה של הכנסת, דיבר על תרומת טנק המרכבה למשק הישראלי אך לא הצליח להרגיע את התעשיינים המוטרדים: "המפעלים שקשורים למרכבה ייפגעו מהקיצוץ", אמר: "צריך לעשות כל מאמץ כדי שהמפעלים האלה לא ייסגרו. עם זאת, קיים רף מינימלי להחזקת התעשיות הקטנות, ואם לא נעמוד בו - לא נוכל להחזיק ולשמר את הידע שלהן, שנצבר במשך שנים של עבודה".

מנתונים שהציג שני לפני חברי ועדת העבודה עולה כי כלל המפעלים שמעורבים בייצור הטנק, מייצאים מדי שנה בהיקף של כ-700 מיליון דולר. לדברי שני, כל שקל שמושקע בפרויקט בידי מערכת הביטחון - מחזיר למשק כמעט 4 שקלים בזכות הייצוא הביטחוני. הוא הוסיף ואמר כי 92% מרכיבי הטנק מיוצרים במאות מפעלים ברחבי הארץ ו-90% מהם מפעלים קטנים ובינוניים. 40% מהם נמצאים בדרום ובצפון. יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, קבע היום כי יקיים בעוד כחודש וחצי דיון מעקב על הנושא.

טנק המרכבה
 טנק המרכבה