הלא-פופוליסטים

פרנקל, לפיד ונתניהו נושכים את אותו סיגר. יזכרו את ריקי כהן?

"פרנקל הוא גם ידיד וגם שכן שלי אפילו", סיפר היום (ב') שר האוצר, יאיר לפיד, בגלי צה"ל, כשנשאל על מינויו של פרופ' יעקב פרנקל לנגיד בנק ישראל. ובאמת, כולם הופתעו מהמינוי, אבל לא מהשכנות של השניים.

לפיד, במתקתקות האופיינית לו, אמר בעצם את מה שרבים חושבים: פרנקל, לפיד ובטח נתניהו, הם שלישייה סיאמית. אוכלים מאותו המסטינג, או במקרה שלהם נושכים את אותו סיגר. שלישיה של צברים, אשכנזים, שגדלו בבית מבוסס. פרנקל נולד למשפחה של יהלומנים, לפיד נולד למשפחה של עיתונאים וסופרים, ונתניהו נולד אל האקדמיה, בציר שבין ירושלים לאמריקה.

הם מדברים את אותה שפה, מחייכים את אותו חיוך שבע, וריקי כהן מחדרה תמיד תהיה דמות דמיונית עבורם. פרופ' מנואל טרכטנברג, שגדל בארגנטינה בתנאי מחסור, מעולם לא היה כוס התה של נתניהו. כשהוא מדבר על עוני ועל אי-שוויון הוא רואה אנשים אמיתיים מולו, אבל עבור השלישיה הסיאמית זהו דיבור פופוליסטי. שלישיית הלא-פופוליסטים.

בכלל, זה מאוד פופוליסטי לדבר היום על פופוליזם. נתניהו ולפיד מתחרים ביניהם בימים האחרונים מי יגיד יותר "פופוליזם" בנאום אחד. אחד הדברים המשעשעים ביותר שקוראי העיתון הזה יכולים לעשות בזמנם הפנוי הוא לקחת טקסט של לפיד ולהקריא אותו עם חיתוך הקול של נתניהו. תופתעו כמה החיקוי שלכם יהיה מדויק. דף המסרים של השניים זהה למדי, וכולל, בין היתר, את מילות המפתח "הקטר של המשק", "לא נהיה ספרד", "אווירה אנטי עסקית", ועוד.

מינויו של פרנקל משלים את הפאזל הכלכלי בצמרת הממשלה, בצד מי שנשכח מעט בכל החגיגה הזו - נפתלי בנט. השלישיה היא בעצם רביעייה, שמובילה כלכלת שוק "עם סכין בין השיניים" כמו שאומר האח. כמה סימבולי ששנתיים אחרי המחאה החברתית מתמנה לנגיד אחד הסמלים המובהקים של משבר המשכנתאות בארה"ב שצמח למשבר עולמי.

המשבר ההוא הוכיח פעם נוספת שהיד הנעלמה יודעת להתערב ואפילו מאוד, כשזה נוגע לבנקים ולגופים פיננסיים שהתנהלו בחוסר אחריות מקומם. פרנקל דילג בקלילות מעל המשבר ההוא, כאילו "סאב-פריים" הוא שם של אסון טבע שנחת משמיים. ככה הוא גם דילג מעל מה שמכנים היום "הפרשה המביכה" שקשורה לחבילות השכר שקיבל מבנק ישראל.

בכלל, זה תמיד מפתיע איך כלכלן שהוא גם פרופסור עשוי לכל היותר להיקלע ל"פרשה מביכה", בעוד שיו"ר ועד עובדים באותה סיטואציה היה מוצא את עצמו במרכזה של "פרשת שחיתות". טוב, נו, לא נהיה פופוליסטים.