דודו זקן בוחן העסקה למכירת הכספומטים של שב"א

בעקבות הבדיקה של המפקח על הבנקים, האריך הממונה על ההגבלים העסקיים ב-3 חודשים את מכירת 285 הכספומטים המוחזקים במשותף על ידי הבנקים

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, נתן ארכה של 3 חודשים להנהלת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים) למכירת פעילות הכספומטים שלה. לפי התוכנית המקורית, המכרז למכירת 285 הכספומטים של שב"א - שבה מחזיקים הבנקים הגדולים - היה אמור להסתיים ביוני, והמכירה הייתה אמורה להסתיים ביולי, אך היא הוארכה עד אוקטובר.

ל"גלובס" נודע כי הארכה ניתנה לאור כוונת בנק ישראל לבחון את העסקה ואת השלכותיה. ככל הידוע, עד כה לא היה מעורב המפקח על הבנקים דודו זקן בתהליך, אך באחרונה הוא התערב, ואף קיים שיחה בנושא עם הממונה על ההגבלים.

נזכיר כי באחרונה אמר מנכ"ל שב"א, גדעון מילויצקי, ל"גלובס" כי מכירת הכספומטים דווקא תרע את מצבו של הצרכן: "מי שיקנה מאיתנו את הכספומטים צפוי להעלות עמלות. העמלה הממוצעת שלנו היא 3.5 שקלים, בעוד המתחרים שלנו גובים 5 שקלים, ואף יותר. כך שהציבור ישלם את המחיר של מכירת הכספומטים".

לפי הערכות, הממונה על ההגבלים לא מתכוון לסגת מהכוונה, ועדיין מאמין כי מכירת הכספמוטים תשפר את התחרות בתחום, וכי אין זה נכון שגוף שמוחזק על ידי חמשת הבנקים הגדולים (למזרחי טפחות אין מניות אך הוא חבר בדירקטוריון) יחזיק בפעילות מהותית שכזו. עם זאת, הממונה על ההגבלים לא צפוי להתערב בקביעת מחירים, וייתכן כי הדבר ייעשה בשילוב בנק ישראל, שביכולתו לפקח על המחירים.

הגדלת הכנסות

נזכיר כי בספטמבר אשתקד הורה גילה לחברת שב"א למכור את הכספומטים שלה ברחבי המדינה. גילה לא אהב את העובדה שבנקים מתחרים שותפים בגוף שנותן שירותים לכל השוק. מאז החלו בשב"א לפעול למכירת הפעילות, ושכרו את דיסקונט שוקי הון כבנקאי ההשקעות שילווה את המכירה.

עד כה רכשו את מסמכי המכרז 11 גופים, ביניהם 4 גופים בנקאיים. עם הבנקים שהוערך בעבר כי הם מתעניינים ברכישת הכספומטים נמנים בנק ירושלים, מזרחי טפחות ומרכנתיל.

גורמים שהתעניינו ברכישה העריכו כי פעילותה שווה עד 40 מיליון שקל, ואולם בשב"א מעריכים כי השווי יכול להגיע ל-100 מיליון שקל, וזאת על אף שרווחי החברה עמדו בשנה שעברה על פחות מ-5 מיליון שקל. ההערכה הזו נשענת על הערכת שווי שבוצעה בעבור שב"א על ידי חברת טאסק, וממנה עולה כי ניתן להגדיל את הכנסות החברה בכ-80%.