בכירי ה'פד' מנסים להבהיר את התמונה: מתי ייפסקו הרכישות?

בכירי הבנק המרכזי האמריקני נשלחים אחד-אחד להסביר את המצב ■ סטיין: צמצום התוכנית בספטמבר, אבל אין להתרגש מנתונים טריים ■ דאדלי: תתכן הרחבה של התוכנית ■ לוקהארט: המשקיעים הגיבו בצורה חריפה מדי

ג'רמי סטיין, בכיר בפדרל ריזרב, אומר כי ה'פד' יתחיל לצמצם את רכישות האג"ח שלו בספטמבר. בכך הוא מצטרף לשורה של בכירים בבנק שמנסים להבהיר את התמונה בימים האחרונים, לאחר נאומו של היו"ר, בן ברננקי, בשבוע שעבר, שגרם לתשואות על האג"ח בארה"ב לזנק.

בנאום שנשא היום (ו'), אמר סטיין כי על השווקים לא להתייחס בהכרח לנתונים חדשים שיוצאים כדבר שעליו יתבסס ה'פד' בהחלטותיו, וכי הבנק יקבל החלטות בנוגע לתוכנית הרכישות על בסיס ההתפתחויות בכלכלה האמריקנית מאז שהחלה התוכנית, בסתיו שעבר.

בדבריו, ביקש סטיין להוריד את מפלס הלחץ של המשקיעים, אשר מגיבים מיידית ובאופן דרמטי לנתוני המאקרו שמתפרסמים, בייחוד משוק העבודה. "הגישה הטובה ביותר עבור ה'פד' היא להבהיר שבקבלת החלטה, למשל בחודש ספטמבר, הוא ישקול היטב את כל החדשות שהצטברו מאז שהתוכנית החלה, ולא יושפע יתר על המידה מנתונים כלשהם שיתפרסמו כמה שבועות לפני הפגישה שלו, לא משנה כמה הנתונים הללו נראים בולטים למשתתפים בשוק", אמר סטיין.

עוד הוא אמר כי "גם אם לנתונים שיתפרסמו בתחילת ספטמבר לא תהיה השפעה גדולה על החלטה לעשות שינויים (בתוכנית הרכישות, נ.נ) במסגרת הפגישה של ספטמבר, הנתונים הללו יהיו רלוונטיים להחלטות עתידיות.

"אם החדשות תהיינה רעות, והן יאושרו על ידי חדשות רעות נוספות באוקטובר ונובמבר, המשמעות של זה תהיה שיעד האבטלה של 7% עדיין רחוק, והתוכנית תוארך בהתאם", כדבריו.

סטיין, כאמור, אינו הראשון שמגיב על המצב הרגיש בשוק. אתמול הצהיר יו"ר שלוחת ה'פד' בניו-יורק, וויליאם דאדלי, כי ה'פד' דווקא עשוי להרחיב את התוכנית במקרה שהיעדים הכלכליים שהוא הציב לא יושגו.

בנוסף, דניס לוקהארט, יו"ר שלוחת ה'פד' באטלנטה, שנחשב לתומך נלהב של תוכניות ה-QE, טען אמש כי המשקיעים הגיבו בצורה חריפה מדי לדבריו של ברננקי ולמעשה, דבריו כלל אינם משקפים שינוי במדיניות.

כזכור, יו"ר ה'פד', בן ברננקי, אמר בנאומו הדרמטי בשבוע שעבר כי כאשר שיעור האבטלה יגיע לאיזור ה-7%, הבנק כנראה יחל לצמצם את רכישות האג"ח שלו, שמסתכמות ב-85 מיליארד דולר מדי חודש. ההערכה היא כי זה יקרה ברבעון האחרון של 2013.