גל מקל יהפוך לישראלי השני ב-NBA? הדרך עוד ארוכה

דיווחים: הרכז הישראלי סיכם את תנאיו בדאלאס; יצטרך לעבור עוד כמה שלבים ומבחנים לפני שיהפוך לישראלי השני ב-NBA אחרי עמרי כספי

האם גל מקל בדרך להפוך לישראלי השני ב-‏NBA‏? לפי דיווח של מארק סטיין ב-‏ESPN‏ הרכז הישראלי ששיחק בעונה האחרונה במכבי חיפה סיכם על חוזה בדאלאס מאבריקס. בפועל המצב מעט מורכב יותר וייתכן והשמחה מוקדמת מעט, ומקל צפוי לעבור עוד מספר שלבים בדרך על מנת להיות חלק מהסגל הסופי של המאבריקס שיפתח את העונה הבאה.

‏החוק הקיבוצי ב-‏NBA‏ מאפשר לקבוצות מהלילה (1 ביולי) להגיע לסיכומים בעל פה עם שחקנים, כאשר חתימה רשמית על חוזים מתבצעת רק החל מ-10 ביולי. למאבריקס היה חשוב בעיקר להשקיט את ההתעניינות במקל מצד קבוצות נוספות בליגה (טורונטו, מילווקי, אטלנטה וממפיס) ולתת לו הבטחה בעל-פה לחוזה, כשמקל יתחייב מבחינתו לשחק עם המאבריקס בליגת הקיץ. עם זאת, לא כל השחקנים שמגיעים לליגת הקיץ עם חוזה חתום מצליחים להיכלל בסגל הסופי של הקבוצה. במקרים כגון אלו "החוזה המובטח" מורכב ממספר תחנות יציאה שבכל אחת מהן השחקן יכול להיחתך על-ידי הקבוצה. לפני תחילת העונה יש שלוש תחנות יציאה: הראשונה היא ליגת הקיץ, אחריה מחנה האימונים של הקבוצה (‏training camp‏), והאחרונה היא בתום מחנה האימונים.

‏אחת הדוגמאות הזכורות ביותר בהקשר ישראלי היא של דייויד בלו, שבקיץ 2004 - עמוק בתוך חודש אוגוסט - חתם על חוזה בסקרמנטו קינגס, אבל נחתך מהקבוצה בתחנת היציאה האחרונה יממה בלבד לפני תחילת העונה.

יש לציין כי מקל קיבל הבטחה אישית ממארק קיובן, הבעלים של דאלאס, לקבלת החוזה בדאלאס. השאלה היחידה שנותרה פתוחה היא האם יעבור את כל השלבים בדרך לכניסה לסגל.

בכל מקרה, אם מקל אכן יהפוך לשחקן דאלאס בעונה הבאה, הוא צפוי לחוזה מינימום. המשמעות: בעונה הראשונה שכרו יעמוד על 490 אלף דולר ברוטו; אם ימשיך לעונה נוספת החוזה שלו ישודרג אוטומטית ל-816 אלף דולר. ‏

במידה ומקל יצליח להצטרף לעמרי כספי ולהפוך לישראלי השני ב-‏NBA‏, הוא יצטרף לקבוצה שמייעדת לו את תפקיד הרכז השלישי. רק בסוף השבוע המאבריקס צירפו רכז, כשבחרו במקום ה-18 בדראפט את שון לארקין מאוניברסיטת מיאמי.

כבר לפני שנה החל מקל לסמן את ה-‏NBA‏ כיעד הבא שלו. כפי שפורסם ב"גלובס", בתום מחנה האימונים עם יוטה ג'אז בקיץ שעבר, הציעה לו הקבוצה להצטרף לליגת הפיתוח של ה-NBA‏ ולנסות להשתלב בג'אז במהלך העונה. מקל העדיף בסופו של דבר לחזור לישראל ולחתום בחיפה.

‏מקל, שנבחר על-ידי מינהלת הליגה ל-MVP‏ של עונת 2012/13 בליגת העל, הוביל בחודש שעבר את מכבי חיפה לזכייה היסטורית באליפות, כשבגמר הפלייאוף מול מכבי ת"א הוא רושם 21 נקודות ו-7 אסיסטים. כזכור, בתחילת עונת 2009/10 עזב מקל את מכבי ת"א והצטרף לגלבוע/גליל, אותה הוביל לזכייה באליפות באותה עונה. בעונת 2011/12 הוא שיחק במדי בנטון טרוויזו האיטלקית, לפני שחזר למכבי חיפה בעונה האחרונה.