קבינט הדיור ביטל הקריטריון שיצר אפליה לטובת החרדים

ב-70% ממכרזי המחיר למשתכן יוגדר סעיף כושר ההשתכרות כתנאי סף; בשאר המכרזים ביישובים דתיים - לא ■ ניתוח "גלובס": אילו סעיפים נותרו בחוץ?

קבינט הדיור אישר היום (ב') את כל סעיפי תוכנית הדיור הממשלתית שעלו להצבעה. ההצעות עברו כולן ללא הסתייגויות לנוסח החדש שהועלה היום בקבינט למעט תוספת אחת המתייחסת לקריטריונים לדיור מוזל. במסגרת הישיבה הוחלט כי לקריטריונים שנקבעו יתווסף סעיף נוסף הקובע כי משפחות מתחת לעשירון החמישי יזכו לתוספת של 8 נקודות בתחשיב הכללי.

קבינט הדיור התכנס היום בפעם השלישית מאז הקמתו כדי לדון בסעיפי תוכנית הדיור הממשלתית שטרם אושרו. מדובר בשמונה סעיפים שונים כאשר שניים מהם כלל לא היו חלק מהתוכנית המקורית. במקביל, במחצית מההצעות שעלו היום להצבעה הוכנסו שינויים, פרי התנגדות גורמים שונים בישיבת הקבינט הקודמת והסכמות אליהם הגיעו הצדדים בחודש האחרון.

הקבינט, בראשות שר האוצר יאיר לפיד, ביטל את קריטריון "ותק בנישואין" שיצר אפליה לטובת הסקטור החרדי. כמו כן, מיצוי כושר השתכרות יהיה קריטריון מזכה בניקוד, או קריטריון סף לרכישת דירה בשיטת "מחיר למשתכן" או לשכירות ארוכת טווח במחיר מפוקח. מדובר ב-70% מהמכרזים, כאשר יתר המכרזים יוצעו ביישובים דתיים ושם קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות לא יהיה קריטריון סף.

בנוסף, החליט הקבינט כי חוק הדיור הציבורי ייכנס לתוקף ב-1 באוגוסט. החוק יאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את הדירות בהן הם גרים בהנחות משמעותיות, כאשר בכסף שיתקבל ממכירת הדירות ירכוש משרד השיכון דירות חדשות וישפץ את הקיימות לרווחת הדיירים.

"אנו מקיימים את הבטחותינו ומסדירים היום עיוותים שהיו משך שנים. העיוותים יצרו קדימות למי שלא משרת בצבא ואינו עובד על פני אלה שעובדים ומשרתים בצבא", מסר לפיד.

שר השיכון אורי אריאל הוסיף כי "הדיון היום הוא נקודת ציון חשובה ברפורמה בדיור. הקריטריונים החדשים לדיור בהישג יד אכן שמים במרכז את האדם העובד אך בה בעת, לא פוגעים בציבור החרדים והמיעוטים וגם מעודדים אותם להשתלבות בשוק העבודה בצורה הדרגתית וראויה. בנוסף אני חש סיפוק מהמהפכה בתחום הדיור הציבורי עם חידוש מכירת הדירות ומתן פתרונות דיור לזכאי הדיור הציבורי או בשכר דירה ריאלי. הדיירים יוכלו לרכוש נכס שיהיה בבעלותם המלאה והזכאים יוכלו לצאת לעצמאות, ללא תלות בדירה מהדיור הציבורי אלא בעצמם".

עוד במסגרת הישיבה, הציג השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום המכהן גם כשר האנרגיה והמים והשר לשיתוף פעולה אזורי תוכנית חדשה לסיוע ליישובי הפריפריה שנחשפה הבוקר באתר "גלובס". השר שלום הציג את עיקרי התוכנית שעתידה לעלות לאישור רק בישיבה הבאה של קבינט הדיור באמצע יולי. תוכנית זו גובשה בעקבות התנגדותו של השר שלום בישיבת הקבינט הקודמת לתוכנית משום שלדבריו אין היא מתייחסת בצורה נאותה לאזורי הפריפריה. תוכנית זו עתידה להיות חלק בלתי נפרד מתוכנית הדיור המלאה.

כאמור, במסגרת הדיון היום הועלו לדיון ההצעות שטרם אושרו בישיבה הקודמת לאחר שהוכנסו בהם שינויים. הבולטים שבהם הם הסעיפים המתייחסים לקריטריונים לזכאות לדיור מוזל ושינוי חוק הוד"לים. במסגרת ההחלטה על הקריטריונים הוחלט בין היתר כי כושר ההשתכרות יהיה תנאי מחייב ברוב המכרזים ויופעל בהדרגה בשנים הקרובות, שמספר הילדים לא יהיה קריטריון מתעדף כפי שהיה עד כה וכך גם ותק נישואין ושמי שנכלל עד עשירון חמישי יזכה בתוספת ניקוד של 8 נקודות לזכאות. הסעיף האחרון נקבע במהלך הישיבה לאור דרישת השרים.

סעיפים קוצצו וסמכויות נשללו

בנוגע לחוק הוד"לים, עבר נוסח ההצעה שהתקבלה היום שינוי ממצב בו הועדה המיוחדת לדיור תוכל לשנות תוכנית מתאר מחוזית ללא אישור המועצה הארצית תכנון ובנייה וללא התייעצות עם הולקחש"פ (הועדה לשמירה על השטחים הפתוחים) למצב המחייב אותה לקבל את אישורם של הגופים האמורים. שינוי זה הוא פרי התנגדות רחבה של ארגוני סביבה וגורמים נוספים לעובדה כי ההחלטה המקורית תאפשר לוד"לים סמכות רחבה יותר על שטחים ירוקים ופתוחים ללא צורך באישור נוסף או יכולת התנגדות.

סעיף משמעותי נוסף ששונה בעקבות דיונים נוספים על נוסח ההצעה הנוגעת לוד"לים הוא זה שקבע שינוי במועד התחלת הביצוע של תוכנית שאושרה במסגרת הוד"לים משנתיים וחצי בנוסח החוק המקורי לחמש שנים כפי שהוצע בהצעה המקורית. גם את אפשרות של שר הפנים ושר האוצר לקבוע אילו תוכניות יקבלו עדיפות בטיפול הוד"לים הוחלט להסיר מההצעה שעלתה היום לדיון.

עוד החלטה שעלתה להצבעה היא החייאתו מחדש של חוק הדיור הציבורי במסגרתו תוכל המדינה למכור את דירות הדיור הציבורי למתגוררים בהן. החוק ייכנס לתוקף בראשון לאוגוסט השנה ויאפשר, בניגוד לחוק המקורי, להשתמש בכספי התמורה ממכירת הדירות גם לסיוע בשכר דירה, מה שלא נקבע בחוק המקורי. עוד סעיף חדש בהצעה הוא לבטל סעיף בחוק הדיור הציבורי שקבע כי הסכומים שייקבעו בתקציב המדינה מידי שנה לא יפחתו מהסכומים שהוקצבו למטרה זו בעת גיבוש החוק (1998). סעיף זה מכשיר למעשה את הצימצום שחל מאז ועד היום בתקציבי משרד השיכון למטרה זו.

בסעיף שדן בהפחתת עלויות הבנייה באמצעות ייעול הרגולציה הוחרג השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, מרשימת השרים שצריכים להתייעץ אם שר האוצר טרם מאשרים תקנות חדשות. מדובר בסעיף אליו התנגד השר פרץ בישיבה הקודמת והוסר בעקבות התנגדותו. במקביל, גם הקריטריונים לתקנים אותם שר הבינוי והשיכון ושר הכלכלה אמורים להמליץ לבטל בעקבות ההחלטה שונו ומתייחסים ספציפית להשפעה ישירה של התקן על מחיר דירה ולא רק בבחינת עלות תועלת של התקן. עוד סעיף שנעלם מההצעה הוא זה שקבע: "המרת תקנים מחייבים לתקנים מומלצים בלבד". מעניין לראות שבעוד שסעיף זה נעדר מההצעה שעלתה היום להצבעה בקבינט, בדברי ההסבר לחוק היא דווקא מופיעה, מה שעלול ליצור פרשנויות שונות לנושא זה בהמשך הדרך.

בישיבת הקבינט היום עלתה גם להצבעה הצעה חדשה שלא הייתה חלק מהתוכנית המלאה. מדובר בסעיף שכותרתו סבסוד הוצאות פיתוח ביישובי המיעוטים. הצעה זו נועדה לתקן עיוות שנוצר בהחלטה להעניק סבסוד בדמי הפיתוח במקומות בהם הבנייה איננה צפופה דייה וזאת על מנת לעודד בנייה רוויה ביישובי מיעוטים. ההחלטה המקורית קבעה שהסבסוד יוענק רק במקרים בהם מדובר בבנייה של למעלה מ-4 יחידות דיור לדונם אולם בפועל התברר שהיו לא מעט מקרים בהם נכללה בתוכנית מסוימת גם מגרשים בהם, בשל אילוצים שונים, נקבעה צפיפות נמוכה יותר ולכן לא היו זכאים לסבסוד. ההצעה שעלתה היום לדיון מאפשרת קבלת סבסוד גם למגרשים אלו. חשוב להדגיש שההבדלים בין יחידות הדיור שנראה שולי בא להבטיח שהסבסוד לא יינתן לבניית צמודי קרקע אלא רק בנייה רוויה.

הסעיפים שעלו היום להצעה ולא נכלל בהם אף לא שינוי אחד הם תיקון חוק מקרקעי ציבור, קידום פעילות הממשלה והמגזר הפרטי לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה והסעיף הקובע כי יוטל מס עיכוב בנייה על הקבלנים שמחזיקים בקרקע עליה חלה תוכנית מאושרת ואינם יוצאים לבנייה. הסעיף האחרון גורר התנגדות רבה מצד הקבלנים שמאיימים כי ימשיכו להילחם בו. הטענות שמעלים הקבלנים כנגד הסעיף האמור מתייחסות לכך שמרבית החסמים כלל לא נמצאים בידי הקבלנים אלא בגורמים חיצוניים ואין אף גוף שיידע לעשות את האבחנה הזו לפני גביית המס החדש. עוד טענה שנשמעת היא שככל שיצטרכו הקבלנים לשאת בעלות של מס נוסף, יגולגל סכום זה ישירות למחירי הדירות ויגרום לא להזלת הדירות אלא למצב ההפוך.

במסגרת אישור סעיף חוק הוד"לים שאושר בקבינט הדיור, אותו יזם שר הפנים, גדעון סער, יוארך תוקף החוק עד לאוגוסט 2015. במקביל, יוכלו הועדות המיוחדות לעסוק גם בתוכניות העוסקות בקרקע שחלקן הארי שייך לגופים פרטיים ולא רק על תוכניות שרוב משטח הקרקע אליה מתייחסת התוכנית שייך למדינה. עוד שינוי משמעותי בחוק הוא שהועדות יוכלו מעתה לדון גם בתוכניות פינוי בינוי.

השר לפיתוח הנגב והגליל ושר האנרגיה והמים, סילבן שלום, אמר כי "ההצעה שתובא לאישור הקבינט בישיבה הבאה תתקן את ההצעה המקורית שעלולה היתה לעצור את פיתוח הנגב והגליל, ותאפשר לממש את החזון להביא 300 אלף תושבים חדשים לנגב ולגליל".

השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, התייחס לנושא הקריטריונים לזכאות לדיור מופחת: "אני שמח כי הקבינט אישר את הקריטריון שמבחין בין העשירונים, כך שעד העשירון החמישי תהיה תוספת של 8 נקודות לזכאות".

השרה לקליטת עלייה, סופה לנדבר, הוסיפה: "אסור שהעולים יופלו לרעה בבואם לרכוש דירה. אני שמחה שבקבינט אושר הסעיף שנותן את מלוא הנקודות למי שעלה ב-15 השנים האחרונות בסעיף מיצוי כושר השתכרות בדיור בהישג יד".