"האפיק הקונצרני בארץ כבר אינו זול, כדאי לצמצם חשיפה"

גיא מני ממיטב ממליץ "לשבת על המזומנים ולהמתין להזדמנויות בשוק הקונצרני", וסבור כי האפיק המנייתי עדיין נוח לשקעה

בביקורו הקודם במדור בחודש ינואר, העריך גיא מני, מנהל השקעות גמל ופנסיה במיטב בית השקעות, כי "הרווחים המהותיים שנרשמו בשנים האחרונות בשוק האג"ח המקומי (כמו גם הבינלאומי) לא יימשכו באותה עוצמה, אם בכלל".

כעת, חצי שנה לאחר מכן, מני סבור כי "האפיק הקונצרני אינו זול, ונכון להמשיך לצמצם את החשיפה אליו, תוך התבצרות במח"מ הקצר". מאז ינואר, הסדרות שעליהן המליץ מני רשמו תשואות נאות של 3%-8%, וכעת הוא מצמצם את שיעור האג"ח הקונצרניות מהתיק ל-25%, לעומת 40% בפעם הקודמת.

בתוך החלק הקונצרני בתיק, מני מקצה 5% לסדרות בדירוג A מינוס ומטה, 10% לסדרות בדירוג A ומעלה ו-10% לסדרות קונצרניות מעבר לים. "הירידה בתשואות לפדיון ובמרווחים, שנרשמה בשנה האחרונה והגיעה לרמה הנמוכה ביותר, הקטינה משמעותית את פוטנציאל הרווח מהאפיק, ואף הגדילה את הסיכון מפני עליית תשואות מכיוון האפיק הממשלתי", הוא אומר, "הסיטואציה הנוכחית בשוק הקונצרני מזמנת גל של הנפקות חדשות מצד החברות, שמנצלות את המצב למחזר ולגייס חוב בריביות נמוכות מאוד, תוך הארכה של ממש במח"מ של חובותיהן".

"מעבר לכך", מוסיף מני, "האפיק הקונצרני בעולם עבר בחודש האחרון מימוש שעדיין לא הגיע לשוק המקומי. לפיכך, בחירת אג"ח קונצרניות כיום צריכה להיות סלקטיבית מאוד, ובעלת מתן עדיפות לאג"ח עם ביטחונות ואג"ח בדירוג גבוה ובמח"מ קצר".

במצב הנוכחי מני מעדיף "לשבת על המזומנים ולהמתין להזדמנויות באפיק הקונצרני בישראל ובחו"ל", ובהתאם לכך, מקצה 15% מהתיק לקרנות כספיות.

לאפיק האג"ח הממשלתיות מקצה מני 35% מהתיק, ומעריך כי "התשואות בו ימשיכו לטפס בשנה הקרובה, בשל אפשרות להמשך עליית תשואות בארה"ב. זאת, על רקע יציאה הדרגתית של ה'פד' משוק האג"ח לקראת הרבעון האחרון של השנה, תוך המשך תנודתיות גבוהה. הדבר מצדיק עדיין החזקה במח"מ קצר-בינוני, כפי שהדגשתי בתחילת השנה".

מני מציין כי על רקע תנאי השוק - ריבית נמוכה ואינפלציית ליבה נמוכה - "מפתה להאריך את מח"מ התיק, כדי ליהנות מתשואה שוטפת גבוהה יותר. למשקיע שיכול לסבול את התנודתיות החדה בשוק האג"ח במח"מ ארוך כדאי לשקול להאריך את מח"מ התיק בצורה הדרגתית, בכל קפיצת מדרגה בתשואות הארוכות".

"שוק המניות ימשיך לעלות השנה"

לגבי האפיק המנייתי מעריך מני כי "הרמות הנוכחיות עודן נוחות להשקעה, אם כי כבר אין הזדמנויות כפי שהיו בתחילת השנה, בעיקר במניות היתר שרשמו עלייה חדה. חלק גדול מהמניות באפיק זה מתומחרות באופן מלא. ייתכן כי בטווח הקצר עשוי להגיע מימוש, לאחר מהלך העליות, אך בטווח של השנה הקרובה אני מעריך שמגמת העליות תימשך". מני שומר על הקצאה של 15% מהתיק למניות בארץ, ו-10% נוספים מקצה למניות בחו"ל.

בזירה המקומית הוא ממשיך להעניק עדיפות לסקטור הבנקים. כמו בפעם הקודמת, הוא ממליץ על מניות הפועלים ודיסקונט, שרשמו מאז אמצע ינואר תשואות של 4% ו-5%(-) בהתאמה.

לכך הוא מצרף את מניית החברה לישראל, "לאחר שרשמה ירידות חדות בחודש האחרון, על רקע הצפי להקמת ועדה שתבחן את התמלוגים והמיסוי משימוש במשאבי הטבע הלאומיים, ולהוביל להידוק החגורה סביב החברה הבת כיל".

מבין המניות שעליהן המליץ בולטת יואל, שלה החזקות בתחום חיפושי הנפט והגז והנדל"ן המניב וזינקה ב-30% בחצי השנה החולפת. גם מניות חברת הביטוח הראל וחברת התעשייה שלא"ג רשמו תשואות נאות של 8%-12%, ולדברי מני הן "מתומחרות באופן מלא ופחות מעניינות".

לגבי הרכיב המנייתי בחו"ל, מציין מני כי "אני ממשיך להעניק משקל יתר למדדי המניות בארה"ב. תחום עם סיכון יחסית נמוך בחו"ל הוא תחום הפארמה, שבו להערכתי נוברטיס וסנופי עדיין מתומחרות במכפילים נוחים, לצד תשואת דיבידנד נאה, מינוף נמוך ותזרים איתן".

עוד אומר מני כי "לאחר הירידות החדות שרשמו השווקים המתעוררים מתחילת השנה, הייתי מגדיל במקצת את החשיפה אליהם דרך תעודות סל מתמחות".

מה עשו המניות של גיא מני
 מה עשו המניות של גיא מני

*** הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך