חברת Plus500 תגייס לפי שווי של 225 מ' ד' בלונדון

החברה הישראלית, המפעילה אתר למסחר במכשירי השקעה שונים, סיימה את 2012 עם הכנסות של 56 מיליון דולר, ורווח נקי לפני מס של 23 מיליון דולר

כפי שזה נראה כרגע, בורסת המשנה הבריטית (AIM) חווה קאמבק. קטן ואיטי אמנם, אך קאמבק. כזכור, במארס האחרון הונפקה בבורסה חברה ישראלית בשם Starcom, וזאת לאחר הפסקה בת שנתיים וחצי. Starcom גייסה רק 4.1 מיליון דולר לפי שווי של 22 מיליון דולר, אך ייתכן מאוד שהיא הייתה רק מתאבן צנוע לגל מתחדש של הנפקות ישראליות בשוק ההון הבריטי.

הדוגמה נוספת ניתנה היום. Plus500 הישראלית, המפעילה אתר למסחר אונליין במכשירי השקעה שונים, הודיעה הבוקר כי בכוונתה להפוך לציבורית ב-AIM. החברה, שהוקמה במהלך 2008, תנסה לגייס עד 50 מיליון דולר לפי שווי של 225 מיליון דולר (אחרי הכסף) - הנפקה ישראלית די מכובדת, שלא נראתה בשוק ההון הבריטי די הרבה זמן. כחתם ההנפקה וכיועץ ממונה ישמש בנק ההשקעות הבריטי Liberum Capital. לפי הידוע, תכלול ההנפקה הצעת מכר של מייסדי החברה, אם כי היקפה המדויק עדיין אינו ברור.

Plus500, שהוקמה על ידי אלון גונן, אלעד בן יצחק וגל הבר (שני הראשונים התפרסמו בעבר כיזמי אתר השש בש, הבר היה אחד מיזמי Play65), יחד עם שלושה שותפים נוספים, מפעילה פלטפורמת מסחר מקוונת בחוזי הפרשים (CFD - Contracts for Difference) על מניות, סחורות, מדדים, מט"ח ותעודות סל.

הנתונים הפיננסיים של Plus500 יוצאי דופן: לפי הודעתה, את 2012 סיימה החברה עם הכנסות של 56 מיליון דולר ורווח נקי לפני מס של 23 מיליון דולר. את הרבעון הראשון של השנה היא סיימה עם הכנסות של 19.8 מיליון דולר, ורווח נקי לפני מס של 7 מיליון דולר. החברה התאגדה כחברה בריטית, ומשרדיה בארץ ממוקמים בחיפה.

לפי הידוע, ששת מייסדי החברה, כולל השלושה שצוינו לעיל, יחזיקו ב-75% מהון החברה לאחר ההנפקה. לפי הודעת החברה, כל מייסדיה מעורבים בפעילותה השוטפת.

חוזי הפרשים הם נגזרים פיננסיים שעוקבים אחר נכסי הבסיס, והמשקיע בהם מרוויח או מפסיד את ההפרש שבין המחיר של שערי הקנייה לשערי המכירה של הנכס. כך, ניתן להרוויח גם בשוק יורד ולא רק בשוק עולה. פלטפורמת המסחר של Plus500 נגישה ב-30 שפות וב-50 מדינות שונות. מספר המנויים הפעילים של החברה גדל מ-45 אלף ב-2011 ל-58 אלף נכון לסוף 2012.

"ההנפקה ב-AIM תהווה עבורנו מנוע צמיחה", ציין האבר בהודעת החברה. "בריטניה היא השוק הגדול ביותר שלנו, ועשירית מסך ההכנסות שלנו מגיעות משוק זה. אנשים כבר יודעים מהי שיטת CFD ומה היתרון שלה". לדבריו, ההון שיגויס יושקע במאמצי שיווק, בין היתר כדי לרכוש חברות דומות. עוד ציין האבר כי "ההנפקה היא שלב נוסף בהתפתחות של החברה".

האבר מכהן כמנכ"ל החברה, וכיו"ר החדש שלה יכהן אלסטייר גורדון (Alastair Gordon), לשעבר סמנכ"ל הכספים של מפתחת תוכנת התרגום SDL. הנרי בירץ', לשעבר מנכ"ל William Hill Online (לשעבר שותפתה של פלייטק הישראלית), יכהן כדירקטור בחברה.

חלוצת המסחר במט"ח בוול סטריט שווה כ-608 מ' ד'

(פרשנות: שירי חביב ולדהורן)

החברות המפעילות זירות מסחר במכשירי ההשקעה (מט"ח, אופציות על מדדים, חוזים עתידיים על סחורות ועוד) מאפשרות למשקיעים לבצע מהמחשב הביתי עסקאות ממונפות, וזאת על-פי שער ותאריך המוסכמים מראש.

מדובר בפעילות המניבה רווחיות גבוהה למפעילי האתרים, ודוגמה בולטת לכך היה חברת FXCM, המתמחה במסחר במט"ח, שהונפקה בבורסת ניו-יורק בסוף 2010 - הנפקה ציבורית ראשונה של חברה שמספקת שירותי מסחר אונליין.

FXCM האמריקאית, שאחד ממייסדיה הוא הישראלי לשעבר דרו ניב, נסחרת כיום בשווי של כ-608 מיליון דולר. בשנתיים וחצי שחלפו מאז הנפקתה, המניה הניבה תשואה של כ-16% למשקיעים. כשבועיים לאחר ההנפקה של FXCM, התוודעו המשקיעים בוול סטריט לחברה נוספת בתחום שהחליטה להפוך לציבורית: Gain Capital Holdings (סימול: GCAP), שהונפקה גם היא ב-NYSE.

בניגוד ל-FXCM, מניית Gain Capital הניבה למשקיעים תשואה שלילית של כ-30% מאז ההנפקה. החברה כבר איבדה למעלה מחצי משוויה, אך דיווח שפורסם בחודש אפריל שינה את המגמה: המשקיעים בחברה התבשרו על רכישתה בידי FXCM בעסקת מניות שמשקפת ל-Gain Capital שווי של כ-210 מיליון דולר.

בארץ התחום פרוץ

שתי החברות פועלות בתחום המסחר במט"ח באמצעות האינטרנט על ידי משקיעים קמעונאיים ומוסדיים, כאשר Gain Capital מספקת גם שירותי מסחר במתכות ובאפיקי השקעה אחרים. לשתי החברות היו הכנסות שנתיות (פרופורמה) של 569 מיליון דולר ב-2012, כשהרכישה אמורה להוביל לסינרגיות וחיסכון בעלויות.

לפי הדיווח של FXCM לסיכום חודש מאי, נפח המסחר הקמעונאי באתר שלה היה 390 מיליארד דולר, ונפח המסחר המוסדי הגיע ל-191 מיליארד דולר. קרוב לחצי מיליון עסקאות של משקיעים קמעונאיים בוצעו בממוצע בכל יום, במקביל לכ-39 אלף עסקאות של מוסדיים.

בניגוד לפיקוח ההדוק בארה"ב, באירופה ובאוסטרליה, התחום של זירות המסחר האינטרנטיות בארץ סובל מתדמית בעייתית בשל היעדר רגולציה ושקיפות, ויש התופסים אותו כסוג של הימור מצד המשתמשים. זאת, לנוכח היעדר חסמי כניסה לתחום, לצד המינוף הגבוה שמתאפשר לגולשים, בשילוב רף הסינון הנמוך לצירוף לקוחות למסחר במט"ח.

ב-2011 חשף "גלובס" כי חברת etrader, המציעה ללקוחותיה מסחר באופציות בינאריות, פרסמה בצורה אגרסיבית מבלי להבהיר במדויק את הסיכון בהשקעה. "בוא להרוויח 70% בדקות בודדות, גם בשוק יורד. אין צורך בניסיון", נכתב באחת מהפרסומות שלה. תחקיר שערך מגזין G הראה, שמשקיעים באתר נתקלו ב"בעיות טכניות" ונחסמו מיד כשהתחילו להרוויח.