הערכות: גם את הרבעון השני סיימה בזן בהפסד

מרווחי זיקוק נמוכים, הפסדי מלאי בגין ירידת מחיר הנפט ותקלה במתקן ייצור המימן ימנעו מבזן מעבר לרווח חשבונאי נקי גם ברבעון השני

חברת בזן, הנמצאת בשליטת החברה לישראל (37%) והפטרוכימיים (30.7%) של דיויד פדרמן הנמצאת במגעים להסדר חוב, פרסמה אתמול את פירוט ההסכמות שהושגו עם הבנקים המממנים. הסכמות אלו יאפשרו לה להעמיד ערבות בגובה של 135 מיליון דולר לחברה הבת כרמל אולפינים (כאו"ל).

ההסכמות כוללות התחייבות של החברה לעמידה באמות מידות פיננסיות, הכוללות הון עצמי מינימלי ויחס הון עצמי למאזן, אשר יקשו על בזן לחלק דיבידנד, גם בשנת 2014 (ב-2013 כבר ידוע כי לא תחלק).

היום אישרו רוב מחזיקי אג"ח בזן וכאו"ל את המתווה שהציעה החברה ברוב גדול, למעט בסדרה ג', שם לא הושג הרוב הדרוש. בעוד שלאישור המתווה נדרשה תמיכה של 75% מבעלי האג"ח הושגה תמיכה של כ-73% בלבד בו. ההסכמות עם הבנקים השונים, אשר החוב כלפיהם נאמד בסוף הרבעון הראשון בכ-980 מיליון דולר (כ-760 מיליון דולר לבנקים מקומיים וכ-220 מיליון דולר לבנקים זרים), הושגו ביום האחרון של הרבעון השני.

על פי הנתונים האקסוגניים הידועים, כפי הנראה גם ברבעון זה לא תעבור בזן לרווח חשבונאי נקי, וזאת למרות ההפעלה המלאה של מתקן המידן, שבהקמתו השקיעה בשנים האחרונות כ-530 מיליון דולר.

גם ההזרמה מתמר לא העבירה לרווח

מרווח הזיקוק הממוצע של נפט מסוג "אורל", המהווה בנצ'מרק למרווח הזיקוק של בזן, עמד ברבעון השני על 2.5 דולרים לחבית, מעט מתחת לרבעון הראשון, אז הוא עמד על 2.7 דולרים לחבית.

מרווח הזיקוק של בזן ברבעון הראשון עמד על 6.5 דולרים לחבית, ואת הרבעון הקודם סיימה החברה עם הפסד של 2.6 מיליון דולר.

גם האספקה המלאה של גז טבעי שצורך בית הזיקוק לעבודתו, שאותה קיבל ברבעון השני כתוצאה מהתחלת הזרמת הגז ממאגר "תמר", כפי הנראה לא תסייע לו לעבור לרווח. מעבר למרווחי הזיקוק שירדו מעט, מחיר הנפט ירד בכ-5% ברבעון הראשון, מה שיגרור הפסדי מלאי בגובה של 15-20 מיליון דולר.

נוסף על כך התרחשה תקלה במתקן ייצור המימן, אשר הביאה לפגיעה בהיקף של 15 מיליון דולר בתוצאות החברה. מהדיווח האחרון ששלחה החברה באמצע יוני היא עדכנה שהתקלה צפויה להיות מתוקנת במלואה עד סוף חודש יוני, ומתקן ייצור המימן חזר לפעולה מלאה בתחילת השבוע.

בתחילת חודש יוני הוציא האנליסט ירון זר מכלל פיננסים סקירה על החברה, ובה הוריד את המלצתו ל"תשואת חסר" עם מחיר יעד של 1.5 שקל למניה - מחיר הנמוך בכ-10% מהמחיר הנוכחי שבו נסחרת בזן.

ההפסד המוערך: 20-5 מיליון דולר

הנקודה העיקרית שאליה התייחס ירון זר בסקירתו היא חוב מספקים בהיקף של 550 מיליון דולר, שאותו נטלה החברה. חוב זה החליף למעשה חוב פיננסי בנקאי, הגם שלא נרשם ככזה.

גילוי זה היה אחד מהסיבות שבגינן החליט בית ההשקעות פסגות למכור חלק משמעותי מהחזקתו במניה במהלך חודש מאי, במהלך שהביא לירידות שערים חדות במניית בזן.

זר העריך היום, כי בזן תסיים את הרבעון השני עם הפסד נקי חשבונאי בטווח של 5-20 מיליון דולר.

לדבריו, "ברבעון זה יש לבחון אם הפרויקט להפרדת גזים בכאו"ל, שאמור היה לתרום 30 מיליון דולר לרווח התפעולי השנתי של החברה, אך בפועל פעל במינון אפסי בשל היעדר גז טבעי, החל לתת את תרומתו עם הזרמת הגז הטבעי מ'תמר'".

את שנת 2012 כולה סיימה בזן בהפסד כבד של 198 מיליון דולר.