המבקר: אטיאס התערב בפרויקטים לטובת חרדים

מבקר המדינה יוסף שפירא פנה ליועמ"ש יהודה וינשטיין וביקש שיפרסם הנחיות מדויקות להגבלת מידת המעורבות של שר שיכון ברשות מקרקעי ישראל

עם סיום חקירת מבקר המדינה את מעורבותו של שר השיכון הקודם אריאל אטיאס בפרויקטים ספציפיים שבהם מעורבת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), החליט המבקר יוסף שפירא לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, על מנת שהיועץ יוציא הנחיות מדויקות להגבלת מידת המעורבות של שר שיכון, שהוא יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, בפרויקטים ובמקרים ספציפיים שבהם מעורבת רמ"י.

לקראת סיום הבדיקה הסתבר כי המשנה ליועמ"ש היוצאת, עו"ד שרית דנה, התריעה בפני אטיאס ועוזרו, בני דרייפוס (המכהן גם כעוזרו של שר השיכון הנוכחי, אורי אריאל), לאור מידע שהגיע אליה, על מעורבות חריגה ולא תקינה שלהם בפרויקטים וביחסי רמ"י עם חוכרים ספציפיים.

בדוח המבקר, שיפורסם במסגרת הדוח השנתי הכלכלי, מוזכרים מספר פרויקטים, שבהם הייתה מעורבות של השר אטיאס ועוזרו דרייפוס מול מנכ"ל רמ"י הקודם, ירון ביבי, וישירות מול מנהלי מחוזות ברמ"י, באופן המעדיף אוכלוסיות או יחידים. המקרה הבולט הוא הפיכת פרויקט ל-3,000 יחידות דיור באחיסמך מפרויקט לאוכלוסייה רגילה לפרויקט המיועד לחרדים.

מקרים נוספים שנבדקו: פרויקט נחלים ל-1,200 יחידות דיור בפתח-תקווה, שם הועברו חלק מזכויות הבנייה למתחם אחר, על מנת לאפשר שינוי הפרויקט והתאמתו לאוכלוסייה חרדית; פרויקט בנה ביתך בבית-שאן שונה לפרויקט של "הרשמה והגרלה" לבני מקום, שבו זכו מקורבים, תוך הפסד של כ-8 מיליון שקל לקופת רמ"י.

מעורבות מהסוג הזה הייתה גם במקרה של פלישה לקרקע של חוות סוסים ביער ירושלים, שם נעשה ניסיון להכשיר את הפלישה למרות שהוצא צו פינוי שיפוטי נגד הפולש. איש עסקים מטבריה, שרכש קרקע ללא מכרז לצורך הקמת מפעל פלסטיק, בנה והפעיל עליה אולם אירועים, וניתן נגדו פסק דין לסילוק יד מהקרקע, אולם לאחר פניותיו של היזם לאטיאס, לא הוגשה נגדו בקשה לצו מניעה, ונפתח ניסיון להגיע לפשרה.

דרייפוס פעל להסדרת שימוש בלתי חוקי בדירה של רמ"י בירושלים, שבה פעל בית-כנסת בירושלים, על-ידי כך שתותר הרשאה לשימוש בדירה כבית-כנסת. גם בתל-אביב פעל בית-כנסת בניגוד לחוק ותוך פלישה לקרקע סמוכה, ואף הוצא נגדו צו פינוי. בעקבות פעילות של אטיאס ועוזרו הוסדר שינוי ייעוד של הקרקע שאיפשר המשך פעילות בית-הכנסת.

מרבית סיכומי הישיבות של המגעים בעניינים אלה לא נמצאו בחקירת המבקר. בתגובתו למבקר טען אטיאס כי מעורבותו נבעה מכך שרמ"י לא נתנה מענה מנומק בזמן סביר לגורמים שונים שפנו אליה, כי הדיונים שיזם בפרויקטים האמורים נבעו מפניות של אזרחים אליו, וכי מגעיו עם בכירי רמ"י נועדו לקבלת דיווח על הטיפול בתלונות אלה ולא נועדו להכתיב פתרונות לתלונות.