מבחן דרכים: המיניוואן החדש של קיה - טאץ' אירופאי

קיה קארנס מציע מרחב מוגבל במושב השלישי מאחור אבל עם אבזור אטרקטיבי, מכללי הנעה מודרניים וקרוב לוודאי שגם הנחות מסחריות נאות - צפויה לו קליטה חמה בשוק ציי הרכב

אחד מכל שלושה כלי רכב חדשים, שעולים על כבישי הארץ בשנה נרכש עבור ליסינג תפעולי (לא כולל השכרה ורכישות ישירות של ציי רכב). זהו שיעור שכמעט אין לו אח ורע בעולם המערבי ויש לו השלכות משמעותיות מאד על שוק הרכב המקומי. קטגוריות רכב שלמות מתבססות על רכישות חברות הליסינג וחלקן לא היו שורדות אלמלא צינור החמצן המוסדי.

אחת מהן היא קטגוריית המיניוואנים הקומפקטיים, והסיבה לכך היא חברתית: בנדיבות יוצאת דופן מסכימים מעבידים רבים בארץ לכסות את עלויות הליסינג (למעט שווי שימוש) של עובדים בעלי משפחות מורחבות, לרוב עם שלושה ילדים ומעלה, אפילו אם מעמדם בחברה מקנה להם זכאות לרכב מקטגוריה משפחתית בלבד. הנוהג הזה והרצון/צורך של עובדים רבים לקבל "רכב פנאי" מרווח לאחר הילד השלישי, שומר על יציבות יחסית בפלח המינוואנים הישראלי למרות מחירים, שגבוהים עד כדי 25% יותר מאלה של משפחתית ממוצעת.

היבואנים מצדם מתאימים את ההיצע לביקוש ורק בארבעת החודשים האחרונים הזדמן לנו לפגוש בלפחות חמישה קומפקט-מיניוואנים חדשים ומחודשים, שהצטרפו לתחרות בפלח הצפוף.

האחרון שבהם - בינתיים - הוא הדור החדש של קיה קארנס שנחת בשבועות האחרונים בארץ. בז'אנר הזה קיימות שתי תצורות מרכב פופולריות - צרה וארוכה נוסח מאזדה 5, וקצרה ורחבה נוסח טויוטה VERSO. קיה בחרה באפשרות השנייה ועם אורך של 4.52 מ' הקארנס קצרה בכמה סנטימטרים ממשפחתיות הסדאן הגדולות בשוק אבל יש לה רוחב מכובד ובסיס גלגלים לא מבוטל באורך 2.75 מ'.

מתפשרים מאחור

העיצוב החיצוני לא מנסה להצהיר הצהרת נוכחות כמו חלק מדגמי קיה האחרונים והוא די נעלם ברקע. למרות שהקארנס שלנו היה אחד הכלים הראשונים מסוגו על כבישי ישראל, רק מעטים הבחינו בנוכחותו. תא הנוסעים תכליתי, איכותי ולא מרגש, על פי מיטב המסורת של עדות דרום קוריאה.

למעשה, הטאץ' המקורי היחיד שלו הוא דווקא השמשה האחורית, שבמבט דרך הראי מעמדת הנהג נראית כמו משקפיים גדולות. עמדת הפיקוד דומה לזו של המשפחתית החדשה פורטה עם שילוב של שעונים אנלוגיים וצגים דיגיטליים ומערך מתגים מאורגן היטב נוסח פולקסווגן ושות'. העמדה עטויה בחומרים פלסטיים נעימים למגע ואיכות ההרכבה בולטת לטובה.

הנהג והנוסעים ממוקמים גבוה יותר מאשר במשפחתית רגילה אבל עדיין לא בגובה של ג'יפונים. כל המושבים בשורה השנייה נעים עצמאית על מסילות משלהם, מתקפלים ומתפצלים ומציעים מרחב ישיבה מכובד עם שפע של מקום לכתפיים, לברכיים ולראש. המושבים בשורה השלישית נעלמים בקלות לתוך הרצפה לטובת נפח מטען מכובד אך עדיין מדובר בקומפקט מיניוואן בתצורת 5 2 ולא במיניוואן פול סייז כמו סיאט אלהמברה, שבו נהגנו לאחרונה. זה אומר לא מעט פשרות: המושבים בשורה השלישית יכולים לארח נוסעים מזדמנים, רצוי ילדים נטולי דרישות, אבל ניסיון למקם בהם מתבגרים ומעלה לנסיעה ארוכת טווח - תסתיים במחאה קולנית. הגישה למושבים האחוריים דורשת חוליות גב גמישות וכאשר כל המושבים מאוישים המרחב הנותר למטען הוא מזערי.

עם זאת, הניסיון המקומי (ושיעור הילודה הממוצע) מלמד, שרוב כלי הרכב הללו ממילא נרכשים על ידי משפחות עם לא יותר משלושה ילדים כאשר השטח העודף מאחור מיועד לציוד נופש או הסעה מזדמנת של ילדים אל ומפעילויות פנאי מקומיות.

כל דגמי הדור החדש של קיה מתכוננים באירופה עבור אירופה והאופי הזה בולט בשלדת הקארנס. שילוב של מרכז כובד נמוך ומתלים מכוילים היטב מעניקה לה התנהגות כביש בטוחה ורהוטה בנוסח פרייבט, ללא נטיית גוף מוחשית בפניות מהירות. הגוף מרגיש קשיח, בידוד הרעשים טוב, ושיוט למרחקים ארוכים על הכביש המהיר הוא משימה שלא דורשת מהנהג תעצומות גוף ונפש.

כמו רבים מדגמי הדור החדש של קונצרן יונדאי גם לקארנס יש הגה חשמלי עם שלושה מצבי תגבור לבחירת הנהג. המצב הספורטיבי מספק לנהג היזון חוזר כבד יחסית אך עדיין לא מדויק ושני המצבים האחרים מרגישים כה מלאכותיים עד שהם מתאימים לתמרוני חניה בלבד. נוחות הנסיעה מרגישה אירופאית עם ספיגה טובה של רוב הזעזועים אך פעולת המתלים מרגישה נוקשה בעת תיקול פסי הרעדה גבוהים, מהמורות גדולות ושאר תחלואים שהמערב אירופאים פטורים מהם בדרך כלל.

מנוע ה-2 ליטר בנזין מהדור האחרון של יונדאי (שאותו ניתן למצוא ברכב השטח IX35 למשל) הוא מנוע יעיל ונמרץ למדי, שמספק כוח יכולת שיוט נינוחה במהירויות גבוהות ותגובות זריזות בעיר. עם זאת, עליות תלולות דורשות העפלה תכופה לטווח הרועש והמחוספס שלו, שמשתרע צפונה ל-4,500 סל"ד. תיבת ההילוכים בת 6 המהירויות יעילה ורהוטה אם כי נתקלנו בזריזות ממנה - כולל התיבה כפולת המצמדים של יונדאי/קיה עצמה.

קיה קארנס החדשה עולה בישראל כ-161 אלף שקל לדגם התחלתי, ומגיעה עם אבזור תקני מכובד כנהוג במותג. זהו רף מחיר כמעט סטנדרטי בפלח הזה ובו ניתן לרכוש גם כמה אופציות מתוצרת יפן. בסך הכול זהו רכב יעיל, נעים ואמין ששומר על פרופיל ציבורי לא גבוה וזה, פחות או יותר, מה שמחפשים היום רוב מנהלי הציים. מי שלא זקוק באמת לשישה-שבעה מקומות ישיבה יוכל למצוא כיום בטווח המחיר הזה שלל ג'יפונים עתירי סטטוס אבל רובם לא יצלחו את "מבחן הבוס". כמקובל במחוזות הליסינג, ההצלחה המסחרית של הרכב בישראל תלויה מבחן "הורדת הידיים" של הנחות היבואנים לחברות הליסינג וכאן לקיה יש יד שרירית במיוחד.

קיה
 קיה

חלק מהמתחרות

מיצובישי אאוטלנדר

ב-170 אלף שקל מציעה מיצובישי את גרסת ה-5 2 הבסיסית של האאוט-לנדר החדש. לרכב יש הנעה קדמית בלבד ואין לו יומרות עבירות בשטח אבל יש לו עיצוב "פנאי" בעל סטאטוס משודרג והוא יכול לתפקד בלי קושי כרכב למשפחות גדולות.

טויוטה VERSO

ב-161 אלף שקל מציעה טויוטה את גרסת הבסיס של המיניוואן VERSO. למודל 2013 המחודש יש חרטום ספורטיבי נאה והוא שומר על פונקציונאליות משפחתית מצוינת עם מקום מכובד גם בשרת המושבים השלישית תודות לבסיס גלגלים באורך 2.78 מ'.

שברולט אורלנדו/ אופל זאפירה

במחיר של 168 אלף שקל מציעה שברולט את המינוואן הקומפקטי אורלנדו עם אבזור תקני מכובד ומנוע טורבו-דיזל. חובבי הבנזין יוכלו למצוא ב-171 אלף שקל את אופל זאפירה עם אותה פלטפורמה וממדים.