הרשות נתונה

האני אלעלמי שמאפשר לתושבי הרשות הפלסטינית לגלוש באינטרנט מדבר על התחרות ושיתוף הפעולה עם גוגל

מערכת היחסים הכלכלית בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית מתאפיינת בלא מעט אנומליות. אחת מהן קשורה ליכולת של הפלסטינים "לאמץ" מודל מסוים שבישראל מנסים לקדם ולעשות זאת בצורה מהירה. דוגמא לסיטואציה כזו ניתן למצוא כשבוחנים את מיזם הסיבים האופטייםשל חברת החשמל.

שלוש שנים עברו עד שבישראל הצליחו לבחור את החברה שזכתה במרכז. הפלסטינים ראו שישראל החליטה לנצל את התשתיות של חברת החשמל כדי להניח על גביהן סיבים שיגיעו לבתים. אבל הם עשו את זה הרבה יותר מהר - בשבועות האחרונים כבר החלה הפריסה בשטח.

היחסים בין כובש לנכבש מייצרים לא מעט סיטואציות חריגות. דוגמא טובה לכך היא הסיפור של האני אלעלמי, הבעלים של חברת קולנט. אלעלמי, בן 43, עוסק בתקשורת כל חייו הבוגרים. בעקבות ההחלטה של הרשות הפלסטינית, לאפשר למפעילים נוספים להתחרות מול מונופול התקשורת פלטל, אלעלמי החליט להשיג לעצמו רישיון.

המצב בשטח אילץ את אלעלמי לבחור בדרך לא שגרתית. הוא הבין שאין לו אפשרות מעשית להניח תשתית פיזית בכל שטחי יהודה ושומרון ולכן הציע גישה לאינטרנט באמצעות חיבור אלחוטי-מיקרוגל לבתים וללקוחות עסקיים כאחד. רשתות מיקרוגל מסוגלות כיום לספק קצב גלישה של 1 ג'יגה ביט בשנייה ויותר. המידע עובר באוויר, מנקודה לנקודה.

לקוח שרוצה לגלוש באינטרנט, מזמין חיבור לבית דרך אנטנה קטנה שמותקנת מחוץ לביתו. האנטנה מחוברת לעוד אנטנה וכך הלאה עד חוות השרתים המרכזית של החברה בבית חנינא. משם הוא מתחבר, דרך רשת של בזק, לספקיות האינטרנט ולחברות הכבלים התת ימיים שמחברות אותו לעולם.

קולנט חיברה כך 19 אלף לקוחות והיא מתחרה ראש בראש במונופול של פלטל שמנסה בכל דרך להצר את צעדיה, אולם על כך בהמשך.

עד 8 מגה

לקוח של קולנט יכול לקבל קצב גלישה של עד 8 מגה ביט לבית ולקוח עסקי יכול לקבל עד 100 מגה. האנטנות הקטנות והמיניאטוריות של קולנט מיוצרות על ידי Wavion הישראלית והן מחברות כיום אלפי לקוחות בשטחי הרשות. במיזם הסיבים, אגב, קלונט משתפת פעולה עם חברה ישראלית נוספת - ECI.

בשל הקושי לגבות כספים, החברה פועלת במודל תשלום ייחודי. הלקוח קונה כרטיס שמוטען בנפח הגלישה שהוא מעוניין בו, שעליו מוטבע קוד. הלקוח מקליד את הקוד ומיד מתחיל לגלוש דרך WI-FI. הפורמט הזה מאפשר לאוכלוסיות שונות לגלוש בעבודה, בבית ובהמשך בבית קפה, בעזרת אותו כרטיס. כאשר הקיבולת קרובה לסיום, הלקוח מקבל התראה, מהירות הגלישה מואטת ואז הלקוח נדרש לרכוש כרטיס חדש.

השלב השני והמסקרן נוגע כאמור למיזם הסיבים האופטיים של קולנט, שבו היא משתפת פעולה עם חברת החשמל של מזרח ירושלים (חמ"י). אלעלמי התקשר עם החברה וחתם על הסכם מעניין שבו שני הצדדים יגיעו לבתי הלקוחות עם סיב אופטי.

איך זה יעבוד? חמ"י פורסת סיבים אופטיים עד לבניין, וקולנט מבצעת את העבודות בתוך הבניין או הבית. מדובר בהתקנת ארונות תקשורת, חיווט, הקמת נקודת תקשורת בבית וכן הלאה. שני הצדדים מתחלקים ביניהם בהכנסות, כאשר רוב הכסף מועבר לחמ"י. בימים אלה המיזם החל לפעול ברמאללה והערים הבאות יהיו בית לחם ויריחו.

- מה עם רצועת עזה?

"אנחנו לא מצליחים להכניס ציוד לעזה אז לצערי אנחנו לא עובדים שם בינתיים".

- איך נולד הרעיון להקים מיזם סיבים אופטיים?

"הרשות הפלסטינית, באמצעות משרד התקשורת הפלסטיני, כל הזמן חיפשה עוד מפעילים בתחום הטלפון הקווי. עד היום אף אחד לא הצליח לספק שירותים ולהתחרות במונופול של פלטל. היחידה שמסוגלת ושיש לה יכולת זו חברת חשמל מזרח ירושלים (חמ"י). כמו כל חברת חשמל בעולם היא מצוידת בסיבים אופטיים שפרוסים על רשת החשמל, כדי לשלוט ולפקח על הרשת שלה. היום יש להם 170 קילומטרים של סיבים, ברמאללה, יריחו, ובית לחם.

"החוזה שנחתם בינינו יאפשר לנו להתחיל לספק שירותי אינטרנט מהיר על גבי הרשת שלהם כאשר אנחנו עושים את החיבור לבתים. הם עושים כל מה שקשור לעמודי החשמל, עד הבניין. בתוך הבית והבניין, אנחנו עושים את העבודה".

- כבר התחלתם?

"כן, כבר יש לנו לקוחות שמחוברים ב-100 מגה. הלקוח העסקי הראשון ברשות שחיברנו הוא גוגל".

- איך נוצר הקשר עם ענקית החיפוש?

"היה מכרז שבמסגרתו גוגל ואיגוד האינטרנט העולמי ערכו בדיקות ובסוף החליטו לבחור בנו. חוץ מזה אנחנו עשינו מהפכה במחירים. עד היום קו של 2 מגה עלה 1,200 דולר לחודש אצל פלטל".

- אף אחד לא פיקח על המחירים?

"פיקחו, אבל מה אתה יכול לעשות? נתנו להם להיות מונופול למשך 15 שנה והם עושים מה שהם רוצים. היום אנחנו מוכרים קו של 10 מגה ב-300 דולר. לקוח פרטי ישלם עבור ה-100 מגה 400 שקל".

יחסים מורכבים

- המודל של באנדל - חבילה שכוללת טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה - לא מקובל אצלכם.

"נכון, המודל שלנו שונה לגמרי מהמודל הישראלי. בישראל אין לך אופציות. בעולם הערבי יש מלא אופציות. כל אחד שם צלחת ומקבל עשרות ומאות תחנות ערביות. הטלפוניה היא ברובה סלולרית".

- איך היחסים שלכם עם פלטל?

"אלעלמי לוקח נשימה ארוכה ונראה שהוא לא יודע איפה להתחיל. "היחסים מורכבים", הוא אומר. "פלטל היא המעסיק הגדול והחזק ביותר ברשות והיחסים שלה עם מוסדות השלטון והכוח שלה מול הרגולטור הפלשתיני הוא משהו שאנחנו בישראל (אלעלמי הוא תושב מזרח ירושלים שמחזיק בתעודת זהות כחולה) לא יכולים להבין. אין רשות הגבלים עסקיים ואין כוח שיכול לעצור אותם. לעתים אני חושב שמשרד התקשורת כאן הוא שלוחה שלהם".