מצוקה בעסקים הקטנים: 10% מעובדי הריהוט פוטרו תוך שנה

התאחדות התעשיינים: מצבת המועסקים בכלל הענפים הצטמצמה תוך שנה ב-1,825 עובדים

דוח שסוקר את מספר המועסקים בענפי התעשייה חושף כי בשנה האחרונה הצטמצמה מצבת העובדים במפעלים בכחצי אחוז. מהדוח שחיברה מחלקת המחקר הכלכלי בהתאחדות התעשיינים, עולה כי בין החודשים מארס 2012 לאפריל 2013 חלה ירידה של 1,825 מועסקים בכל ענפי התעשייה. את עיקר הירידה חוותה תעשיית הריהוט והעץ ש-1,460 מעובדיה פוטרו - 10% מכלל העובדים בענף.

בהתאחדות התעשיינים מסבירים כי המגמה המדאיגה היא שילוב של ייסוף בשער השקל לצד הפחתת מכסי המגן על מוצרי ריהוט מיובאים בשיעור של 10%. לדברי ההתאחדות, הפחתת המכסים בשיעור זה, שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, הגבירה את הייבוא וחשפה את הייצור המקומי לתחרות אגרסיבית שהובילה לפגיעה נרחבת בענף. עם זאת, התוכנית המדורגת להפחיתם באופן כליל עד תחילת 2017 הוקפאה במסגרת חוק ההסדרים, ובהתאחדות טוענים כי מהלך זה הציל את הענף מקריסה מוחלטת.

בענף תעשיות הריהוט והעץ מועסקים כ-13.6 אלף איש, רובם במפעלים קטנים ובינוניים. "אנחנו לא אוהבים לומר 'אמרנו לכם', אך כשהוחלט לחשוף את התעשייה הישראלית לייבוא מוגזם באמצעות הורדת מכסים, היה ברור שהמהלך יפגע קשות במפעלים", אמר היום מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק. לדבריו, "החשיפה לייבוא הובילה לירידה ברכישת מוצרים מתוצרת מקומית, פגעה ברווחיות של החברות והתוצאה המידית היא פיטורי עובדים.

לדברי מנהלת מחלקת המחקר הכלכלי בהתאחדות, דפנה אבירם ניצן, קצב פיטורי העובדים בענפים השונים עומד מתחילת השנה על 365 איש מדי חודשיים. עוד עולה מהדוח, כי גם ענפי האלקטרוניקה רשמו בשנה האחרונה ירידה חדה במספר המועסקים. כך, בענף המחשבים וציוד התקשורת נמשכת המגמה של צמצום עובדים שהחלה בסוף 2011, ועד חודש אפריל פוטרו כ-1,350 בעלי משרה - ירידה של 6.3% במצבת העובדים בענף. נתון זה מתווסף לפיטוריהם של כ-950 עובדים בענף הרכיבים האלקטרוניים מאז אמצע 2011.

ענפים נוספים שחוו ירידה במצבת עובדיהם הם: ענף הטקסטיל וההלבשה ש-442 מעובדיו פוטרו במהלך השנה האחרונה ; ענף הנייר ומוצריו שהצטמצם ב-288 עובדים; וענף הגומי והפלסטיק שפיטר 189 עובדים. לעומת ענפים אלה, ענף הכימיה והנפט דווקא שגשג ומצבת האדם בו הורחבה בכ-900 איש; כ-530 איש נקלטו בתעשיית המכשור האלקטרוני והרפואי; 362 עובדים נוספו לתעשיית הדפסת חומר תקשורתי מוקלט; ויותר מ-300 עובדים חדשים נקלטו במפעלים המשתייכים לענף המכונות והציוד.

בענף הכרייה והחציבה, שמהדוחות האחרונים של התאחדות התעשיינים והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נחשב למתגמל ביותר מבין הענפים בתעשייה, נקלטו בשנה האחרונה כמעט 200 עובדים חדשים.

"מחנק אשראי בעסקים הקטנים"

נתונים שפרסמה היום (ב') קבוצת תבור כלכלה ופיננסים מצביעים על עלייה בקושי של עסקים קטנים ובינוניים לקבל אשראי מהבנקים. נתוני מדד לחץ האשראי שנוהגת לפרסם הקבוצה מתייחסים לחודש מאי שבו נרשם שיא חדש ברמת הלחץ, שזינקה ב-25.3%.

לפי מודל החברה, בתקופות שבהן העסקים נהנים ממחזורים גדולים ביחס לתקופות אחרות - לחץ האשראי יורד בשל העלייה ביתרות המזומנים. נציין, כי מדד לחץ האשראי של קבוצת תבור משקף את היחס שבין האשראי שמבוקש בידי מדגם של עסקים מהמערכת הבנקאית, לבין מחזור המכירות של בתי העסק. לפי החברה, ככל שלחץ האשראי עולה, חלה גם עלייה יחסית בביקוש לאשראי. בתבור הזכירו כי מדוחות הבנקים לרבעון הראשון עולה כי בתקופה זו הקטינו את היקף האשראי לעסקים ב-8.8 מיליארד שקל.

יותר מפוטרים מעובדים חדשים
 יותר מפוטרים מעובדים חדשים