בנט: פריצת דרך לקראת הסכם סחר חופשי עם סין

על פי הערכות, הסקר שעל קיומו סוכם היום יושלם בתוך שנה-שנתיים ותוצאותיו יהוו בסיס למו"מ לגיבוש בדרך להסכם הסחר החופשי

שר הכלכלה והמסחר, נפתלי בנט, שמקיים ביקור רשמי בסין הודיע היום (ב') כי סיכם עם ראשי הממשל הסיני לקיים סקר מיוחד לקביעת מידת הכדאיות של המדינות טרם חתימה על הסכם סחר חופשי. גורמים בסביבתו של בנט אמרו כי ישראל הביעה כמה פעמים במהלך השנתיים האחרונות עניין רב בקיום הסקר, אך בסין נעתרו לבקשה באופן מפתיע- רק היום. סקר כזה מהווה תנאי לקידום המו"מ בנוגע לכינון יחסי סחר חופשי בין שתי המדינות. גורם בכיר אמר ל"גלובס" כי הסכמה מפורשת לסקר כזה, לא ניתנה מצד הממשל הסיני גם בעת ביקור שקיים במדינה באחרונה, ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בנט מבקר בסין ביחד עם בכירי משרדו ומלווה בידי תעשיינים בכירים. במשרד הכלכלה אמרו היום כי טרם פגישתו עם ראשי הממשל הסיני, שני הצדדים קיימו בדיקות פנימיות שהעלו כי הסכם לסחר חופשי - ירחיב את הפעילות הכלכלית בין המדינות.

על פי הערכות, הסקר שעל קיומו סוכם היום יושלם בתוך שנה-שנתיים ותוצאותיו יהוו בסיס למו"מ לגיבוש בדרך להסכם הסחר החופשי. "הסחר בין ישראל לסין מסתכם כיום בכ-8 מיליארד דולר והציפייה היא שהסכם כזה יגדיל משמעותית את ההיקף, כך שיותר ויותר חברות ישראליות קטנות ובינוניות יוכלו להשתלב בפעילות הכלכלית הבילטרלית עם סין", אמר היום בנט בשיחה עם "גלובס".

על פי נתוני מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, ב 2012 עלה היקף הייצוא מישראל לסין בשיעור של 0.9% והסתכם על כ-2.74 מיליארד דולר. הייצוא הישראלי לסין מורכב בחלקו הגדול ממוצרים מתקדמים מענפי האלקטרוניקה, התקשורת, מכונות וציוד אך כמחצית ממנו- בשל פעילות היצוא המואצת של חברות כמו כיל ואינטל.

בכיר בפמליית השר בנט אמרו ל"גלובס" כי "ניכר שיש הרבה מאד קשב בקרב הסינים בנוגע לישראל. הממשל המקומי קיבל החלטה אסטרטגית להעצים את הקשרים הכלכליים שלו עם ישראל ובין המדינות קורים דברים טובים בתחום הזה. ההסכמה הסינית ליציאה לסקר כדאיות - הפתיעה גם אותנו. הערכנו שההסכמה הזאת תבוא רק בשלב מאוחר יותר", אמר.