משרד התחבורה: האבזור הבטיחותי של הרכב יצוין ברישיון

שר התחבורה: משרד התחבורה רואה חשיבות רבה ברכישת כלי רכב חדשים המאובזרים במערכות בטיחות מצילות חיים ■ בענף הרכב אומרים: הטבת המס סמלית. לא תגרום לייבוא כלי רכב בטוחים יותר

משרד התחבורה הודיע היום (ג') כי החל מ-1 באוגוסט 2013 תצוין ברישיון הרכב רמת האבזור הבטיחותי של הרכב, זאת בעקבות תקנה חדשה שנחתמה היום על ידי שר התחבורה, הבטיחות בדרכים והתשתיות הלאומיות ישראל כץ.

לפי הודעת משרד התחבורה, מ-1 באוגוסט יוענקו תמריצי מס לכלי רכב פרטיים שייובאו לארץ עם מערכות בטיחות. תמריץ המס יקבע בהתאם למספר מערכות הבטיחות שהותקנו ברכב. ככל שרמת האבזור הבטיחותי ברכב תהיה גבוהה יותר יקבל הרכב ציון גבוה יותר שיזכה אותו בתמריץ מס גדול יותר.

השר כץ מסר כי תמריצי המס יחולו בשלב הראשון על עשר מערכות בטיחות. כאשר בשלוש מהן תתאפשר גם התקנה מקומית של מערכות הבטיחות בכלי הרכב. רוב מערכות הבטיחות נועדו למנוע תאונות דרכים ולצמצם את פגיעתם של נהגי רכב דו גלגלי והולכי הרגל.

הטבות המס יחולו על כל כלי רכב פרטיים ומסחריים חדשים, שמשקלם הכולל הוא עד 3.5 טון וכן על כלי רכב פרטיים שייובאו לישראל ביבוא אישי. הזיכוי במס יחושב כהטבת מס קצובה, בהתאם לחבילת הבטיחות הקיימת ברכב. לכל מערכת בטיחות יינתן ניקוד שיבטא את רמת האבזור הבטיחותי ובהתאם לכך יקבע גובה הזיכוי ממס הקנייה.

שר התחבורה ציין כי הרשימה שאושרה תתעדכן מעת לעת בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות ולשינויי התקינה ברכב. "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים רואה חשיבות רבה ברכישת כלי רכב חדשים המאובזרים במערכות בטיחות מצילות חיים, שיש ביכולתן 'לפצות' על טעויות של הגורם האנושי בכביש", הוסיף השר כץ.

יצוין כי הטבת המס שמשרד האוצר מתכוון להעניק על האבזור הבטיחותי היא סמלית ביחס לעלותן של המערכות ומגיעה לתקרה של כ-2,200 שקל לרכב. מכיוון שהעלות ליבואן של רוב מערכות הבטיחות המתקדמות, שנמצאות ברשימה, היא מאות דולרים עד אלפי דולרים (לפני מס), בענף הרכב מעריכים כי התקנה לא תעודד ייבוא כלי רכב עם אבזור כזה בפועל, או אף הצטיידות מקומית באביזרים כאלה, למעט מערכות פשוטות במיוחד. ההטבה תגיע בעיקר לכלי רכב יוקרתיים, שמצוידים במערכות הללו כסטנדרט.

אגף הרכב במשרד התחבורה הפיץ הוראת נוהל ליבואנים המעגנת את מתן התמריצים לכלי רכב המצוידים במערכות בטיחות. הוראת הנוהל של מערכות הבטיחות תפורסם בקרוב באתר משרד התחבורה.

הטבות המס יחולו על מערכות הבטיחות הבאות: כריות אוויר (מעל 6 כריות), שנועדו למזער את הפגיעה בנהג ובנוסעים בעת תאונת דרכים. מערכת סטייה מנתיב, המתריעה על סטיית הרכב מהנתיב באמצעיים קוליים, ויזואליים או על ידי הרעדת מושב הנהג. מערכת זאת תתאפשר גם בהתקנה מקומית.

בנוסף, הטבות המס יחולו גם על מערכות אלו: מערכת ניתור מרחק מלפנים, המזהה מכשול הניצב לפני הרכב או מצב של אי שמירת מרחק מהרכב שמלפנים ומתריעה על סכנת התנגשות באמצעות התראה קולית ויזואלית, המערכת תתאפשר גם בהתקנה מקומית. יצוין כי ישנן מערכות אקטיביות אשר בעת זיהוי סכנת התנקשות מפעילות בלימה אוטומטית מלאה של הרכב.

כמו כן, יינתנו הטבות מס על מערכת זיהוי "שטח מת" המזהה שטחים מתים, באמצעות שימוש בחיישנים הנמצאים בדפנות הצד האחריות של הרכב ומפעילות התראה מוארת במראה החיצונית המתאימה. מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, הדואגת לשמירת מרחק בטוח מהרכב שלפנים על ידי שליטה אוטומטית על המצערת והבלמים.

מערכת הגנה על הולכי הרגל, המתריעה באמצעים קולים וויזואליים על הולכי רגל החוצים או עומדים על הכביש לפני הרכב, בעת נסיעת הרכב במהירות של עד 30 קמ"ש. מערכת זאת תתאפשר גם בהתקנה מקומית. מערכת עזר לבלם, המסייעת לנהג במקרה של בלימת חירום. המערכת מזהה מצב חירום ובמידה והנהג לא מפעיל מספיק כח על דוושת הבלם כדי לבצע עצירה מלאה, המערכת מגבירה את לחץ הבלימה לרמה המרבית.

בנוסף לכך, יינתנו הטבות מס למערכת מצלמות רוורס, המותקנות בחלק האחורי של הרכב ומאפשרות צפייה פנוראמית מתא הנהג על המרחב הנמצא מאחורי הרכב בעת נסיעתו לאחור. על המערכת להיות משולבת עם חיישני רוורס שתפקידם להתריע על התקרבות מסוכנת למכשול שמאחור.

מערכות נוספות שיכללו הטבות מס הן מערכת חיישני לחץ אוויר, המתריעה מפני ירידה בלחץ האוויר בצמיגי הרכב, ומערכת חיישני חגורות בטיחות מאחור, המתריעה על אי חגירת חגורות בטיחות מאחור.

מערכות בטיחות נוספות שנבחנות לקבלת הטבות מס בעתיד הן: מערכת תאורה (daytime running lamp) המופעלת אוטומטית כשהרכב נע קדימה ומבליטה אותו באור היום, מערכת שליטה אוטומטית באורות גבוהים ונמוכים, המכוונת על ידי זווית ההיגוי ומהירות הנסיעה ומאפשרת טווח ראייה גדול ורחב יותר, מערכת המתריעה בקול על התקרבות למכשול ובולמת אוטומטית במידה והנהג אינו מתקן את המצב (advanced emergency braking system), ומערכת לזיהוי תמרורי תנועה רגילים ואלקטרוניים המציגה אותם בצורה ויזואלית ברכב ומתריעה על חריגה ממגבלת המהירות.