הסדר טיעון: דן כהן יודה בלקיחת שוחד וירצה 6 שנות מאסר

כהן, שהוסגר לאחרונה מפרו, יודה כי קיבל שוחד מחברת סימנס בעת שכיהן כדירקטור בחברת החשמל, ובנוסף יורשע בשיבוש מהלכי משפט כיוון שנמלט מישראל לפרו ■ ישלם קנס של 6 מיליון שקל, ובנוסף יחולטו 4 מיליון שקל מכספו

סוף מהיר ומפתיע לפרשת השופט דן כהן: פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הודיעה היום (ג') כי הגיעה להסדר טיעון עם השופט לשעבר דן כהן (71).

לפי ההסדר, כהן יודה בכתב אישום מתוקן בביצוע עבירת שוחד בפרשת סימנס ובעבירת מירמה והפרת אמונים, בכך שלא דיווח על קשריו עם עזרא הראל לדירקטוריון חברת החשמל. כמו כן יורשע כהן בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בכך שנמלט מישראל לפרו, והוא ירצה עונש מאסר של 6 שנים, ממנו תנוכה תקופת מעצרו בארץ ובחו"ל (סך-הכול כחצי שנה).

כמו כן הוסכם כי המדינה תחלט 4 מיליון שקל מכספו של כהן, וכי בנוסף הוא ישלם קנס בסך 6 מיליון שקל.

הצדדים עדכנו את השופט חאלד כבוב מבית המשפט המחוזי בתל-אביב בדבר ההסדר, והוא צפוי לאשרו ביום חמישי הקרוב.

את הפרקליטות ייצגו עורכי הדין אורלי דורון, יהודית תירוש ואבי ארוניס; ואת כהן ייצגו עורכי הדין איתן מעוז ודניאל עינב.

קידם עסקאות רכישה

כהן, שכיהן בעבר במשך 3 שנים כשופט בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, עמד לדין בבית המשפט המחוזי בתל-אביב ב-4 סעיפי האישום נגדו - בפרשות סימנס, רוגוזין, ספאנלס ובאישום כי הוא שיבש מהלכי משפט בכך שעזב את הארץ לפרו אחרי שהוגש נגדו כתב אישום ב-2009.

כהן הואשם בעבירות של לקיחת שוחד עבור "תפירת" מכרזים לחברות בעת שכיהן כדירקטור בחברת החשמל ובסדרת מעשי מירמה נוספים. בין היתר הוא הואשם כי קיבל שוחד מחברת סימנס באמצעות מנכ"ל החברה לשעבר, אורן אהרונסון, בתמורה לקידום עסקאות רכישה בין סימנס לחברת החשמל.

אהרונסון, שהיה בעל מניות בסימנס ישראל, משמש עד מדינה בפרשה, ועיקר הראיות נגד כהן סובבות סביב עדותו. עד תביעה נוסף הוא שלמה דניאל, גיסו של אהרונסון, ששימש איש-קש שבאמצעות חשבונו הועברו כספי השוחד הנטענים.

עשרות מיליוני דולרים בחו"ל

בבקשה להותיר את כהן במעצר עד תום ההליכים שהגישה הפרקליטות לפני מספר שבועות, היא טענה כי שחרורו עלול להביא לשיבוש מהלכי משפט, התחמקות מהליכי שפיטה או ריצוי העונש, השפעה על עדים או פגיעה בראיות בדרך אחרת.

"כהן עשה כל שביכולתו כדי להסתיר את התנהלותו העבריינית", טענה עו"ד אורלי דורון מפרקליטות מיסוי וכלכלה בבקשת המעצר. "בתחכום רב ובתעוזה הוא טווה רשת מסועפת של חברות פרטיות, שאת הקשר שלו אליהן הסווה באמצעות שימוש בחברות נאמנות ובחברות-קש שבבעלות אנשי-קש במדינות שונות", כתבה הפרקליטות.

הפרקליטות טענה עוד כי כהן מחזיק עשרות מיליוני דולרים בחשבונות בנק במדינות שונות בעולם - ובין היתר בליכטנשטיין, בפרו ובפנמה. לפי הסדר הטיעון, כאמור, הוא יצטרך להחזיר רק כ-10 מיליון שקל מתוך סכום זה, כקנס ובאמצעות חילוט של המדינה.

כהן, שבתו היחידה אורנית הייתה נשואה לאבנר ברק, בנו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, עזב את הארץ לפני כ-8 שנים לפרו והוגדר כעבריין נמלט. המדינה עשתה ניסיונות רבים להסגירו לארץ, אך אלה נכשלו עקב תמיכת השלטון בפרו בו.

במהלך משא-ומתן להסגרתו של כהן בעת ששהה בחו"ל, הסכימה הפרקליטות לרדת ל-4 שנות מאסר בפועל בלבד ולקנס של כמה מיליוני שקלים. עסקת הטיעון המקילה ההיא ירדה מן השולחן, בעקבות חילופי השלטון בפרו שאיפשרו את הסגרתו לישראל.

בדצמבר 2008, סמוך לתקופה שבה הוגש כתב אישום נגד כהן בהיעדרו, ובו עלה חשד כי קיבל שוחד בסכום של 4 מיליון דולר מנציגי סימנס בישראל, משפחת אהרונסון, הגישו התובע הכללי והרשות לניירות ערך האמריקנית כתב אישום נגד סימנס, הענק הבינלאומי שמושבו בגרמניה, ונגד שמונה ממנהליה הבכירים, בגין מתן שוחד.

מדוח מיוחד שנחשף באותה עת עלה כי סימנס שילמה לכאורה 1.4 מיליארד דולר כספי שוחד במדינות רבות. בישראל, קבע הדוח, על סמך חקירות ועדויות מנהלים בסימנס, העבירה החברה בעיקר בשנים 2002-2005 שוחד בסך 20 מיליון דולר. בסופו של ההליך האמריקאי נחתם הסדר, וסימנס שילמה קנס של 1.6 מיליארד דולר לרשויות בארה"ב ובגרמניה.

השאלה שנותרה, ותיוותר כנראה גם לאחר הודאתו והרשעתו של כהן, היא - אם כהן, בשבתו בדירקטוריון חברת החשמל, קיבל 4 מיליון דולר, מי קיבל את ה-16 מיליון דולר הנותרים?

עו"ד איתן מעוז, המייצג את דן כהן, מסר בתגובה: "הסדר הטיעון הושג בעקבות משא-ומתן ממושך מאוד עם פרקליטות המדינה בדרגים הבכירים ביותר ולאחר הליך גישור אצל השופט דוד רוזן. ההסדר מבטא תיקון משמעותי להאשמות שהופיעו בכתב האישום הנרחב שהגישה הפרקליטות לפני מספר חודשים. נוכל להתייחס למגעים שהתקיימו ולשיקולים שהובילו להשגת ההסדר לאחר שנציגו בפני השופט כבוב".