שטייניץ: הבית הלבן הפעיל עליי לחצים כבדים כשר אוצר

שר האוצר לשעבר: "המטרה המרכזית שלנו בהקמת הקרן לרווחי גז היא מניעת אפשרות שבישראל תתפתח "המחלה ההולנדית"

השר יובל שטייניץ (הליכוד ביתנו) התייחס הבוקר (רביעי) במסגרת דיון בוועדת המדע והטכנולוגיה בנושא הצעת החוק להקמת קרן לניהול רווחי הגז השקפתו בדבר אופן ניהול הקרן העתידית. לדבריו, בהיותו שר אוצר הוא ניהל מאבקים קשים מול קבוצות לחץ ואינטרסים עם לובי חזק אבל המאבק הקשה ביותר היה על בתחום רווחי הגז כאשר הלחצים הקשים ביותר במקרה זה הגיעו דווקא מהבית הלבן. עוד הוסיף ח"כ שטייניץ כי "המטרה המרכזית שלנו בהקמת הקרן היא מניעת אפשרות שבישראל תתפתח "המחלה ההולנדית". לצורך כך חייבים להגיע לאיזון בין היבוא ליצוא. בכסף שנזכה לקבל מרווחי הגז ומהקרן נכון לעשות שימוש בעיקר לטובת חינוך, כלכלה, רווחה או לצורך התמודדות עם משבר גדול ובלתי צפוי. ומכאן ההיגיון רווחי הקרן יפנו לטובת הדורות הבאים. בשלב הנוכחי לא נקבע וגם לא נכון לקבוע מה תהיה מדיניות ההשקעה של הקרן בחו"ל".

מיסד הפורום לפעולה אזרחית, חבר הכנסת לשעבר הרב מיכאל מלכיאור, טען בדיון כי "בכדי למנוע אפשרות שהממשלה תבקש להשתמש בכספי הקרן לניהול משבר נקודתי החוק חייב להגדיר שהשימוש בכסף יהיה אך ורק לטיפול "אירוע בן דורי".

פרופ' איתן שישינסקי שעמד בראש הוועדה לבחינת מדיניות המיסוי של תגליות גז ציין כי הוא שמח שישראל אימצה את המודל הנורבגי שם גם חלקים מרווחי הקרן מועברים לקרנות הפנסיה. עוד הוסיף שישנסקי כי השוק כבר עכשיו מפנים את הצפי להכנסות הקרן ובהתאם לכך הוא מבקש לשמור על ערך המטבע.

ח"כ מאיר שיטרית (התנועה) טען, בניגוד לרוב חברי הכנסת שהשתתפו עד כה בדיוני החקיקה בנושא, כי "עם כל הכבוד לדורות הבאים, יש לנו בעיה תקציבית עם הדור הנוכחי שצריך לעזור לו ולא להזניח אותו. חלק לא מבוטל מהדור הזה חי בעוני עם רמת חינוך נמוכה ולכן את לא נכון שהחוק לא יאפשר לעשות שימוש בכספי הקרן כבר עכשיו, גם לצורך כיסוי הגרעון התקציבי".

דעה ייחודית נוספת בדיון השמיע ח"כ אראל מרגלית (העבודה) שטען כי "אסור שמערכת הביטחון תשים את ידה על שקל אחד מרווחי הקרן משום שהקרן הזו תהיה אחד מהכלים הבינלאומיים המרכזיים שיש לנו.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) סיכם את הדיון כשאמר כי "מדובר בהצעת חוק שההשפעה שלה תבחן לאורך שנים" ועל כן הוא לא ממהר לקבל החלטות בנושא. חשוב שנתעמק ונשמע את כל הגורמים הרלוונטיים. "אני מעריך שלא נסיים את תהליך החקיקה במושב הנוכחי".